تشکیل کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری
کد خبر: 4038682
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
حمید مجیدی‌مهر خبر داد:

تشکیل کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری

رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به ارائه دو پیشنهاد برای دیدار عوامل و شرکت‌کنندگان مسابقات با مقام معظم رهبری، گفت: پیشنهاد ارتباط تصویری یا حضور تعداد معدودی از عوامل با معظم‌له را ارائه داده و منتظر اعلام نظر نهایی دفتر ایشان هستیم.

تشکیل کمیته پیگیری مطالبات مقام معظم رهبریبه گزارش خبرنگار ایکنا، حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، ششم اسفندماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی که از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد به بیان آخرین اخبار پیرامون سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران پرداخت.

وی در مورد فرایند انتخاب شرکت‌کنندگان گفت: از اوایل سال جلسات کارشناسی و تدوین دعوتنامه و ... برگزار شد و پس از آن از تیرماه فرایندهای مربوط به مسابقات اعم از دعوت و ... را آغاز کردیم. تدبیری که در بخش دعوتنامه‌ها اندیشیده شد، از بین بردن تشتت در این بخش بود. سال‌های قبل هر بخش از مسابقات به صورت مجزا کارهای انتخاب و دعوت از قاریان را انجام می‌داد و این باعث نارضایتی نمایندگی های سیاسی کشورمان در خارج شده بود. در این دوره تصمیم گرفته شد تا تمام شرکت‌کنندگان در بخش های مختلف مسابقات اعم از بزرگسالان، دانش‌آموزان و روشندلان از یک مجرا دعوت شوند.

وی افزود: برای حضور شرکت کنندگان، دعوتنامه‌هایی به بیش از 90 کشور ارسال شد. در ادامه فایل های اولیه تلاوت شرکت‌کنندگان دریافت و مورد بررسی قرار گرفت تا با استانداردهای اولیه تطبیق داده شود. نتایج مرحله مقدماتی بسیار به هم نزدیک بود، به طوری که در رشته قرائت بین نماینده ایران و کشور دیگر کمتر از بیست صدم اختلاف وجود دارد و این نشان می دهد در انتخاب شرکت کنندگان موفق عمل کرده‌ایم.

مجیدی‌مهر تصریح کرد: مرحله مقدماتی مسابقات با همکاری رایزنی های فرهنگی، نمایندگی های سیاسی و جامعه المصطفی(ص) العالمیه به صورت غیر حضوری برگزار شد. در این مرحله فایل تلاوت از 69 کشور واصل شد که به نسبت دوره گذشته همراه با رشد بوده است. با توجه به اینکه برخی کشورها تمایلی برای معرفی شرکت‌کننده به مسابقات غیرحضوری ندارند و نیز برخی کشورها نیز نمایندگانی در سطح مسابقات معرفی نکرده بودند و حذف شدند، لذا تعداد کشورهایی که در مرحله مقدماتی حضور یافتند به 69 کشور رسید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد رشته‌های این دوره بیان کرد: امسال برای دومین دوره متوالی رشته قرائت ترتیل به صورت آزمایشی به رقابت ها اضافه شده است تا پس از چند دوره برگزاری به یک تصمیم قطعی در مورد این رشته برسیم. مسابقات این دوره در بخش بزرگسالان سازمان اوقاف و در گروه آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم، در گروه بانوان در رشته حفظ کل قرآن، در گروه دانش آموزان دختر و پسر در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و در گروه روشندلان بانو و آقا نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود.

مجیدی مهر بیان کرد: در این دوره داوران به صورت حضوری در سالن محل مسابقات حاضر خواهند بود. داوران این دوره از مسابقات علاوه بر کشورمان که از استان‌های مختلف هستند، از کشورهای دیگری همچون افغانستان، مغرب، عراق، مصر، اردن، پاکستان، بحرین، کویت و لبنان نیز داورانی دعوت شده است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با تأکید بر اینکه ستاد مقابله با کرونا اجازه حضور 25 درصد ظرفیت سالن را به صورت حضوری داده است، گفت: در همینجا از مردم به خاطر این محدودیت عذرخواهی کرده و توصیه می‌کنیم مسابقات را از طریق رسانه و فضای مجازی دنبال کنند. در سال های اخیر به طور معمول مسابقات از رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما پخش شده است اما بر اساس رایزنی هایی که تا کنون صورت گرفته به احتمال بسیار زیاد این دوره از رقابت ها، علاوه بر پخش از شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران از 10 شبکه خارجی عرب زبان نیز پخش خواهد شد. تا کنون پخش زنده چهار شبکه قطعی شده است.

رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در مورد زمانبندی برگزاری مسابقات نیز بیان کرد: مسابقات در شب مبعث پیامبر اکرم(ص) و از ساعت ساعت 19 تا 20:30 در جریان خواهد بود. از روز دهم تا سیزدهم اسفندماه نیز مسابقات از ساعت 19 تا 22:30 در جریان خواهد بود. در این مدت تنها رقابت نخواهیم داشت و برخی برنامه‌های جنبی نیز در نظر گرفته شده است. روز سیزدهم اسفندماه نیز از صبح تا بعد از ظهر رقابت ها در بخش بانوان برگزار خواهد شد و در نهایت نیز شنبه 14 اسفندماه مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

مجیدی مهر در پاسخ به سوالی در مورد دیدار شرکت کنندگان با مقام معظم رهبری که به عنوان یک رویه در تمامی ادوار مسابقات جریان داشته است، گفت: در این دوره نیز تلاش شده است تا این دیدار صورت بگیرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد وضعیت جوایز این دوره از مسابقات بیان کرد: جوایز در دوره گذشته 50 درصد نسبت به ادوار قبل افزایش داشته است و همین‌قدر می گویم که در این دوره نیز شاهد افزایش میزان جوایز خواهیم بود.

وی اظهار کرد: فارغ از مبحث هزینه که در روش مجازی با کاهش همراه است، اگر مسابقات به صورت حضوری برگزار شود زحمت کمتری را خواهیم داشت. هماهنگ کردن 69 کشور که پراکندگی جغرافیایی بسیار زیادی دارند کار سختی است و واقعاً تلاش شبانه روزی را می طلبد. به عنوان مثال زمان مناسبت خواندن یک قاری در کشور آمریکا برای تلاوت به وقت ایران حدود سه بامداد است و در این ساعت برای هماهنگ کردن و ارزیابی استانداردهای ضبط تلاوت باید ستاد مسابقات نیز آنلاین باشد. خوشبختانه در برگزاری مسابقات قرآن به صورت مجازی و غیرحضوری به موفقیت های خوبی رسیده ایم به طوری که برخی کشورها و از جمله الجزایر خواستار انتقال دانش برگزاری مسابقات هستند.

مجیدی مهر در پاسخ به سوالی در مورد تمهیداتی برای گسترش انس با قرآن از طریق مسابقات، بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بحث ترویج معنویت به خصوص در بین جوانان مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. در همین راستا کمیته‌ای برای رصد مطالبات مقام معظم رهبری تشکیل داده ایم و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مدون از بستر مسابقات و کرسی های تلاوت و نیز گره زدن ظرفیت بقاع متبرکه به مباحث قرآنی شاهد گسترش انس با قرآن از این طریق باشیم.

انتهای پیام
captcha