اتحادیه قرآنی قم در کشور نادیده گرفته شد / راهبرد اتحادیه برای تحقق مطالبه 10 میلیون حافظ
کد خبر: 4025453
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

اتحادیه قرآنی قم در کشور نادیده گرفته شد / راهبرد اتحادیه برای تحقق مطالبه 10 میلیون حافظ

رئیس مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه استان قم رتبه اول در کمیت و کیفیت حفاظ قرآن کریم را به خود اختصاص داده است، گفت: ما در قم مدعی هستیم که مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، پیشنهادی سنجیده و مهم و عملیاتی است و راهبرد مشخصی دارد که ما به آن دست پیدا کردیم اما گوش شنوایی نیست تا این راهکارها را بشنود.

 حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت قم به گزارش ایکنا از قم، نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، جمعه، ۱۰ دی‌ماه با دعوت از ۳۰۰ نفر از نمایندگان منتخب مؤسسات سراسر کشور در جوار حرم مطهر امام خمینی(ره) در حالی برگزار شد که ظرفیت‌های استان قم در راستای تحقق گسترش و ترویج آموزه‌های قرآنی در کشور و مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در مصوبات این جلسه نادیده گرفته شد.

علی‌رغم اینکه ریاست این جلسه بر عهده حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان قم بود، به نظر می‌رسید که سخنان اعضای جامعه قرآنی استان قم بیش از هر استان دیگر در این اتحادیه مطرح شود و به گوش مسئولان ذی‌ربط برسد، اما این اتفاق رقم نخورد تا باز هم ظرفیت‌های موجود استانی در حوزه تغییر و تحول امور قرآنی کشور از حاشیه امن استان برون نرود و جامعه قرآنی کشور از آن بی‌بهره ماند.

از آن‌جایی که فرصت بازتاب سخنان و مطالبات نماینده منتخب مؤسسات استانی در مجمع عمومی اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت نبود، برآن شدیم تا با حبیب‌الله عزیزی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان قم به گفت‌وگو بنشینیم و از ظرفیت‌های استان در راستای تحقق اهداف و چشم‌اندازهای قرآنی کشور و همچنین راهبرد تحقق مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که متأسفانه در حال خارج شدن از ماهیت مطالبه رهبری و تبدیل شدن به رویایی دست نیافتنی است، آگاه شویم.

وی در ابتدا از تخصیص بودجه‌های ناکافی قرآنی به اتحادیه‌های مؤسسات قرآن سراسر کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در جلسه مجمع عمومی نیز اکثریت نمایندگان استان‌ها بر این امر اتفاق نظر داشتند که بودجه فعالیت‌های قرآنی که به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند آن‌قدر ناچیز است که به مؤسسات نوپا و کم‌توان مالی نمی‌رسد.

عزیزی تصریح کرد: مؤسساتی که از نظر مالی در سطح ضعیف‌تر قرار دارند و یا تازه آغاز به کار کردند نیازمند حمایت‌های حداکثری مادی و معنوی از سوی اتحادیه هستند، اما با بودجه کم نمی‌توان پاسخگوی نیازهای آن‌ها بود و راهکاری نیز برای رفع این معضل در جلسه مطرح نشد.

وی با اشاره به مصوبات نخستین جلسه اتحادیه، بیان کرد: در شرایطی که قم ظرفیت‌های آشکار و نهان بی‌شماری در عرصه امور قرآنی دارد اما مورد حمایت این مجمع واقع نشد و حتی یکی از بندهای این مصوبه نیز درباره حمایت خاص از شهر قم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن نیست در حالی که بسیاری از مؤسسات سراسر کشور و خارج از کشور علاقه‌مند به آشنایی و بهره‌مندی از الگوها و روش‌های نوین علمی در عرصه حفظ و قرائت قرآن کریم به‌کار گرفته شده در مؤسسات قرآنی قم هستند تا با فراگیری آن بتوانند در استان خود پیاده‌سازی کنند، اما متأسفانه اتحادیه قم در سطح کشوری حمایت نشده است و سؤال اینجاست چرا شهری با چنین ظرفیت و پتانسیل‌های خوبی که دارد باید نادیده گرفته شود.

