انواع جهاد در کلام ائمه(ع) و قرآن/ ارکان جهاد تبیین چیست
کد خبر: 4038255
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷

انواع جهاد در کلام ائمه(ع) و قرآن/ ارکان جهاد تبیین چیست

امام‌ جمعه اشکذر با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند «جهاد عظیم این روزگار جهاد تبیین است» به انواع جهاد در کلام ائمه اطهار(ع) و قرآن کريم پرداخت.

محمدرضا طالبیان، امام جمعه اشکذربه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از دفتر امام‌ جمعه اشکذر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا طالبیان، امام‌ جمعه این شهرستان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بسياری از سخنان و سخنرانی‌هایشان مسئولیت سنگینی را متوجه همه گویندگان و رسانه‌های ملی و داخلی کردند و فرمودند: «جهاد عظیم این روزگار جهاد تبیین است» به انواع و اقسام جهاد در کلام ائمه اطهار(ع) و قرآن کريم اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در قرآن کریم و آثار اهل بیت(ع) بسیار از جهاد سخن به میان آمده است و کلمه جهاد به معنای تلاش و کوشش و فعالیت است اما جهاد به معنای خاص در قرآن کریم درباره جهاد با دشمنان بیرونی به کار رفته و گاهی با دشمنان درونی انسان یا همان‌ هواهای نفسانی به کار رفته است. 

اقسام جهاد

امام‌جمعه اشکذر با اشاره به انواع و اقسام جهاد گفت: جهاد اکبر اولین نوع جهاد است که در حدیثی آمده وقتی رسول خدا از جنگی برمی‌گشتند، به اصحاب عرض کرد شما جهاد اصغر را به جا آوردید و بدانید که باید به جهاد اکبر برويد و لذا یاران گفتند: منظور از جهاد اکبر چيست؟ پیامبر فرمودند: «مبارزه با هواهای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی که اگر با آن مقابله نکند انسان عاقبت به خیر نخواهد شد.»  این جهاد اگر جهاد اصغر نامیده شده است ولی به یک معنا بر حسب روایات باید انسان مؤمن آن را انجام دهد، برای اینکه اگر انسان با هواهای نفسانی جهاد نداشت‌، موفق به انجام دادن جهادهای دیگر هم نمی‌شد چون بدترين دشمنان انسان در درون خود انسان است.

وی ادامه داد: دومین جهاد می‌توان به جهاد اصغر اشاره کرد که همان مبارزه ای است که انسان مؤمن با منافقان و مشرکان و کفار باید داشته باشد که در ده‌ها آیه در قرآن کریم و احادیث معصومان(ع) آمده و از فروعات آن سخن گفته شده‌ است.  

امام‌ جمعه اشکذر افزود: سوم جهاد کبیر که یک جهاد سیاسی است و این جهاد بر مسلمانان لازم است و باید از کفار فاصله‌ گیرند و دنباله رو آنها نباشند و خواسته‌های آنها را محقق نکنند، خداوند در قرآن  می‌فرماید: «فَلا تُطِعِ الكافِرينَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا كَبيرًا؛ ای رسول خدا بنابر این از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی انجام ده.» 

وی ادامه داد: چهارم جهاد خدمت است، جایی که سخن از خدمت کردن به مردم است کسی که در وادی خدمت به مردم قدم بر می‌دارد و در حدیثی از امام صادق(ع) داریم: مسلمانی پیش شما می‌آید و حاجت خود را می‌گوید اگر جواب مثبت دهید، کاری که انجام دادید مانند کسی است که مجاهد فی سبیل الله است‌.

طالبیان افزود: پنجم جهاد اقتصادی است یعنی کار و تلاش مضاعف. در حدیثی از پیامبر اکرم داریم «الکادُّ عَلى عِیالِهِ مِن حَلالٍ کَالمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللّ، آن که خانواده خویش را از حلال روزى مى‌دهد و نیازهایشان را برطرف می‌کند مانند مجاهدِ در راه خدا است» کسانی که کار اقتصادی انجام می‌دهند نزد خدا محبوب ترین و بهترین خواهند بود. ششم جهاد تبیین، همان که مقام معظم رهبری در بیانات ارزشمندشان مطرح کردند و اخیراً بر آن تأکید دارند و باید متوجه همه اقشار مختلف جامعه باشد. 

امام‌ جمعه اشکذر با اشاره به اینکه جهاد تبیین به معنای روشنگری است، گفت: یعنی هر انسان مؤمنی در حد توان خود باید روشنگری کند و پرده از روی حاکمان جاهل در اطراف این عالم که در حال حکومت کردن هستند، بردارد، پرده‌برداری و افشاگری حاکمان ستمکار نوعی جهاد تبیین است. 

ارکان جهاد تبیین

امام‌ جمعه اشکذر با اشاره به ارکان جهاد تبیین  بیان کرد: زمان‌شناسی از جمله ارکان این جهاد است که انسان بداند کجا است و در چه موقعیتی قرار دارد. رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: اگر بعضی وقت‌ها زمان را نشناسیم و ندانیم چکار کنیم گاهی به جای اینکه به دشمن آسیب بزنیم به خود آسیب وارد خواهیم کرد و گاهی ناخواسته سرباز و ستون پنجم دشمن خواهیم شد. 

وی دشمن‌شناسی را از دیگر ارکان جهاد تبیین دانست و گفت: همه دشمنی‌هایی که دشمنان‌ نسبت به اهل ايمان دارند همه از وسوسه‌های شیاطین جن و انس است. «وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْغ یعنی و اهریمنان سخت به دوستان و پیروان خود وسوسه می‌کنند تا با شما به جدل و منازعه و ستیز برخیزند.» همانطور که کسی بنده خدا شد و فرشتگان الهی به او راه خیر و شر را نشان می‌دهند و حتی کسی هم که اهل خوبی و خیرخواهی نبود و بنده خدا به حساب نمی‌آمد شیاطین و اهریمنان او را هدايت می‌کنند و او را از صراط مستقیم دور خواهند کرد. 

وی ادامه داد: همچنین قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ، به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.» امروز یکی از وظایف ما دشمن شناسی است دشمن شناسی از نگاه قرآن کریم و مکتب اهل بیت هر کسی که با اسلام سر ستیز و جنگ دارد و با حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مخالفت دارد او دشمن است و کار آنها این است که جریان را تحریف کنند. 

طالبیان در پایان افزود: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: «دشمنان ما دنبال تحریف حقایق هستند» بعضی از رسانه‌های معاند بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی درصدد این هستند که مردم و نسل جوان را به انقلاب اسلامی بدبین کنند، آنها به وسیله تبلیغات رسانه ای و کم جلوه دادن ثمرات انقلاب اسلامی قصد دارند نسل جوان ما را منحرف کنند.

انتهای پیام
captcha