خانه فناوری‌های فرهنگی در فارس افتتاح شد
کد خبر: 4038932
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

خانه فناوری‌های فرهنگی در فارس افتتاح شد

طی مراسمی با حضور علمای حوزه علمیه قم و مسئولان کشوری و استانی خانه فناوری‌های فرهنگی در استان فارس افتتاح شد.

افتتاحیه خانه فناوری‌های فرهنگی فارس، حرم شاهچراغبه گزارش ایکنا از فارس، آئین افتتاحیه «خانه فناوری‌های فرهنگی فارس» امروز، 7 اسفند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیگر مسئولان کشوری و استانی در سالن شهید دستغیب آستان مقدس احمدبن موسی(ع) شاهچراغ برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در این مراسم بیان کرد: مدتی است دفتر تبلیغات اسلامی بر اساس مأموریتی که داشت در ادامه فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغی و حوزه‌های هنری و مجازی مبادرت به تأسیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق کرده است.

وی با بیان اینکه مأموریت اصلی این مرکز کمک به رشد و نمو ایده‌هایی است که در حوزه‌های نشر و ترویج ارزش‌های فرهنگی در جامعه در قامت استارت آپ تلاش می‌کند، تصریح کرد: به لطف خداوند در یک سالی که این مرکز در شهر مقدس قم افتتاح شد با دو شعبه‌ای که در تهران و مشهد  داشتیم امروز افتخار داریم بیش از ۶۰ ایده را در منظومه ترویج ارزش‌های فرهنگی و دینی پذیرش کنیم و از این ایده‌هایی که پذیرش کردیم به خصوص ۱۲ ایده در داخل شرکت خلاق توانستند وارد میدان‌های کسب و کار فرهنگی شوند و بقیه هم در مسیر هستند.

قطبی ادامه داد: در منظومه فعالیت‌های فرهنگی وقتی وارد منطق استارت اپ یا شکل نوین کسب و کارهای فرهنگی می‌شویم مدل‌های بومی شده ایرانی وجود نداشت. مطالعاتی در منظومه‌های مختلف پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کردیم که در سطح کشور جایگاه بسیار خوبی پیدا کردند. از سال ۸۲ به بعد که تأسیس پارک‌های علم و فناوری شروع شد و مورد حمایت ویژه مقام معظم رهبری هم قرار گرفت، اتفاقات بسیار خوبی  افتاد ولی قالب این‌ها در مدار فنی ـ مهندسی، پزشکی و کشاورزی بود و در عرصه علوم انسانی و به طور خاص علوم اسلامی و ترویج ارزش‌های دینی کار جدی نشده بود. در چند سال اخیر به لطف خدا مورد دقیقی را به عنوان زیست بوم شرکت‌های خلاق طراحی و ابلاغ کردیم و این میدان خوبی را به وجود آورد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق افزود: امروزه در سراسر کشور مراکز رشد، شتابدهنده و مراکز نوآوری و خلاقیت بسیاری وارد  این عرصه شدند ولی مدل نوآوری بومی شده ایرانی در این یک سال به لطف خدا با همکاری سه استان قم، اصفهان و مشهد توانستیم کنار هم قرار دهیم، مدل راهبری ایده تا محصول را طراحی کردیم و در سه گروه موازی کار آزمایش را انجام دادیم و خروجی‌های اولیه را گرفتیم و در مرحله اصلاح و تکمیل هستیم و در چند ماه آینده در قالب یک کتاب به عنوان مدل جامع راهبری ایده تا محصول بر اساس منطق ارزش‌های فرهنگی منتشر خواهیم کرد.

وی با تصریح اینکه بعد از اینکه برای توسعه فعالیت‌ها اقدامی شد در اولین قدم دستور داده شد در یک کنگره در استان فارس و در شهر شیراز هم  یک نمایندگی رسمی داشته باشیم، اظهار کرد: شیراز در منظومه فعالیت‌های نوآورانه و خلاقیت بالنده و ممتاز است و میدان بسیار خوبی دارد و حتی از بعضی جهات از بسیاری از استان‌ها جلوتر است. پارک علم و فناوری شیراز و مراکز رشد فعال و بالنده هستند. در مجموعه حوزه‌های علمیه هم لازم است کارهای جدی شکل بگیرد البته امروز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کارهای خوبی انجام داده است.

قطبی با یادآوری اینکه تلاشمان بر این است که فعالیت‌ها دامنه رسمی پیدا کند و بتواند همه میدان‌هایی که ظرفیت آن در این شهر و استان وجود دارد را پوشش دهد، افزود: امروز نقطه آغازی  برای توسعه فعالیت‌های فناوری فرهنگی در این استان است و آنچه باعث حرکت می‌شود و پیشران این کار است ایده‌های خلاقانه و تیم‌های قوی و شدت حرکتی است که تیم‌ها باید در ادامه کار شوند که اتفاقات خوبی بیافتد. همچنین همه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی اعلام آمادگی کردند که تشکر می‌کنیم.

یادآور می‌شود، در این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز فناوری و خلاقیت اشراق با پارک علم و فناوری شیراز امضا شد و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین اسلام نطاق به عنوان مدیر خانه فناوری‌های فرهنگی فارس معرفی شد.

انتهای پیام
captcha