استفاده ظرفیت تعاملات مؤسسات قرآنی قم با کشورهای همسایه

عزیزی با اشاره به وجود بخش بین‌الملل در اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اظهار کرد: اتحادیه ارتباطات گسترده‌ با کشورهای همسایه و میزبانی چند تن از مدیران و مسئولان اتحادیه‌های قرآنی کشورهای دیگر مانند ناطق زرگانی، رئیس اتحادیه انجمن‌های قرآنی در عراق دارد، در واقع می‎‌توان گفت بار اصلی بخش بین‌الملل اتحادیه کشوری بر دوش قم سنگینی می‌کند، اما آن‌ها توجهی به این موضوع ندارند و حتی در این مسئله به‌طور خاص ورود نکرده و حمایت نمی‌کنند.

وی افزود: بسیاری از مدیران مؤسسات قرآنی و مسئولان اتحادیه کشورهای همسایه برای بهره‌مندی از خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و روش‌های توسعه فعالیت‌های قرآنی به قم سفر می‌کنند و مؤسسات قرآنی در قم نیز در راستای افزایش تعاملات و همکاری‌های ایران و کشورهای همسایه در حوزه قرآنی تمام توان خود را به کار می‌گیرند.

عزیزی تصریح کرد: برای مثال در راستای افزایش همکاری‌ها و تعاملات با کشور عراق، بعضی از این مؤسسات روش‌ها و الگوهای آموزش و تفسیر قرآن کریم را به زبان عربی ترجمه و در اختیار اتحادیه انجمن‌های قرآنی در عراق قرار دادند، همچنین مؤسسه مرحوم کربلایی کاظم(ع) در راستای همکاری با آن‌ها، برگزاری کلاس‌های مجازی حفظ قرآن کریم و مؤسسه قرآنی آیات هدایت ترجمه بسته‌های زبان‌آموزی قرآن کریم ویژه کودکان و نوجوانان به زبان عربی و ارسال آن به کشور عراق را در دستور کار قرار داده است.

وی اظهار کرد: آغاز گسترش همکاری با کشور عراق از شهریورماه 1400 کلید خورد و  تا پیش از سفر ایشان به قم نیز، برخی مؤسسات قرآن و عترت قم برنامه‌های مشترکی با کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق اجرا کردند و نتایج خوبی هم به همراه داشت و این تعاملات و قرار بر این شد تا همکاری‌ها به شکل گسترده‌تر و در قالب اردوهای زیارتی ـ آموزشی ادامه پیدا کند.

مطالبه رهبری در مجمع اتحادیه کشوری مغفول ماند

عزیزی با بیان اینکه در نخستین مجمع اتحادیه کشوری با این عطمت و ساز و کار تخصصی، حتی یک راهکار مناسب و مشخص برای تحقق مهم‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور مصوب نشد، تصریح کرد: به تصویب نرسیدن حتی یک راهکار مناسب و اجرایی برای به حقیقت پیوستن مطالبه رهبری نشان از عدم برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه است.

وی اظهار کرد: ما در قم ادعا داریم که مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، پیشنهادی سنجیده و مهم و عملیاتی است و راهبرد مشخصی دارد که ما به آن دست پیدا کردیم اما گوش شنوایی نیست تا این راهکارها را بشنود.

عزیزی با اشاره به اینکه استان قم رتبه اول در کمیت و کیفیت حفاظ قرآن کریم را به خود اختصاص داده است، افزود: ما در حوزه تربیت حافظ قرآن کریم به موفقیت دست پیدا کردیم و مشتاقانه علاقه‌مند به تبادل راهکار رسیدن به این موفقیت به کلیه مؤسسات قرآنی کشور هستیم و این صرفا یک ادعا نیست و برنامه‌ریزی مدون و مشخصی شده است.

وی در پایان یادآور شد: در اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برای تحقق مطالبات رهبری در حوزه امور قرآنی باید یک کارگروه تخصصی با حضور متخصصان و پژوهشگران تشکیل شود تا این مطالبات و راهکارهای مناسب جهت تحقق آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفت‌وگو از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha