رسانه‌ها در جهاد تبیین خط‌شکن باشند
کد خبر: 4038920
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

رسانه‌ها در جهاد تبیین خط‌شکن باشند

رئیس سازمان بسیج رسانه با بیان اینکه رسانه‌ها باید در ارائه روایت صحیح و جهاد تبیین خط‌شکن باشند، گفت: در حال حاضر دشمن به دنبال این است که تعارضات هویتی را با تأکید بر جنگ‌های مذهبی تبدیل به جنگ درون تمدنی کند.

عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه کشوربه گزارش ایکنا از فارس، عباس محمدیان، رئیس سازمان بسیج رسانه کشور، امروز، 7 اسفندماه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان فارس با بیان اینکه امروز رسانه‌ها در خط مقدم دفاع از انقلاب و نظام قرار گرفته‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب در اهمیت رسانه و تشکیل جبهه رسانه‌ای سخن گفته‌اند و اگر امروز اتفاقی رقم می‌خورد، به برکت رهنمودهای معظم‌له است که حجت دینی و شرعی ما زیادتر شده است.

وی افزود: بسیج رسانه به عنوان یک قشر تخصصی مسئولیت اصلی تشکیل جبهه رسانه‌ای تراز انقلاب اسلامی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و ضرورت زمانی انقلاب اسلامی به عهده دارد لذا امروز بیش از هر زمان دیگری به قدرت رسانه‌ای نیاز داریم.

محمدیان با بیان اینکه جنگ تبلیغاتی علیه کشورمان شروع شده است، گفت: رسانه‌ها می‌توانند وفاق و همبستگی جامعه را ارتقا دهند و به وحدت گفتمانی نخبگان جامعه و مسئولان کمک کنند و روحیه پرسشگری مردم را تقویت کنند یا پاسخگویی مسئولان را محور قرار دهند.

رئیس سازمان بسیج رسانه با تصریح اینکه متأسفانه در تشکیل جبهه رسانه‌ای عقب هستیم، گفت: استقلال رسانه‌های ما دچار تزلزل شده است. رسانه‌ای می‌تواند میدان‌دار، تأثیرگذار، جریان‌ساز و مطالبه‌گر باشد که مستقل باشد. رسانه‌هایی که استقلال ندارند و وابستگی سیاسی دارند در آرایش حرکت رو به جلو خود باید بازنگری داشته باشند زیرا وابستگی رسانه‌ها سبب انزوای جامعه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امروز به یک قدرت نرم و ضروری در این برهه در میان رسانه‌ها نیاز داریم، گفت: باید این کار جمعی رسانه‌ها در دستور کار قرار دهند و شرایط جهاد کشوری باید محور قرار داده شود و در فرایند نخبه‌پروری باید برنامه داشته باشیم.

محمدیان با بیان اینکه رسانه‌ها باید در ارائه روایت صحیح و جهاد تبیین خط شکن باشند، گفت: در حال حاضر دشمن به دنبال این است که تعارضات هویتی را تبدیل به جنگ درون تمدنی کند آن هم با تأکید بر جنگ‌های مذهبی. امروز در عرصه سیاست شاهد اتفاقاتی در جهان هستیم اما نکته مهم در این اتفاقات مسائل فرهنگی و اجتماعی است که از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود که این مسائل با تشکیل جبهه رسانه‌ای قابل حل هستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با تصریح اینکه امروز در جامعه بیشتر به مسائل سیاسی پرداخته می‌شود و از عرصه فرهنگی غافل شده‌ایم، گفت: رسانه‌ها به جای اینکه رویکرد امنیتی به خود بگیرند، باید این باور را تقویت کنند که رسانه در خدمت هیچ جریانی در نمی‌آید.

وی از رسانه‌ها خواست تا هویت دینی و استقلال کشور را در عرصه جهاد تبیین به تصویر بکشانند و سپس افزود: رسانه‌ها می‌توانند تضمین کنند که امنیت پایدار محقق می‌شود. رسانه باید مانند یک دماسنج اجتماعی عمل کند و نباید اجازه دهد که تحت فشار عددی غیرواقعی را نشان دهد لذا لازم است جایی به مسئولان هشدار داده و جایی آژیر قرمز را بکشند، این‌ها اثرگذاری و استقلال رسانه‌هاست.

محمدیان با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت روایت حقایق بر این نکته تأکید کرد که امروز در جنگ روایت‌ها عقب هستیم و سپس ادامه داد: امروز در جوامع بین‌الملل در همین چند روز گذشته در جنگ اوکراین شاهد هستیم که کمتر 24 ساعت تمام ظرفیت رسانه‌های غربی و مستندسازان آن‌ها وارد اوکراین شده‌اند تا بحران اوکراین را به ادبیات خود رسانه‌ای کنند. غربی که حرف از دموکراسی می‌زند و ایران را متهم می‌کند که در ایران آزادی بیان وجود ندارد، اما امروز مشاهده می‌کنیم تمام رسانه‌های آن‌ها مزدور این جریان شده‌اند تا آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را طبق ذائقه خودشان منعکس کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه با تأکید بر اینکه در روایت‌سازی باید برای خود نقشه راه داشته باشیم نه روایتی که بر اساس فشار رسانه‌های بیگانه دنبال آن هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند که در جنگ رسانه‌ای آفند کنید. کار تغییر باورها را باید خودمان آغاز کنیم.

وی ضعف و خلأ کنونی را کمبود محتوا دانست و گفت: در محتوا باید به افقی برسیم که تمام جامعه مخاطبمان به جای اینکه در فضای رسانه‌ای غربی اسیر شوند و دروازه بانی خبر را به علت نبود سواد رسانه‌ای در فضای مجازی انجام داده و سبب جریان‌های حبابی شوند، به سمت مطالب و محتوای ما روی آورند.

محمدیان با تأکید بر اینکه فقر محتوایی را باید چاره‌اندیشی کنیم و جدی بگیریم، افزود: امروز رسانه‌های برخط، روزنامه‌ها، کانال‌ها خبری و فضای مجازی همه اینها بستر و ابزار هستند اما اگر محتوای غنی نداشته باشیم نمی‌توانیم آن حرکتی که نیاز و ضرورت جامعه است، را انجام دهیم. آرزو داریم روزی به جایی برسیم که در فرمان رهبری که فرمودند آفند کنید، محقق شود و در برنامه‌های سند تحولی سازمان بسیج رسانه در 5 ساله آینده جزو برنامه‌های محور حرکت خواهد بود که در تولید محتوا، آموزش و تربیت خبرنگار آخرت باور اقداماتی مؤثر انجام دهیم. خبرنگاران ما نباید از تقویت معنوی خویش غافل شوند. فرق ما با جریان لیبرال و غرب‌گرا این است که مدعی مروج فرهنگ اسلامی هستند لذا باید اول خودمان عامل باشیم تا بتوانیم اثر بگذاریم.

رئیس سازمان بسیج رسانه با بیان اینکه در اخلاق و فقه رسانه‌ای عقب هستیم، گفت: ظرفیت‌های بالقوه و جوانان نخبه بسیاری داریم و می‌توان از تجارب پیشکسوتان در این راه بهره برد. بسیج رسانه موظف است که نسبت به تربیت خبرنگار تراز انقلاب اسلامی تمام همت خود را به کار گیرد و در این حوزه نباید کوتاه آییم و این خلأ و نبود سند آموزشی مدون برطرف شود تا بتوانیم در جریان‌سازی و گفتمان‌سازی موفق باشیم.

محمدیان در ادامه سخنان خود با تصریح اینکه بسیج رسانه فارس یکی از استان‌ها پرتلاش است، گفت: همه باید در بستر اخلاق‌مداری و یک سند آینده‌نگر کاری کنیم که ترویج فرهنگ شهدایی فراموش نشود. متأسفانه در رسانه‌ها شاهد مظلومیت شهدا هستیم. امروز کاغذ گران می‌شود، صفحه شهدا حذف می‌شود یا آگهی زیاد می‌شود، صفحه شهدا حذف می‌شود در صورتی که همه ما مدیون شهدا هستیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه با تأکید بر اینکه دقت کنیم که جریان‌ها و سلیقه‌های سیاسی، اختلاف عقیده در میان رسانه‌ها ایجاد کنند. اختلاف سلیقه خوب است اما نباید تبدیل به اختلاف عقیده شود، گفت: باید سبک رسانه‌داری بر اساس آزادی منطقی رسانه‌ها باشد و اجازه ندهیم جریان‌های سیاسی اصحاب رسانه را پلکانی برای نقشه‌های شوم خود کنند.

انتهای پیام
captcha