چرا ظهور حجت رخ نمی‌دهد
کد خبر: 4028415
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۷

چرا ظهور حجت رخ نمی‌دهد

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه برخی‌ با زبان انتقاد و گلایه و برخی‌ با زبان استفهام این سؤالات را مطرح می‌کنند که چرا امام زمان(عج) غایب است و ظهور نمی‌کنند و حضرت چه زمانی تشریف می‌آورند، کفت: پاسخ این سؤالات را قرآن فرموده است که باید مؤمن باشید و قدر بدانید و باید بخواهید و طلب کنید تا حضرت بیاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 24 دی‌‎ماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با اشاره به آیه 86 سوره هود «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ؛ اگر مؤمن باشيد باقيمانده حلال خدا براى شما بهتر است و من بر شما نگاهبان نيستم»، گفت: این آیه یکی از آیات مهدوی قرآن کریم است. در سخنرانی‌های قبلی توضیحاتی پیرامون بقیةالله(عج) ارائه شد؛ فرد اتم و اکمل بقیةالله، حجت‌های الهی هستند که برای هدایت مردم مأمور شده‌اند تا بشریت را در مسیر سعادت و هدایت راهنمایی کنند، اما در این آیه این قضیه شرط دارد و می‌فرماید اگر مؤمن باشید. بقیةالله برای شما خیر است اگر مؤمن باشید.

وی بیان کرد: این‌طور نیست که همه قدر امام زمان(عج) را بدانند کما اینکه قدر امیرالمؤمنین(ع) را ندانستند. در غدیر بیش از یکصد هزار نفر بیعت کردند، اما 70 روز بعد تنها سه نفر شدند. لذا، اگر مؤمن بمانیم و مؤمن باشیم، بقیةالله خیر است وگرنه حجت الهی در تمام اعصار گذشته تاریخ در اختیار بشر بودند اما انسان‌ها قدر ندانستند و استفاده نکردند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز  گفت: برخی‌ با زبان انتقاد و گلایه و برخی‌ با زبان استفهام این سؤالات را مطرح می‌کنند که چرا امام زمان(عج) غایب است و ظهور نمی‌کنند و حضرت چه زمانی تشریف می‌آورند. پاسخ این سؤالات را قرآن فرموده است که باید مؤمن باشید و قدر بدانید و باید بخواهید و طلب کنید تا بیاید.

وی اظهار کرد: در اقتصاد، قانونی به نام توازن بین عرضه و تقاضا داریم؛ اقتصادهای بیمار، اقتصادهایی است که این توازن به هم خورده است. اگر عرضه باشد و تقاضا نباشد می‌شود رکود اقتصادی. جنس هست و تولیدکننده تولید کرده است اما مشتری نیست. از این قضیه عده‌ای آسیب می‌بینند و این اقتصاد خوبی نیست. اگر از آن طرف تقاضا بود، عرضه نبود، می‌شود تورم. مردم مایل به خرید کالا هستند اما کالا به اندازه نیاز مردم در دسترس آن‌ها نیست. گاهی اوقات تورم‌ها کاذب هستند و سالم نیستند. جنس را انبار می‌کنند یا اینکه مصرف‌کننده ولع دارد و نتیجه آن هم تورم می‌شود و این هم خوب نیست. اقتصاد خوب، اقتصادی است که عرضه و تقاضا با هم هماهنگ باشد.

حدائق با بیان اینکه اسلام در ابعاد مختلف اعم از اقتصادی و اجتماعی دو طرف را دیده و تأکید کرده است که نه ضرر بزن و نه ضرر ببین، گفت: همین را به این قضیه حجت‌های الهی تشبیه کنیم. از آغاز خلقت خداوند عرضه حجت‌های خود را اعمال داشت. شروع عالم با آدم بود. ایشان حجت خدا بود. حضرت آدم مبلغ بشریت و اسوه واقعی روحانیت بود. خدا دنیا را با آدم شروع کرد. آغاز کار با حجت الهی بود و در هیچ مقطعی از مقاطع تاریخ هم مشاهده نمی‌کنیم که مردم باشند اما حجت خدا نباشد. این 124 هزار پیامبر در طول تاریخ در اختیار بشریت بوده‌اند. در برخی از دوره‌ها گاهی اوقات اجتماعی از انبیا بود و در منطقه‌ای چند پیامبر بوده است. این عرضه بود اما تقاضا نبود.

عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: هرچه تاریخ بشریت را نگاه می‌کنیم آن تقاضای واقعی برای حجت خدا نبود. بخشی از انبیا را شهید کردند و جنایت‌هایی که جنایت‌پیشگان گذشته انجام دادند و حتی پیامبر(ص) فرمودند هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد. مشاهده کردیم که با حضرت زهرا(س) با آن عظمت چه کردند.

وی با بیان اینکه اینها نشانه آن است که جامعه آماده نیست و نتیجه آن می‌شود که امیرالمؤمنین(ع) 25 سال سکوت می‌کند، افزود: با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) چه کردند، آیا حق آن‌ها این بود. بخشی از مردم مدینه امام حسین(ع) را روی دوش پیامبر(ص) یاد می‌کردند و خاطره داشتند از امام حسین(ع) با پیامبر(ص). همین‎طور مشاهده کردیم که با بقیه ائمه(ع) تا امام حسن عسکری(ع) چه کردند و همه اینها را شهید کردند و اینها هم گویای آن است که تقاضا نبوده است.

