علت ارادت آزادگان جهان به سردار سلیمانی
کد خبر: 4025447
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد:

علت ارادت آزادگان جهان به سردار سلیمانی

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به آیه ۳۰ سوره فلصت به تبیین دلیل حاکمیت سپهبد شهید قاسم سلیمانی بر قلوب آزادگان عالم اعم از شیعه، سنی، یهودی، مسیحی و ... پرداخت.

حجت الاسلام علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود فارسحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به آیه 30 سوره فصلت «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ کسانی که معتقد و معترف‌اند به اینکه پرودرگار ما خداست و بر این باور استقامت می‌ورزند»، گفت: در این آیه دو نکته حائز اهمیت است، یکی اعتقاد به خدا داشتن و دیگری بر این اعتقاد ثبات داشتن.

وی افزود: بعضی‌ها معتقدند خداوند، پروردگار هستی است اما بر این باور استقامت ندارند و یا اینکه استقامت خود را در بعضی از موارد از دست می‌دهند. شرط اول اعتقاد پاک و شرط دوم استقامت است و برخی‌ها را می‌بینیم که در کارهای خود تلاش و کوشش دارند اما ایمان ندارند لذا این‌ها به وعده که خداوند بیان می‌کند، نمی‌رسند.

حدائق با بیان اینکه راه رسیدن به وعده‌های الهی رعایت ایمان و استقامت توأمان است، گفت: تقدم هم با ایمان و بندگی خداست و آنچه که سبب می‌شود که انسان‌ها بتوانند در مسیر بندگی خداوند و خدمت به خلق خدا موفق عمل کنند اولاً اعتقاد پاک آن‌هاست و بعداً ثبات بر این عقیده و باوری است که قرآن می‌فرماید، لذا ما می‌بینیم که کفار در کارهای خود چه بسا استقامت دارند اما چون ایمان ندارند نتیجه از کار گرفته نمی‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اعتقاد و عمل پاک را زمینه‌ساز همه موفقیت‌هایی که برای انسان‌ها رقم می‌خورد، دانست و به تبیین تأثیر سیره سردار سلیمانی در سبک زندگی پرداخت و گفت: در زمان معاصر ما سردار سلیمانی از مصادیق انسان‌های «قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» بود که در همه عرصه‌ها چه در عرصه دفاع مقدس و چه بعد از آن در هر جایی که نیاز به حضور او بود و بودن او ضرورت داشت، می‌درخشید و در زلزله بم، سیل خوزستان حضور داشت و هر کجای کشور کاستی و کمبود بود در کنار مسئولان با اینکه وظیفه اولیه او نبود شرکت و خدمت می‌کرد که این نتیجه ایمان آمیخته با استقامتی است که در بندگان خدا اگر شکل گرفت، اشارت‌های الهی رقم می‌خورد.

وی با یادآوری بخشی از این آیه بیان کرد: طبق این آیه خداوند می‌فرماید اگر ایمان و استقامت رقم خورد ما در حق آن‌ها سه کار انجام می‌دهیم؛ فرشتگان بر آن‌ها نازل می‌شوند و خوف را از این‌ها بر می‌ دارند و دل‌های آن‌ها را به این بشارت گرم می‌کنند که خوف نداشته باشید و حزن هم نداشته باشید و همچنین خداوند می‌فرماید ما بشارت بهشت را به این ها خواهیم داد.

حدائق به تفاوت بین خوف و حزن اشاره کرد و گفت: خوف، نگرانی‌های مربوط به آینده است و حزن، نگرانی‌های مربوط به گذشته، قرآن می‌فرماید کسانی که بندگان خوب خداوند هستند نه نسبت به گذشته و نه نسبت به آینده هراسی ندارند، بخشی از نگرانی‌های مردم برای آینده نیامده است ولی حقیقتاً آن‌هایی که ایمان و استقامت دارند نسبت به آینده دغدغه‌ای ندارند چون خدای امروز، خدای فردای آن‌ها هم است و نسبت به گذشته خود هم نگران نیستند چون میزان حال فعلی است کسانی که اکنون به درستی زندگی می‌کنند، قطعاً خداوند  گذشته آن‌ها را اصلاح کرده و پاکی امروز دلیل بر اصلاح کاستی‌های دیروز آن‌هاست.

عضو جامعه روحانیت شیراز افزود: برداشته شدن خوف یعنی نگرانی‌های آینده و حزن یعنی حسرت‌ها و غم و اندوه‌های گذشته و نوید و بشارت اینکه انسان عاقبت بخیر و سرنوشت او به بهشت منتهی می‌شود این سه پاداش در گرو همان ایمان و استقامتی است که وعده الهی است.

وی سردار سلیمانی را اسوه ایمان و استقامت دانست و بیان کرد: این حالات را در زندگی ایشان مشاهده می‌کنیم؛ سرداری که در جبهه جنگ با داعش، نماز ظهرش را اقامه می‌کرد، این ایمان است که کار و اشتغالات اجتماعی بر خدا رجحان پیدا نکند، اگر این‌گونه عمل کردیم خدا هم پاداش را به شایستگی خواهد داد.  

حدائق با اشاره به فضائل اخلاقی که از شهید سردار سلیمانی در همه ابعاد زندگی از جمله مسائل زندگی، نظامی و دفاع از ارزش‌های دینی نقل شده است، اظهار کرد: شخصیتی که دوران بازنشستگی او بود و باید در کنار خانواده قرار بگیرد اما جان را بر کف گرفته برای دفاع از نوامیس مسلمانان و ایجاد امنیت برای جوامع اسلامی در کشورهای دیگر تلاش می‌کرد و خداوند به شایسته‌ترین وجه پاداش این سردار را داد.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز در پایان گفت: مراسم تشییع سردار سلیمانی در تاریخ بشریت نظیر نداشت و میلیون‌ها انسان پیکرش را تشییع کردند و خداوند محبوبیت او را نه تنها بر دل مسلمانان قرار داد بلکه ما می‌بینیم مسیحی‌ها، یهودی‌ها و انسان‌های آزاده در برابر مقام رفیع او سر تعظیم فرو آوردند.

انتهای پیام
captcha