آموزش؛ پاشنه آشیل تحکیم بنیان خانواده
کد خبر: 4030838
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
به بهانه روز جهانی آموزش مطرح شد

آموزش؛ پاشنه آشیل تحکیم بنیان خانواده

مدرس دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: با انتقال و اشاعه دانش و مهارت‌های زندگی در جامعه و خانواده‌، تاب‌آوری افراد در برابر بحران‌های زندگی خانوادگی و اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، چرا که آموزش پاشنه آشیل تحکیم بنیان خانواده است.

آموزش خانواده ها

زهرا عطایی، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و مدرس دانشگاه در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در تشریح اهمیت موضوع آموزش در حفظ و تحکیم بنیان خانواده، اظهار کرد: عموماً انسان‌ها برای حل مشکلات زندگی خود، از مسئله آموزش غافل می‌شوند و همین موضوع سبب ایجاد گره‌های بسیاری در زندگی‌ها شده است. در واقع، ریشه بسیاری از مشکلات در زندگی‌های مشترک و میان اعضای خانواده، مربوط به محرومیت از آموزش صحیح است و چه بسا ریشه‌های آن به زمان کودکی نیز بازگردد.

وی با بیان اینکه مسئله آموزش مهارت‌های زندگی تنها مربوط به پیش از ازدواج نیست، افزود: عدم برخورداری افراد به‌ویژه زوجین از آموزش‌ها و کسب مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک موجب کاهش صبر و تحمل افراد شده و مشاهده می‌شود که نتیجه آن در زندگی‌های مشترک خود را به شکل طلاق‌های عاطفی و واقعی نشان می‌دهد حال آنکه در زمان‌های گذشته‌ با وجود سختی‌های زیاد در زندگی و کمبود وسایل رفاهی و آسایشی، آرامش مردم بسیار بیشتر از اکنون بود و خانواده‌ها از بنیان محکمی برخوردار بودند.

این مدرس دانشگاه در استان با اشاره به جمله کلیدی «ز گهواره تا گور دانش بجوی»، تصریح کرد: به کار بستن این توصیه در زندگی برای همه افراد جامعه ضرورت دارد، مادری که قصد باردار شدن دارد باید نسبت به بسیاری از مسائل در خصوص بارداری، پس از تولد نوزاد، تربیت فرزند تا بزرگسالی آگاهی داشته باشد. مادر موظف است متناسب با رشد فرزندان، دقت لازم را برای تربیت آنها داشته باشد که البته این موضوع تنها متوجه مادر نیست و مربوط به مرد خانواده نیز هست.

عطایی تأکید کرد: هر چقدر دانش، خودسازی، توانمندسازی فردی در مسائلی نظیر صبر و شکیبایی و در کل دانش زندگی در انسان بیشتر باشد، یقیناً فرد زندگی بهتر و با آرامش بیشتری را خواهد داشت، بهتر می‌توان با دیگران ارتباط گرفت و بسیار راحت می‌توان از پس مشکلات و تعارض‌های زندگی برآمد. بنابراین آموزش امری واجب است، زیرا افراد همه‌چیزدان نیستند و انسان‌ها نمی‌توانند همه ابعاد زندگی صحیح را بیاموزند لذا باید از دیگران کمک بگیرند.

وی افزود: هنگام خرید یک وسیله برقی ساده و پیش از استفاده از آن، دستورالعمل نحوه کار خوانده می‌شود، میزان مصرف برق، نحوه تمیز کردن و در مجموع تذکرات لازم درباره آن وسیله مطالعه می‌شود تا بتوان از آن به نحو احسن استفاده کرد، این مثال یک نمونه ابتدایی در مواجهه با اشیا است. ارتباط با افراد و زندگی در اجتماع نیز از این الگو تبعیت می‌کند و باید لحظه لحظه زندگی را درصدد دانش‌افزایی باشیم، اطلاعات و شیوه‌نامه‌های مربوط به سبک صحیح زندگی را می‌توان از بهترین منبع یعنی قرآن و آموزه‌های راهگشای دین آموخت که این امر با مطالعه و یادگیری و مشورت حاصل می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در استان با اشاره به اینکه برخی افراد پرسیدن از دیگران را برای خود تنزل شخصیت دانسته و از آن دوری می‌ورزند و چه بسا ممکن است در اثر پرسیدن سؤال، اعتماد به نفس آنان کاهش پیدا کند، گفت: باید دانست که پرسشگری و دنبال کردن دانش همزمان با پیچیده‌تر شدن دنیای امروز، نیاز ما را به اطلاعات به ‌روز افزایش می‌دهد، پرسیدن نشانه عقلانیت و حس مسئولیت در افراد است، زیرا نشان می‌دهد که کیفیت زندگی برای این فرد اهمیت دارد و به دنبال آن است که چه شیوه‌ای را دنبال کند تا راحت‌تر بتواند زندگی خود را رشد و پویایی نگه دهد بنابراین، دانش‌افزایی وظیفه عقلی و شرعی است.

عطایی درخصوص فرهنگ مراجعه به کارشناس در مواجهه با بحران‌های زندگی، گفت: کانون‌های فرهنگی، مدارس، مساجد، رسانه‌ها، صدا و سیما و فضای مجازی از جمله تریبون‌هایی هستند که می‌توانند فرهنگ‌ مراجعه به کارشناس را در میان مردم گسترش دهند، صدا و سیما بهترین ظرفیت برای نهادینه ساختن فرهنگ دانش‌افزایی و کسب مهارت در موضوع تحکیم بنیان خانواده است.

این مدرس دانشگاه در استان نکته بسیار مهم در موضوع آموزش را احساس مسئولیت در افراد عنوان و بیان کرد: برای نمونه اگر با پدر یا مادری مواجه شویم که رفتارهای ناصحیح با فرزند خود دارند، می‌توان با زبان لین به آن افراد تذکر داد. ادارات نیز جلساتی برای کارکنان خود برگزار می‌کنند، بهتر است که این جلسات جنبه آموزشی داشته باشند، با انتقال و اشاعه دانش و مهارت‌های زندگی در جامعه و خانواده‌ها، تاب‌آوری افراد در برابر بحران‌های زندگی خانوادگی و اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، چرا که آموزش پاشنه آشیل تحکیم بنیان خانواده است؛ به‌ علاوه معرفی الگوهای موفق تربیتی و خانواده‌‌هایی که در تربیت فرزندان موفق عمل کرده‌اند در جامعه کارساز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha