نقش قرآنیان در جهاد تبیین/ فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی حمایت شوند
کد خبر: 4038510
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۱
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ 10

نقش قرآنیان در جهاد تبیین/ فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی حمایت شوند

پیشکسوت قرآنی فارس با یادآوری فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت قطعی و فوری جهاد تبیین از سوی رهبر معظم انقلاب، به تبیین نقش جامعه قرآنی در این عرصه پرداخت.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارسلیلی رشیدی، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآنی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس به تشریح نقش جامعه قرآنی در جهاد تبیین پرداخت و گفت: تبیین کلام وحی موضوعی نیست که فقط اختصاص به عصر پیامبر(ص) داشته باشد، بلکه از آنجا که قرآن آخرین کتاب آسمانی است که تا پایان عمر دنیا، حجت خداوند بر عموم آدمیان است تبیین آیات آن تا پایان عمر دنیا نیز یک ضرورت همیشگی خواهد بود.

وی افزود: بی‌گمان ضرورت تبیین کلام خداوند برخواسته از علل و عواملی است که قرآن‌پژوهان و عالمان دین در جای خود به تفصیل آن‌ پرداخته‌اند، اما تردیدی نیست که شبهه‌افکنی در آموزه‌های ناب قرآنی توسط منکران وحی، القای مفاهیم ناصواب در معارف وحیانی توسط مغرضان و مصادره به مطلوب حقایق قرآنی توسط نفاق پیشگان و فرقه‌های انحرافی، از جمله عواملی بوده که تبیین صحیح وحی را به‌طور مستمر در همه اعصار ضرورت بخشیده است.

رشیدی ادامه داد: قطعاً حضور و تأثیر اندیشمندان و عالمان قرآنی، فعالان و جامعه قرآنی در جبهه رویارویی و مقابله با بدعت‌ها و تحریف‌ها کار آسان و راه همواری نیست که بتوان آن را در شمار کارهای عادی و روزمره قرار داد، بلکه چنین حضور و تلاش علمی خود نوعی جهاد در راه خداست که در بیان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از آن به «جهاد تبیین» یاد شده است.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه جهاد تبیین، نیازمند تلاش شبانه‌روزی و پشتکاری جهادی است، افزود: این هدف با جلسه گذاشتن محقق نمی‌شود و صرفاً برای مدت زمان کوتاهی هم نیست، بلکه جهاد تبیین باید مداوم و دنباله‌دار باشد.

وی با تصریح اینکه برای جهاد تبیین باید یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق داشت، گفت: سازمان‌ها، مؤسسات و مراکز قرآنی، در این مسیر باید قرارگاه این جهاد شوند و تمام ارکان آن به‌خصوص اساتید و فعالان قرآنی افسران این جهاد باشند.

هیئت‌های اندیشه‌ورز جهاد تبیین جامعه قرآنی تشکیل شود

رشیدی اظهار کرد: جامعه قرآنی باید در جهاد تبیین هیئت‌های اندیشه‌ورز در سطح ملی و استانی تشکیل داده تا براساس آسیب‌ها و نیازهای موجود و ترفندهای دشمن تولید محتوای کنند.

این پیشکسوت قرآنی فارس تأکید کرد: جهاد تبیین، مهم‌ترین وظیفه جامعه قرآنی است که باید با نشست‌های تبیینی با محوریت دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه قرآن تلاش کنند تا به رفع شبهات بپردازند.

وی یادآور شد: امام راحل که بنیانگذار انقلاب اسلامی بودند خود شخصیتی قرآنی داشت و ایشان مطیع اوامر قرآنی و شاگرد خلف مکتب قرآن بودند. انقلاب اسلامی نیز پدیده فرهنگی و دینی قرن حاضر است، از این‌رو می‌توان جایگاه قرآن و فعالان قرآنی را در تداوم و پاسداشت انقلاب اسلامی بیشتر احساس کرد، لذا تبیین که در فرمایشات مقام معظم رهبری در این مقطع مهم مورد تأکید خاص واقع شده؛ در رأس فعالیت‌های جامعه قرآنی است.

رشیدی تبیین ریشه‌های اعتقادی و قرآنی انقلاب اسلامی و پاسخگویی متقن به شبهات در این مسائل را از اهم امور مورد توجه دانست و افزود: فضای مجازی، برنامه‌های موبایلی و بازی‌ها و... همه یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم مقابله با اسلام‌خواهی و فرهنگ ناب قرآنی است.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام می‌خواهند نوجوانان و جوانان ما را به سمت عرفان‌های کاذب سوق دهند و آن‌ها را از دین مبین اسلام و فرهنگ تشیع منحرف کنند، گفت: تهدیدات و برنامه‌هایی که در گوشی‌های موبایل در دستان نسل جدید است، همه علیه دین اسلام و کلام وحی با هدف منحرف کردن جوانان از مسیر هدایت است.

این فعال قرآنی یادآور شد: روایتی از امام صادق(ع) وجود دارد که مرتبط با مأموریت ما و جهاد تبیین است، ایشان می‌فرمایند هر کس که منتظر فرصت مناسب باشد و فرصت‌های پیش آمده را قدر ندارد روزگار این فرصتی که در اختیارش است را از او سلب می‌کند و روال روزگار گرفتن فرصت است؛ خوب است که ما با توجه به این بیانات فرصت را قدر بدانیم و آنچه که امروز باید به آن توجه کنیم تأکید چندین باره مقام معظم رهبری بر مسئله تبیین است.

به گفته وی لازم است همه فعالان قرآنی در مجموعه حوزه مأموریت و فضای محیط اثرگذار خودشان کار ویژه‌ای تبیینی در این باره تعریف کرده و به‌صورت جهادی به فعالیت‌های خود بپردازند و باید متناسب با این فراخوان ببینیم چه کاری انجام شده و چه کار‌های توصیه می‌شود و باید انجام بدهیم.

رشیدی با بیان اینکه زیباترین چهره‌ها در عالم توسط جریان باطل اگر فرصت پیدا کند و جریان حق عمل درست نداشته باشد، آسیب می‌بیند، گفت: امروزه تمام عناصر و مؤلفه‌های ارزشمند اجتماعی مورد هجوم است. ما باید با همت‌های عالی و با توکل به خدا حرکت و باور کنیم که خداوند یاور مؤمنان است و در این مسیر، امداد الهی متوجه انسان‌های مؤمن و نزول ملائکه متوجه انسان‌های پایمرد است.

روشنگری قرآنیان موجب بلوغ فکری مردم می‌شود

وی با تصریح اینکه روشنگری‌های جامعه قرآنی در جامعه موجب بلوغ فکری مردم و بصیرت‌افزایی در جامعه نسبت به مسائل جاری در حکومت اسلامی می‌شود، افزود: انتشار محتوای قرآنی و معارفی، مخصوصاً در فضای مجازی باید جدی گرفته شود. محتوای والای معارف قرآنی هنگامی که با ایمان در روح و جان انسان رسوخ کند حتما در عمل او نیز منعکس می‌شود و ایمان بدون عمل، به تنهایی کافی نخواهد بود. در قرآن می‌خوانیم «رَبَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِینَ؛ پروردگارا به آنچه نازل کرده‌ای، ایمان آوردیم و از فرستاده تو پیروی نمودیم؛ ما را در زمره گواهان بنویس.»

رشیدی با بیان اینکه حمایت از فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی مورد تأکید است چراکه بخش مهمی از جهاد تبیین مربوط به فضای مجازی است، گفت: امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی به‌عنوان رئیس ‌جمهور در دولت سیزدهم و دغدغه‌مندی و تعصب وی بر فعالیت‌های قرآنی باید تلاش شود که فعالیت‌های قرآنی گسترش یابد که لازم است در این مسیر برای داشتن جامعه قرآنی با قالب‌های جذاب وارد میدان شده و مفاهیم این کتاب عظیم را در قالب‌های خلاقانه به مخاطب ارائه دهیم تا جوانان و نوجوانان پای سفره قرآن بنشینند و تحت تأثیر تبلیغات دشمن از مسیر زندگی قرآنی خارج نشوند. لذا، با توجه به اینکه همه مردم خصوصا جوانان ما وقت زیادی در فضای مجازی می‌گذرانند، قرآنی کردن فضای مجازی به‎ویژه آن بخش از فضا که خاص جامعه جوان است، بسیار باید مدنظر قرار گیرد.

این پیشکسوت قرآنی فارس همچنین بیان کرد: یکی دیگر از وظایف جامعه قرآنی در میدان مقابله با هجمه‌‌های دشمن این است که باید به تبیین دقیق و تشریح مستند بسیاری از حقایق و واقعیت‌های در رابطه با دستاوردهای قرآنی این انقلاب بپردازند. هنوز درصد بالایی از مردم و حتی فعالان قرآنی با این دستاوردها آشنا نیستند و این عدم آگاهی باعث پذیرش خیلی از حرف‌ها و تبلیغات دشمنان می‌شود.

دستاوردهای قرآنی انقلاب

وی با بیان اینکه باید در یک حرکت جهادی شفاف و مستند ثابت کرد انقلاب اسلامی قرآن را از حاشیه و مجالس ختم به عرصه زندگی و از ساحت فردی به ساحت اجتماعی کشاند، افزود: انقلاب اسلامی قرآن را از کنج خانه‌ها به عرصه جهانی آورد و تنها کشوری است که شرط رهبری در آن قابلیت تفسیر قرآن کریم است.

رشیدی با یادآوری اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تنها در ایران قریب 200 میلیون نسخه قرآن کریم مننشر شده است، گفت: باید مردم به‌ویژه جوانان که تجربه قبل از انقلاب را ندارند باور پیدا کنند که جمهوری اسلامی علمدار جریان ترجمه و تفسیر در جهان بوده و قرآن را پر تیراژترین کتاب جهان کرد و با بازگشت به قرآن مایه عزت مسلمین شد.

وی تأسیس رادیو قرآن، تأسیس شبکه تلویزیونی قرآن و ایجاد حداقل 400 سایت قرآنی، احداث دارالقرآن در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک، راه‌اندازی صدها مؤسسه قرآنی، تأسیس دانشگاه و دانشکده‌های قرآنی، تأسیس مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران به‌عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان، راه‌اندازی نمایشگاه سالانه بین‌المللی قرآن کریم پدیده و منحصر به‌فرد جهانی، چاپ 37 هزار عنوان کتاب قرآنی، تربیت ده‌ها هزار حافظ قرآن کریم را از جمله دستاوردهای قرآنی انقلاب برشمرد.

این داور مسابقات قرآن ادامه داد: اگر این موفقیت‌ها مرتب تکرار نشود و در رسانه‌ها، فضای مجازی بیان نشود قطعا دشمن خلاف آن را به زیبایی و پر تکرار و تأثیرگذار بیان خواهد کرد و تا حصول نتیجه دست‌بردار نخواهد بود.

رشیدی با بیان اینکه ما واقعا در بیان دستاوردهای انقلاب کوتاهی کرده و حق مطلب را درست ادا نکرده‌ایم، گفت: شاید همه کشورهای اسلامی فعالیت‌های قرآنی دارند اما  گسترش فرهنگ قرآنی خاص جمهوری اسلامی است، چراکه سیاست‌ها، روح قوانین، آرمان‌های انقلاب، همه مبتنی بر قرآن است. انقلاب اسلامی، با عبور از مقدمات و فاز ظاهری فعالیت‌های قرآنی (روخوانی، چاپ قرآن و...)، اصالت را به تدبر و مفاهیم و عمل و رفتار قرآنی داد.

وی یکی دیگر از مسائلی که در جهاد تبیین باید به آن پرداخته شود را تقویت و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآن برشمرد و افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم تمام دنیا ما را پرچمدار معارف  قرآن اهل بیت(ع) می‌دانند. در عین حال از گوشه و کنار و با صرف هزینه‌های زیاد توطئه‌هایی شکل می‌دهند تا توهمی ایجاد شود که قرآن شیعه، قرآن نیست، بلکه مصحف فاطمه و علی است. در مقابل این موضوع، ندای ما برای ابطال این موضوع به گوش یک صدم افرادی که این حرف‌ها را شنیده‌اند هم نمی‌رسد. این رساندن صدا وظیفه جهادی فعالان جامعه قرآنی کشور است.

در جهاد تبیین باید سناریو داشت

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه در جهاد تبیین برای رسیدن به هدف، باید سناریو داشت، گفت: محتوای غنی و خوب ممکن است تولید شود، اما در بعد ارائه اگر سناریو نباشد و هدفمند عمل نشود، اثرگذاری لازم را نداشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه باید برای مردم بصیرت‌افزایی و روشنگری داشته باشیم تا به خودباوری برسند، افزود: انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه دستاوردهای قرآنی پیشرفت‌هایی داشته است، البته کم و کاستی‌هایی هم دارد که نباید از آن غافل شد، اما مردم باید خودباوری داشته باشند و ناامید نشوند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در جهاد تبیین که هدف روشن کردن حقایق و واقعیت‌هاست، باید با زبان نرم، آگاهی و عقلانیت، انصاف و عدالت، مستند و متقن، با زبان سادہ و روان، رسا و بلیغ، با ادبیات زیبا و نیکو و استفاده از بهترین کلمات به روشنگری و تبیین بپردازیم و باید با در دست گرفتن فضای مجازی همان‌طور که دشمن در جبهه به نیروی خودش می‌افزاید، ما هم به نیروی دفاعی خودمان بیافزاییم، به این معنا که وقتی دشمن شبهه ضد دین و فرهنگ در فضای مجازی پخش می‌کند ما هم باید جواب این شبهات را پخش کنیم و اجازه ندهیم فضای مجازی دین را از دست نوجوانان و جوانان بگیرد.

وی گفت: البته باید در کنار فضای مجازی بحث ارتباط مستقیم با جوانان و نوجوانان در همه سطوح از فعالان قرآنی، ائمه جمعه تا مدیران حوزه‌های علمیه، طلاب، اساتید، دانشگاهیان، کارمندان و ... همه باید ارتباطشان با نوجوانان به قدری زیاد باشد که مفاهیم قرآن را در ذهن نوجوانان جای بدهیم و اگر خدای نکرده کوتاهی کنیم همه ما مسئول هستیم، همین‌طور که در وضع موجود و در این مشکلات فعلی جامعه همه ما باید پاسخگوی امام زمان(عج) باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha