نقشه جامع «جهاد تبیین» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود
کد خبر: 4038026
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
فرمان تهاجم ترکیبی با محوریت جهاد تبیین/ ۸

نقشه جامع «جهاد تبیین» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) معتقد است که اکنون گروه‌های مختلفی در عرصه فضای مجازی و جهاد تبیین تلاش می‌کنند اما این تلاش‌ها مکمل هم قرار نمی‌گیرند لذا نیاز است برای این کار نقشه جامعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود.

محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق«جهاد تبیین» یکی از کلیدواژه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار نظام جمهوری اسلامی طی چند ماه اخیر در سخنرانی‌های مختلفی از آن استفاده کردند و طی دو هفته اخیر هم دستور تهاجم ترکیبی با محوریت قطعی و فوری جهاد تبیین را صادر کردند. جهادی که ولی امر زمان آن را صادر کردند، قطعاً بر همگان واجب است و هر کسی باید به سهم وسع خویش در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

در این راستا ایکنای فارس، منطبق با رسالت خویش سلسله مصاحبه‌های تخصصی دنبال می‌کند. امروز به سراغ محمدهادی همایون، رئیس و عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات و از اعضای هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع) رفتیم و پاسخ‌های وی را در این باره می‌خوانیم.

ایکنا ـ رسالت دانشگاهیان و نهادهای علمی در جهاد تبیین چیست و آیا صرفاً این نقش به مباحث نظری باز می‌گردد؟

این رسالت به دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه مرتبط است. طبیعتاً نمی‌توانیم مسئولیت نظری دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را منکر شویم و در این شرایط به شدت هم نیازمند تأمین مبانی نظری انقلاب بین مردم هستیم که خوشبختانه تا حد زیادی این اتفاق افتاده است اما بیشتر از این باید انجام شود ولی کارکرد دانشگاه‌ها به‌طور کلی منحصر به تبیین نظری نیست. دانشگاه‌ها در همه کشورهای دیگر هم نقش حل مسئله را دارند و باید در خدمت به مردم و حکومت‌ها، تشخیص مسئله و راه‌ حل‌های آن را بر اساس مبانی نظری که در دانشگاه‌ها پرورانده شده است، انجام دهند. در موضوع جهاد تبیین نیز دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید به همین شکل وظایف خود را در تعمیق مبانی نظری و حل مسئله و تدوین مسائل پیش‌رو برای مردم انجام دهند.

ایکنا ـ مصداق‌هایی هم در این زمینه نام می‌برید.

مهم‌ترین اتفاق در این دوره از بین بردن امید مردم است که دشمنان ما بر روی آن متمرکز شده‌اند و نگاه به آینده را به نوعی با بدبینی همراه می‌کنند البته این مسئله نشان دهنده این است که حتماً به انتهای مثبت و امیدوارکننده مأموریتمان نزدیک می‌شویم که این‌گونه سر و صدای دشمنان درآمده است و بر موضوع امید سرمایه‌گذاری می‌کنند.

امید در واقع در سطح نظری ارائه تصویری از آینده است که پیش روی ما قرار دارد، ارائه تصویری از وضعیتی است که اکنون هستیم و مسیری است که آمده‌ایم. به ویژه ترسیم وضعیت کنونی و دستاوردهای بزرگی که در جریان انقلاب اسلامی برای ما ایجاد شده است. هر زمان که رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تأکید می‌کنند، بیشتر نظرشان دستاوردهای انقلاب است. دستاوردهای انقلاب در زمینه‌های مختلف در پیشرفت‌هایی که انجام شده است، در سطح دینداری که بین مردم و جوانان اتفاق افتاده است و زمینه‌های عدالت اجتماعی اگرچه همه معتقد هستیم و بارها رهبری نیز تأکید کرده‌اند که از این میزان راضی نیستیم اما به هر حال همین مقدار هم جلو آمدیم و بیان این‌ها در جهاد تبیین می‌تواند امیدواری که باید بین مردم ایجاد کند.

ایکنا ـ آیا می‌توانیم صرفاً با تکرار سخنان رهبری و اقداماتی نظیر هشتگ زدن و غیره  در جهاد تبیین نقش ایفا کنیم؟

جهاد تبیین باید در سطوح مختلف اتفاق افتد. هشتگ زدن هم بخشی از این ماجراست که در فضای مجازی یکی از ابزارهایی که در اختیارمان است همین نوع کارزارها یا کمپین‌های این چنینی است که شکل می‌گیرد ولی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما در عمق مباحث نظری در این موضوع مأموریت دارند. رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند که مخاطب اصلی این مسئله مسئولان هستند و میانه این مسیر هر سطحی که بخواهیم فرض کنیم، یک جهاد کامل است همان‌طور که فرمودند جنگ علیه ما یک جنگ ترکیبی است، قاعدتاً پاسخ هم باید پاسخ ترکیبی باشد. پاسخ ترکیبی از حوزه‌های مختلف و جمع شدن توان‌ها و عزم همه در حوزه‌های مختلف ناشی می‌شود. در حوزه اقتصادی، اهالی اقتصاد باید با الگوی جهاد تبیین جلو آیند. در حوزه علم، اهل علم هم به همین شکل؛ مدیران نیز همین‌طور. هر کدام هر کوتاهی که در حوزه کاری خود دارند، قاعدتاً باید آن را رفع کنند و البته هماهنگی باید بین همه این بخش‌ها اتفاق افتد.

ایکنا ـ نقش مردم در جهاد تبیین چیست؟

مردم عامل بسیار مهم پیروزی و استمرار انقلاب ما هستند. مهم‌ترین شاخصی که ما در موضوع انقلابمان داریم، مشارکت جدی مردم است. هر چیزی که در این 43 سال بعد از انقلاب به دست آوردیم به واسطه حضور و پشتیبانی مردم بوده است که در جریان انقلاب وجود داشته است. طبیعتاً یک سر جهاد تبیین مردم هستند، زیرا اگر این کار مردمی شود به نتیجه می‌رسد. طبیعتاً مردم هر کدام در سطح خودشان می‌توانند این کار را انجام دهند. حوزه‌های نظریه‌پردازی تا اجرا بالاخره همه آن‌ها هم مردم هستند، هر کسی در هر جایی که هست، هر کسی به نسبت مسئولیتی که دارد در جای خود باید این کار را انجام دهد.

ایکنا ـ لشکرهای سایبری در عرصه جهاد تبیین در فضای مجازی چگونه می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند؟

اگر این صحنه را جنگ واقعی بدانیم، حتماً مانند دوران دفاع مقدس نیاز به قرارگاه فرماندهی مرکزی نیاز داریم. اکنون گروه‌ها، گردان‌ها، تیپ‌ها و لشکرهای ما وجود دارند اما آن مرکزیتی که باید همه نیروها را سازماندهی کند، عمل نمی‌کند در نتیجه همه دارند تلاش می‌کنند اما این تلاش‌ها مکمل هم قرار نمی‌گیرد و ذیل یک نقشه جامع شکل نمی‌گیرد که آن نقشه جامع قاعدتاً باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود.

اگر جنگ ترکیبی را اصالتاً عرصه فرهنگی تلقی می‌کنیم، عنوان اصلی آن هم فرهنگ می‌شود لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگ پای این ماجرای فرماندهی این صحنه بایستد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha