گام عملیاتی دانشگاه شهرکرد در لبیک به فریضه جهاد تبیین
کد خبر: 4038762
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد:

گام عملیاتی دانشگاه شهرکرد در لبیک به فریضه جهاد تبیین

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شهرکرد از تشکیل کانون فرهنگی جهاد تبیین و روایتگری این دانشگاه برای اولین‌بار در سطح دانشگاه‌های کشور و با محوریت دانشجویان رشته علوم سیاسی این دانشگاه خبر داد.

عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد

عزیز الله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح ضرورت جهاد تبیین و روایتگری با اشاره به اصرار و تأکید مقام معظم رهبری بر این مهم در مناسبت‌های مختلف، اظهار کرد: جهاد تبیین از ضرورت‌های استراتژیک و حیاتی است و در میدان مقابله با هجمه‌‌های روانی و شناختی دشمن که با راهبرد ناامیدسازی و پشیمان‌سازی و تحریک جوانان علیه نظام در حال وقوع است‌، باید به تبیین دقیق و تشریح و مستندسازی بسیاری از حقایق و واقعیت‌های فکری، اعتقادی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی پرداخت و دستاوردهای پرشمار نظام اسلامی را بیان کرده و با ابزارهای نشر و رسانه‌های مرجع و کارآمد در اختیار عموم مخاطبان قرار داد.

وی ادامه داد: از حیث معرفت‌شناسی و طبق فرموده امام علی(ع) در حکمت ۱۷۲ نهج‌البلاغه «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»، بدیهی است که اگر انسان چیزی را اصلاً نداند، نمی‌تواند در قبال آن موضع دوستی یا دشمنی را اتخاذ کند. بسیاری از خصومت‌های داخلی با حکمرانان در بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی مردم نسبت به شرایط و اقدامات انجام شده ریشه دارد. امام علی(ع) در اين گفتار حكيمانه كوتاه و بسیار پرمعنا قائل به این نکته‌اند که مردم دشمن چيزى هستند كه نمى‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با تصریح اینکه دشمنی افراد با آنچه نمی‌دانند به دو صورت انکار یا تکذیب است، گفت: شیوه اشتباه انسان‌های جاهل این است که چون نمی‌دانند انکار می‌کنند و این کار بسیار خطرناکی است که گاه به کفر منتهی می‌شود. در آیه ۳۹ سوره مبارکه یونس نیز همین موضوع مطرح می‌شود و می‌فرماید: «بلکه انکار چیزی را می‌کنند که علمشان به آن احاطه نیافته و حقیقت و باطن آن هنوز به آنان نرسیده است، پیشینیان هم این چنین رسل و آیات خدا را تکذیب کردند، پس بنگر عاقبت کار ستمکاران عالم به کجا کشید.»

مولوی تأکید کرد: اشکال‌تراشی و عیب‌گیری نیز سیره دیرینه جاهلان در قبال موضوعی است که از آن آگاهی ندارند. امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص فرمودند: «مَن جَهِلَ شَيئاً عابَهُ‏» یعنی کسی که به چیزی جاهل باشد به آن عیب می‌گیرد. جهل مانند ظلمات و تاریکی است و انسان زمانی كه در ظلمات قرار گيرد هر شبحى را از دور مى‌بيند و به گفته برخی شارحان نهج‌البلاغه، آن‌را حيوانى درنده يا گرگى خطرناک مى‌پندارد و هر آوازى مى‌شنود آن‌را نشانه حمله دشمنى مى‌داند. در ظلمات جهل نیز انسان گاه هر مطلبى را مخالف و دشمن خود مى‌پندارد حتى اشخاصى را كه درست نمى‌شناسد با بدبينى به آن‌ها نگاه مى‌كند. امام على(ع) در حديث ديگرى در همين زمينه مى‌فرمايند: «لاتَعادُوا ما تَجْهَلونَ فَإنّ أكْثَرَ الْعِلْمِ فيما لا تَعْرِفُونَ» به آنچه نمى‌دانيد دشمنى نكنيد، زيرا بيشتر دانش‌ها در امورى است كه شما نمى‌دانيد. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: هرگاه غبار ابهام و تردید و شبهه و شک و تحریف بر چهره حقایق ناب و واقعیت‌های عینی جامعه انسانی نشسته است باید دانست که همین حقایق که در ذات خود ناب و ذی قیمت بوده‌اند جای خود را به ضد خود داده و میلیون‌ها انسان حقیقت‌طلب از نیل به آنها محروم شده‌اند. کم نبوده‌اند حقایقی که اینگونه در نگاه و ذهن و ضمیر شهروندان یک جامعه به‌عنوان باطل جلوه‌گر شده و یا واقعیت‌هایی که به کلی مورد تردید و انکار قرار گرفته‌اند، چون نسبت به تبیین و روشنگری و روایتگری غفلت شده که موضوع جهاد تبیین مبتنی بر چنین حکمت و اصل عقلانی است.

مولوی با تأکید بر اینکه در طول این 43 سال رویدادهای مبارک فراوانی در سطوح و بخش‌های مختلف در انقلاب داشته و داریم، بیان کرد: این رویدادها چه در استان و چه در کشور و منطقه و چه اقدامات تأمینی و غیره در بُعد روابط بین‌الملل قابل توجه است اما چون آنچنان که باید و شاید ضریب روایتگری و رسانه و تبلیغات با روش‌های مختلف نخورده‌اند، در افکار عمومی جایگاهی ندارند و بلکه مورد انکار قرار گرفته‌اند.

تشکیل کانون فرهنگی جهاد تبیین در دانشگاه شهرکرد

وی بیان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد در لبیک به فرمایش ولی‌امر جامعه در سالروز رحلت حضرت زینب(س) که به تعبیر بیت معروف «سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود»، سردمدار جهاد تبیین در مکتب اهل بیت(ع) است، برای نخستین بار در کشور در قسمت فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویی کانون فرهنگی جهاد تبیین و روایتگری را با محوریت دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه راه‌اندازی کرد و مأموریت روایتگری فسادها و ناکارآمدی رژیم منحوس پهلوی و بیان خصلت‌های هویتی و دستاوردهای انقلاب عظیم مردمی جمهوری اسلامی را با تمرکز بر فعالیت در فضای مجازی در دستور کار قرار داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد که کانون فرهنگی جهاد تبیین دانشگاه با تشکیل کمیته‌های مختلف از جمله کمیته فضای مجازی و کمیته دستاوردهای علمی، صنعتی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی هنری اطلاع‌رسانی خوبی را در قالب ویدئو کلیپ‌های کوتاه، سخنرانی و تصویرنوشته و سایر قالب‌های هنری به مخاطبان ملی و جهانی به زبان‌های مختلف عرضه کنند و پاسخگوی پرسش‌ها و شبهات در صفحات مجازی و کانال‌های مختلف در فضای مجازی باشند. معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز در توانمندسازی اعضای این کانون با برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های مختلف تلاش می‌کند.

انتهای پیام
captcha