حدائق تصریح کرد: اینکه تقاضا نبوده است چند علت دارد و یک علت آن از حکومت‌های ظالم و تبلیغات آن‌ها بود، لذا نباید از تبلیغات دشمن غافل شویم. اینکه قرآن می‌فرماید تلاش دشمن برای خاموش کردن نور خداست و این تلاش همیشگی و پیوسته است و مربوط به یک دوره نبوده است و مربوط به عصر انبیا و پیامبر نبوده است، پس مؤمنان باید بیدار باشند و اکنون هم همین است و همیشه دشمن درصدد خاموش کردن نور خداست و در هر دوره‌ای به شکل و طریقی وارد صحنه می‌شود.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه امروز شرایط با این فضای مجازی تغییر کرده است و دشمنان همه جانبه در این عرصه فعالیت می‌کنند، گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که وقتی خطا می‌بینیم، حرف نمی‌زنیم و اعتراض نمی‌کنیم، چراکه آن غیرت دینی که باید در ما باشد، نیست.

وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام می‌خوانیم پیامبر(ص) هر زمان که مشرکان را می‌دید با آنها حرف می‌زد و به تکلیف و وظیفه عمل می‌کرد؛ ایشان دنبال نتیجه نبود بلکه دنبال وظیفه بود، ادامه داد: اگر حرف زدیم و طرف نپذیرفت و ما را مسخره کرد، خدا به ما جایزه می‌دهد زیرا وظیفه بندگی را ادا کردیم.

حدائق با تأکید بر اینکه هر زمان شبهات دینی و اهانت به مقدسات در جمع گفته می‌شود، در جمع هم باید پاسخ داده شود، افزود: شهید مطهری فرمودند اگر حرف اشتباه در جمع بود، آن را در جمع جواب بدهید اما اگر این حرف اشتباه در خلوت است، آن را در جمع نیاورید.

عضو جامعه روحانیت شیراز با طرح این سؤالات که مؤمن کیست و ما چقدر پای دین ایستاده‌ایم، گفت: 124 هزار پیامبر و 11 امام آمدند، بشریت متقاضی نبود، یک جهت آن حکومت‌ها و جهت دیگر هواپرستی و دنیاطلبی بود که باعث شد انسان زیربار حجت خدا نرود.

وی با تأکید بر اینکه باید همه جانبه منتظر ظهور باشیم، اظهار کرد: اینگونه نباید باشد که بگوییم دعای ندبه می‌خوانم اما با جانم پای شما نمی‌ایستم و اهل جنگ و دعوا نیستم. در جهان اسلام 102 نفر همراه با حضرت سیدالشهدا(ع) شهید شدند؛ ایشان از مدینه که حرکت کردند خطبه خواندند و بین راه هرجا که می‌رسیدند اتمام حجت کردند، اما آیا این جامعه آماده بود. هواپرستی‌ها، دنیاطلبی‌ها، حکومت‌ها سبب شد که مردم از حجت‌های خدا تبعیت نکنند.

حدائق اضافه کرد: درس تلخ گذشته تاریخ عدم قابلیت مردم در پذیرش حجت‌ها بود. اکنون یک حجت خدا باقی مانده است و آن‌قدر خداوند این حجت را در پس پرده غیبت نگه خواهد داشت که بشریت به تقاضا برسد. بخوان بیاید. شعار نباشد. آن استعدادها رقم خورد. ممکن است برخی‌ گله کنند که ما چه گناهی کردیم و باید تقاص نهروانی‌ها را پس دهیم، می‌گوییم شما اجر می‌برید و اگر حقیقتاً ‌منتظر و مؤمن هستید خدا زیر بار منت شما قرار نمی‌گیرد.

وی حدیثی از حضرت زین‌العابدین(ع) را یادآور شد و افزود: آن حضرت فرمودند اگر منتظر واقعی باشید خدا ثواب هزار شهید مثل شهدای بدر و احد یعنی شهدایی که در رکاب پیامبر(ص) و در دفاع از ایشان به شهادت رسیدند، را به شما می‌دهد. آیا پاداشی از این بالاتر است. باب شهادت بسته نیست، اگر منتظر باشیم و سالم زندگی کنیم، اجر شهید را به ما می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص)، گفت: پیامبر(ص) روزی در جمع یارانش فرمودند، دوست دارم برادرانم را ببینم، اصحاب پرسیدند آیا ما نیستیم و ایشان فرمودند شما اصحاب من هستید اما برادران من کسانی هستند که در دوران آخرالزمان، ولی خدا بین آن‌ها نیست و غایب از انظار است اما این‌ها در آن دوره پاکی و درستی خود را حفظ می‌کنند و این افراد برادران من هستند. اجر بسیار بالاست، زحمت زیاد اما پاداش کلان است.

حدائق اظهار کرد: اگر دوست داریم امام زمان(عج) بیاید، باید اول از خودمان شروع کنیم و خود را منتظر و مؤمن کنیم و بعد خانواده و بعد از آن محل کار. اگر منتظر هستیم باید زمینه را آماده کنیم. اگر در جمعی و جایی خلاف و انحرافی می‌بینیم، باید تذکر دهیم. برخی می‌گویند حرفمان اثر ندارد، کجا گفته‌اند که باید اثر داشته باشد، باید به وظیفه عمل کنیم. البته جایی ممکن است بر علیه انسان جبهه بگیرند و جان انسان در خطر بیفتد؛ امام حسین(ع) به ما آموخت که به وظیفه باید عمل کنیم و نتیجه با خداست و پاداش را خدا می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای زمینه‌سازی ظهور حضرت کمک کنند، چراکه آمادگی جهانی لازم است نه آمادگی هیئتی، گفت: امام زمان(عج) برای دنیا می‌خواهد بیاید، لذا آمادگی را باید گسترش دهیم و هر کجا هستیم تلاش کنیم و زمینه‌ساز ظهور حضرت باشیم. قرآن می‌فرماید مؤمن باشید بقیةالله خیر است و قدر ایشان را می‌دانیم.

انتهای پیام
captcha