برگزیدگان مسابقات بین‌المللی فرازخوانی «مشکات» معرفی شدند / ترسیم افق آینده مسابقات
کد خبر: 4039145
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

برگزیدگان مسابقات بین‌المللی فرازخوانی «مشکات» معرفی شدند / ترسیم افق آینده مسابقات

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات ضمن اعلام نفرات برگزیده مسابقات بین‌المللی فرازخوانی قرآنی کریم(البته بدون بیان رتبه‌‌ها) گفت: سال آینده برنامه داریم در کنار مسابقات کشوری در رشته‌های حفظ ۱۰ جز، ۲۰ جز و حفظ کل در بخش بین المللی ویژه آقایان و خانم‌ها و همچنین زیر شانزده و بالای شانزده سال را برگزار کنیم. همچنین قرائت تقلیدی را از چند استاد معروف به همراه آموزش آن فراز را برای متسابقین خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری جمع‌بندی و تشریح ابعاد جشنواره بین‌المللی فرازخوانی قرآن کریم «مشکات» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد گرمسیریان، دبیر اجرایی این مسابقات و حسین نام‌آور، خیّر قرآنی و رئیس کمیته اجرایی این مسابقات، امروز یکشنبه ۸ اسفند، در سالن شهید تقوی ایکنا برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی محمدی، امام جمعه کوهسار و مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات، در ابتدای این نشست ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(س) گفت: مسابقات قرآن کریم مشکات به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی و فراهم آوردن زمینه‌ای جهت انس بیش از پیش با مفاهیم تعالی‌بخش و انسا‌ن‌ساز قرآن کریم و همچنین نشر و بسط فضای معنوی و عطرآگین قرآن کریم در محیط جامعه، برگزار می‌شود.



وی افزود: مسابقه مجازی فرازخوانی مشکات در اولین دوره با حضور و مشارکت چهار هزار نفر از پنجاه کشور دنیا از تمامی قار‌های جهان به‌صورت بین‌المللی برگزار شد و فینال و داوری برترین‌های آن روز چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه این مسابقات روز چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه از ساعت ۱۵ در حرم کریمه اهل بیت(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و در شبستان حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد، گفت: این مراسم به دلیل شیوع کرونا تنها با حضور تعدادی از برگزیدگان و خانواده‌های آنان برگزار خواهد شد. البته مراسم به صورت مجازی از رسانه ملی و شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین رادیو قرآن پخش خواهد شد.

محمدی با اشاره به جوایز این مسابقه هم گفت: در این دوره مسابقات به ترتیب نفر اول ۱۰۰۰ دلار، نفر دوم ۷۰۰ دلار، نفر سوم ۵۰۰ دلار و نفرات چهارم تا دهم نیز ۱۵۰ دلار دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه هدایای نفیسی نیز از طرف آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تقدیمشان خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مراسم با حضور برخی از مسئولان کشوری برگزار می‌شود، گفت: در ابتدای مراسم پیام ویژه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی قرائت خواهد شد. همچنین با برگزیدگان خارجی هم ارتباط تصویری برقرار خواهد شد. البته امکان حضور برگزیدگان خارجی در مراسم هم فراهم شده است. اجرای برنامه اختتامیه نیز با حسن سلطانی خواهد بود و دراین برنامه سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان تلاوت دارد. همچنین تلاوت یکی از نفرات برتر مسابقه را خواهیم داشت. سخنرانان این مراسم نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله سعیدی، امام جمعه شهر قم و تولیت آستان حرم حضرت معصومه(س) خواهند بود. اجرای گروه تواشیح نیز بخش دیگری از این مراسم است. پایان برنامه نیز اهدای جوایز نقدی به همراه مدال به قهرمانان قرآنی است.

نفرات برتر مسابقات بین‌المللی فرازخوانی قرآنی کریم مشکات اعلام شد / ایران پیشتاز برگزیده‌ها

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات در رابطه با بحث تبلیغ و اطلاع‌رسانی این مسابقات هم اظهار کرد: تبلیغات از طریق رسانه ملی، فضای مجازی و اینستاگرام انجام شد، برخی از دوستان ما نیز از طریق کمیته روابط بین‌الملل از طریق مؤسسات قرآنی خارج از کشور یا متسابقان سال‌های قبل، ارتباط‌گیری کردند، همچنین برای بعضی از کسانی که در مسابقات گذشته شرکت کرده بودند، تبلیغات را ارسال کردیم تا در کشور خودشان رسانه باشند و تبلیغ مسابقات قرآن را انجام دهند.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اسامی یازده نفر برتر این مسابقه گفت: این اسامی به صورت حروف الفبا منتشر می‌شود که نفرات اول تا سوم از این افراد خواهد بود و الباقی به عنوان برگزیده تقدیر خواهند شد، لذا بر اساس حروف الفبا جلیل اشرفی از ایران، علی اکبر بصائری از ایران، محمدجواد گلچین از ایران، احمد حسینی از ایران، مصطفی سواری از ایران، جمعه عبدالقنی از نیجریه، علیرضا مکاری از ایران، اکبر مهدی جوشقانی از ایران، سید امیر هاشمی از افغانستان، محمد جواد هاشمی از ایران و امیر یونسی از ایران هستند که رتبه‌بندی این افراد در روز اختتامیه اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال آینده برنامه داریم در کنار مسابقات کشوری در رشته‌های حفظ ۱۰ جز، ۲۰ جز و حفظ کل و همچنین قرائت و اذان در رشته قرائت تقلیدی و حفظ کل را در بخش بین‌الملل ویژه آقایان و خانم‌ها و همچنین زیر شانزده و بالای شانزده سال برگزار کنیم، گفت: در سال آینده نیز قرائت تقلیدی را از چند استاد معروف قرآن به همراه آموزش آن فراز برای متسابقین خواهیم داشت.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر نحوه حمایت متولیان و مدیران قرانی کشور از این مسابقات گفت: هیچ نهاد و دستگاه دولتی در برگزاری این مسابقه به ما کمک نکرد و تنها درخواستی که داشتیم برای ایجاد مکانی جهت دبیرخانه این مسابقات در تهران بود که با شهرداری تهران در این خصوص جلسات متعددی را داشتیم. آقای زاکانی، شهردار تهران هم وعده‌هایی را به ما دادند که بعد از گذشت چند ماه محقق نشد. بعد از آن معاون فرهنگی ایشان با بنده تماس گرفتند و اعلام کردند که اشتبا‌هی با امام جمعه کوهسار کن تماس گرفته‌اند و این قضیه به زودی حل خواهد شد، اما بعد از تماس ایشان هنوز هم مسئله حل نشده است.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: بیش از ۶ ماه است که مرتب پیگیری می‌کنیم و با پاس‌کاری اداره به اداره شهرداری تهران مواجه می‌شویم. این درحالی است که از شهردار تهران توقع داشتیم که این مسابقه مردمی را حمایت کند. حتی پیشنهاد دادیم که اساتید و کلاس‌های قرآنی خود را در اختیار شهرداری تهران قرار می‌دهیم و افرادی که از سوی شهرداری تهران به ما معرفی شوند را به صورت نخبه و زیرنظر اساتید برتر قرانی آموزش می‌دهیم و اینکه برای محلات متعدد تهران اساتید برتر در نظر می‌گیریم، اما تنها چیزی که شنیدیم سخن بدون عمل بود و از همین‌جا این گله را از ایشان می‌کنم که انتظار داشتیم حداقل یک واحد کوچک را در اختیار این حرکت قرآنی قرار می‌داد که متاسفانه محقق نشد.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی مشکات در ادامه گفت: بعد از بی‌نتیجه بودن جلساتمان با شهرداری با کمیته امداد امام خمینی (ره) جلساتی را برگزار کردیم و مقرر شد تا به زودی محلی را به عنوان دبیرخانه مسابقات مشکات در اختیار ما قرار دهند و ما نیز متعهد شدیم تا ۱۰۰ نفر از مددجویان کمیته امداد را به صورت ویژه تحت آموزش‌های قرآنی برای حضور در مراحل مختلف و مسابقات جهانی این عرصه قرار بدهیم. برنامه ما این است که قرآن به همه منازل برود و فرهنگ قرآن در همه‌جا فراگیر شود.

انتهای پیام
captcha