ترویج فرهنگ وقف قرآنی بر عهده چه ارگانی است؟
کد خبر: 4027772
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

ترویج فرهنگ وقف قرآنی بر عهده چه ارگانی است؟

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در زمینه عدم وقف قرآنی، عدم آگاهی مردم و واقفان در این مورد است، گفت: ترویج فرهنگ وقف قرآنی فرااوقافی است و تمام فعالان قرآنی و نهادهای متولی امور قرآنی نیز در ترویج فرهنگ وقف قرآنی سهم دارند و درخواست دارم که اداره اوقاف و امور خیریه استان قم را در این زمینه یاری کنند.

سیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قمیکی از انواع وقف، وقف قرآنی است که در راستای توسعه و ترویج ارزش‌های قرآنی و قرآن‌آموزی نیات واقف اجرا می‌شود. با این حال سهم موقوفات قرآنی کشور کمتر از سه درصد است و این مسئله به ما یادآوری می‌کند که نباید از حوزه قرآن غافل شویم؛ چنانچه در فرهنگ دینی میان اهل بیت(ع) و قرآن تفاوتی قائل نیستیم.

بسیاری از مردم هنوز با وقف قرآنی آشنایی ندارند، برای فرهنگ‌سازی وقف قرآنی افراد صاحب تریبون و علما و خطبای برجسته و افرادی که سخن آنان در جامعه تأثیر دارد، خوب است که ورود کنند؛ به‌عنوان مثال در هر مناسبتی در زمینه وقف قرآنی سخن به میان آید تا مردم با این نوع وقف بیشتر آشنا شوند.

سیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم، در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: متأسفانه در کل کشور یک و نیم تا سه درصد موقوفات عنوان قرآنی دارند و در قم این رقم کمتر و نزدیک به یک درصد است و همان موقوفات اندک نیز دارای قید زمان و مکان هستند. به‌عنوان مثال قرائت قرآن در ایام خاص بر سر مقبره واقف است؛ به جرئت می‌توان گفت تا جایی که بنده اطلاع دارم اگر وقفی هم حتی در کل کشور وجود دارد در زمینه کمک به فعالیت‌های قرآنی نیست یا خیلی اندک است.

وی با اشاره به اینکه ما باید به نقطه‌ای برسیم که موقوفات قرآنی کفاف فعالیت‌های قرآنی استان را بدهد و ما مجبور نشویم تنها به هزینه‌های دولتی اکتفا کنیم،  ادامه داد: یکی از مشکلات ما در زمینه عدم وقف قرآنی، عدم آگاهی مردم و واقفان در این مورد است و در واقع به عرف و فرهنگ مردم در زمینه وقف برمی‌گردد؛ در واقع می‌توانیم بگوییم در این زمینه غفلت کردیم و بنده به دنبال تبرئه کردن اداره اوقاف قم نیستم، اما ترویج فرهنگ وقف فرا اوقافی است و تمام فعالان قرآنی و نهادهای متولی امور قرآنی نیز در ترویج فرهنگ وقف قرآنی سهم دارند.

اوراق مشارکتی وقف قرآنی؛ کمک‌کننده به فرهنگ وقف قرآنی در کشور

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم بیان کرد: کاملا صحیح است که اداره اوقاف متولی اصلی وقف است، اما اگر سایر دستگاه‌ها نیز به‌عنوان اولویت فرا ملی و فرا دستگاهی حامی قرآن و وقف قرآنی باشند مردم نیز به وقف قرآنی مشتاق می‌شوند و به نظر بنده یکی از راه‌های ترویج فرهنگ وقف قرآنی که در آینده باید دنبال کنیم، ایجاد وقف‌های مشارکتی است که اوراق وقف منتشر شود تا مردم در این مهم سهیم شوند.

صالح‌نژاد اضافه کرد: باید نیازهای هر استانی در اطراف موقوفه احصا و شناسایی شود و سپس به هیئت تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه ارجاع داده شود و سپس گواهی مصرف صادر شده تا مواردی که نزدیک به نیت واقف است اجرا شود؛ به‌عنوان مثال در موقوفه شیخان قم یک نیت خرید قرآن و تلاوت قرآن است که مبالغی در این زمینه هزینه می‌شود و قاریان و حافظان قرآن نیازمند مبلغی به‌عنوان ختم قرآن و قرائت قرآن دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: اگر در زمینه وقف به افراد واقف از سوی اداره اوقاف هر استانی مشاوره‌هایی داده شود، شاید شاهد اتفاقا بهتری در این زمینه در کل کشور باشیم که استان قم این مهم را آغاز کرده و به واقفان مشاوره می‌دهد که می‌توانند وقف قرآنی داشته باشند.

نذورات قرآنی؛ آغازی برای رسیدن به وقف قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به اینکه رسیدن به وقف قرآنی مطلوب در کشور، هدف بزرگی است و این سرعت برای رسیدن به این هدف بسیار کم است، اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به نظر بنده می‌توانند روخوانی و روانخوانی قرآن را در سطح کشور به آموزش و پرورش بسپارند و مردمی کردن قرآن را از طریق نذورات قرآنی دنبال کنند که مردم همان‌گونه که در ایام محرم و سایر مناسبت‌ها نذر می‌کنند برای قرآن نیز نذر کنند؛ چراکه باید مردم را با پیش‌زمینه‌‌های دیگر به سمت وقف قرآنی برد و یکی از این زمینه‌سازی‌ها همین نذر قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه فعالان قرآنی نیز باید مردم را با این مهم آشنا کنند، یادآور شد: در این میان صداوسیما و رسانه‌ها نقش مهمی در آشنایی مردم با وقف قرآنی و تبیین ابعاد مختلف وقف قرآنی دارند تا بتوانیم به نقطه مطلوبی در فرهنگ وقف قرآنی برسیم.

انتهای پیام
captcha