اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد/ توفیق «بهشت در آتش» عنایت حضرت زهرا(س) بود
کد خبر: 4023713
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد/ توفیق «بهشت در آتش» عنایت حضرت زهرا(س) بود

کارگردان نمایش «بهشت در آتش» با اشاره به همکاری صد نفر از اقشار مختلف مردم شهرستان ابرکوه در اجرای این نمایش گفت: اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد و همه عاشقانه و مخلصانه با تمام وجود برای اهل بیت(ع) کار می‌کنند.

اجرای نمایش بهشت در آتشبه مناسبت ایام فاطمیه، شهرستان ابرکوه استان یزد شاهد اجرای یک نمایش بزرگ آیینی بود. نمایشی که با استقبال گسترده مردم مواجه شد و در مدت هفت روز اجرا، حدود پنج هزار نفر مخاطب به تماشای آن نشستند.

«بهشت در آتش» نام نمایشی به طراحی و کارگردانی علی جاور، هنرمند یزدی است که از 26 آذر تا دوم دی‌ماه امسال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه به روی صحنه رفت. این اثر نمايشی به قلم حجت‌الاسلام سیدکاظم فلاح‌زاده با محوريت آموزه‌های دينی و اعتقادی، روایتی است تاریخی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و مظلومیت ولایت که بر لزوم بصیرت‌افزایی، آگاهی، دشمن‌شناسی، ولایت‌مداری و هوشیاری امت اسلام برابر فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان و فتنه‌گران تأکید می‌کند. در تولید و اجرای این اثر بیش از 60 هنرمند و عوامل بومی شهرستان ابرکوه همکاری داشتند و هنرمندانه کوشیدند تا اهمیت بصیرت، بینش، دشمن‌شناسی و حرکت در مدار ولایت را در قالب هنر تبیین کنند و به گونه‌ای ملموس و جذاب به نمایش بگذارند.

سیدکاظم فلاح‌زاده، نویسنده «بهشت در آتش» در حاشیه این نمایش در گفت‌وگو با ایکنا یزد، اظهار کرد: این نمایش داستان برده‌ای به نام «سُهام» را روایت می‌کند که از سوی حضرت زهرا(س) آزاد می‌شود و به شهر و دیار خودش برمی‌گردد. پس از مدتی، سُهام دلتنگ مدینه و خانه حضرت علی(ع) می‌شود؛ اما وقتی به مدینه می‌آید با ماجراهایی مواجه می‌شود که منجر به شهادت حضرت زهرا(س) می‌‌شود.

اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد / با تمام وجود برای اهل بیت کار می‌کنیم

فلاح‌زاده افزود: نوشتن این نمایشنامه را از ابتدای سال جاری آغاز کردم که سه ماه به طول انجامید و سپس متن نمایشنامه توسط کارشناسان حوزوی و هنری مورد مطالعه، اصلاح، بازبینی و تأیید قرار گرفت و از ماه محرم تمرین‌ها شروع شد.

وی با اشاره به استعدادهای غنی شهرستان ابرکوه از کشف چند بازیگر جوان مستعد بومی و کار اولی خبر داد و گفت: هر بازیگری که برای نقش‌های مختلف نیاز داشتیم از بین جوانان و علاقه‌مندان بومی جذب شدند و آموزش‌‌های لازم را فرا گرفتند.

فلاح‌زاده با بیان اینکه تعداد بسیاری از اعضای گروه دانش‌آموز و دانشجو هستند و آینده شهرستان در عرصه فرهنگ و هنر را می‌سازند، افزود: امروز می‌توان گفت مهمترین مزیت این نمایش تربیت نیروی دغدغه‌مند، کاربلد و فعال در عرصه‌های مختلف همچون بازیگری، صوت، نور، دکور و ... است؛ در زمینه نویسندگی و کارگردانی هم به یاری خدا گام‌های مؤثری در آینده برخواهیم داشت.

این فعال فرهنگی با بیان این که برخی مسائل و آموزه‌های دینی را در قالب کتاب و منبر نمی‌توان به جامعه منتقل کرد، ادامه داد: با بهره‌گیری از زبان هنر و ابزار هنری سعی کردیم مطالب و ماجرای شهادت حضرت زهرا (س) را در قالب هنر نمایش به مردم نشان دهیم و برای این‌که خسته‌ کننده نباشد داستان را به نحوی پیش بردیم که جذاب باشد و در بعضی بخش‌ها لبخند روی لب مخاطبان نقش بندد.

فلاح‌زاده تصریح کرد: نمایش‌های تاریخی این ویژگی را دارد که می‌توانیم مشکلات امروز را با نشان دادن معادل آن در گذشته بیان و راه حل ارائه کنیم البته مخاطب از هدف و پیام ما برداشت خودش را خواهد داشت؛ بصیرت، دشمن‌شناسی و شناخت فتنه‌ها از مزایای این نمایش است و ضمیر ناخودآگاه مخاطب از آن برداشت‌های متفاوت دارد.

وی با بیان اینکه همه گروه‌های سنی می‌توانند مخاطب این اثر باشند، گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات، بهترین روش برای تبلیغ با توجه به نیاز جامعه، بهره‌گیری از فضای رسانه و هنر از جمله هنرهای نمایشی است.

این نویسنده اظهار کرد: ما بیش از آنکه از مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف کمک بگیریم از خود حضرت زهرا(س) کمک گرفتیم و اگر توفیقی هم حاصل شده عنایات آن حضرت و ائمه اطهار(ع) بوده است.

اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد / با تمام وجود برای اهل بیت کار می‌کنیم

نمایش‌های مذهبی حمایت مسئولان را می‌طلبد

علی جاور، کارگردان نمایش «بهشت در آتش»، نیز با بیان اینکه این گروه یک مجموعه جریان‌ساز در استان یزد و کشور است، گفت: اگر مسئولان از گروه‌های هنری و مردمی حمایت نکنند با توجه به هزینه‌های زیادی که نمایش‌های میدانی دارد زیاد دوام نمی‌آورند و به مرور زمان این اجراها و این جریان‌سازی عظیم از بین خواهد رفت از این رو باید قدر این رویش‌ها و استعدادها دانسته شود.

جاور با اشاره به اینکه در تمام مراحل تولید و اجرا، حضور و عنایات ائمه اطهار(ع) را حس کردم، افزود: عشق به اهل‌ بیت(ع) و شور و علاقه هنرمندان ابرکوهی باعث شد من با اشتیاق بیشتری در اغلب روزهای هفته، مسیر 300 کیلومتری رفت و برگشت از یزد به ابرکوه را طی کنم و خدا را شاکرم که کار به نتیجه رسید.

وی با اشاره به همکاری حدود 100 نفر از اقشار مختلف مردم شهرستان در به صحنه بردن این نمایش گفت: اینجا هیچ کسی دستمزد نمی‌گیرد و همه عاشقانه و مخلصانه با تمام وجود برای اهل بیت(ع) کار می‌کنند، من هم خیلی از آنها آموختم و امیدوارم سهم کوچکی در این عرض ارادت به ساحت بانوی دوعالم داشته باشم.

این کارگردان به اهمیت تجهیزات در تئاتر و سینما اشاره کرد و افزود: باید امکانات و تجهیزات لازم از جمله صوت و نور و ... برای فعالیت گروه‌های شهرستانی تأمین شود تا آثاری قوی‌تر تولید و اجرا شود.

وی افزود: امسال بزرگ‌ترین دکور نمایش‌هایی که در یزد اجرا شده، به همت سیدعلی اکبر میرحسینی مدیر تولید این اثر توسط میثم نویریان با کمک عوامل فنی بومی در شهرستان ابرکوه ساخته شد.

این هنرمند یزدی بیان کرد: خدمت به حضرت زهرا (س) توفیق و عنایت خداوند و خود حضرت بود که نصیبم شد.

علی مرادی، یکی از مخاطبان «بهشت در آتش» درباره این اثر گفت: رساندن پیام مظلومیت حضرت علی(ع) و شهادت حضرت زهرا(س) در قالب این اثر نمایشی برای من خیلی دلنشین و ارزشمند بود. این نمایش بر لزوم تبعیت از ولایت تأکید دارد و برای من درس عبرت بود؛ این اثر نشان داد که موضوع مقاومت، ولایت‌مداری و ثابت قدم ماندن در صحنه‌های حساس انقلاب خیلی مهم است.

اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد / با تمام وجود برای اهل بیت کار می‌کنیم

بهترین روش برای پاسخ به شبهات

زهرا محمدی، یکی از تماشاگران، این اثر نمایشی را کاری بسیار زیبا و اثربخش دانست و افزود: در این نمایش به بسیاری از سؤالاتی که برای نسل جوان و نوجوان پیش می‌آید پاسخ داده می‌شود و به نظر من بهترین شیوه برای پاسخ به سؤال نسل امروز، تولید و اجرای همین کارهای نمایشی است.

محمد فلاح‌زاده، یکی دیگر از تماشاگران این نمایش گفت: این اثر نمایشی مردم را با قطعه‌ای از تاریخ اسلام آشنا می‌کند و امیدوارم تولید و اجرای این گونه هنری تداوم داشته باشد.

علی حسینی که از نزدیک این اثر نمایشی را تماشا می‌کرد و برایش جذاب و دل‌نشین بود، اظهار کرد: اگر از زبان هنر برای انتقال هر مفهومی به خصوص تاریخ اسلام و تشیع استفاده و آن را در قالب‌های هنری از جمله تئاتر و فیلم به مخاطب ارائه کنیم اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت و در اذهان مردم ثبت می‌شود.

یکی دیگر از تماشاگران بهشت در آتش هم اظهار کرد: در این اثر نمایشی بازیگران حس معنوی خوبی داشتند که به‌طور مستقیم به مخاطب منتقل می‌شد و امیدوارم در سال‌های آینده با ارتقا کیفیت اثر و رفع نقاط ضعف کار، این نمایش در استان و کشور گسترش یابد و بیشتر دیده شود. البته مردم هم باید با حضورشان به گروه تولیدی انگیزه مضاعف دهند و از این گونه کارها حمایت شود.

غلامرضا برزگر، بازیگر نقش بلال حبشی که برای اولین بار در این نمایش به ایفای نقش پرداخت معتقد است در قالب نمایش‌های آیینی، روضه‌ها خیلی ملموس‌تر برای مردم تداعی می‌شود و بسیار تأثیرگذار است. یکی از محاسن این نمایش این است که وقتی مخاطب در قالب نمایش با افراد منافق، ریاکار و جاه‌طلب آشنا می‌شود، بهتر می‌تواند در صحنه سیاسی امروز، سره را از ناسره تشخیص دهد.

مسعود امیدواری، مدیر برنامه‌ریزی نمایش «بهشت در آتش» و عضو گروه هنری آینه نیز با بیان اینکه سعی کردیم مفاهیم دینی را در قالب هنر نمایش به مخاطب منتقل کنیم، گفت: در این راه با بهره‌گیری از عوامل بومی شهرستان تلاش کردیم تا کاری در خور و ارزشمند تولید و اجرا کنیم.

امیدواری با بیان اینکه باید با همت مسئولان زیرساخت‌های لازم برای اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان فراهم شود، افزود: هدف ما رشد و پیشرفت استعدادها و اعضای گروه در همه زمینه‌ها از جمله دکور، نور، صوت، جلوه‌های ویژه، لباس، موسیقی، گریم و ... و همچنین ارتقا نمایش آیینی در شهرستان بوده است و سعی می‌کنیم همواره رو به جلو حرکت کنیم.

وی با اشاره به کمبودها و مشکلات زیادی که هنرمندان شهرستانی برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری با آن مواجه هستند، توجه بیشتر مسئولان در جهت رفع مشکلات مالی دفتر هنر مردمی این شهرستان را خواستار شد.

اینجا کسی دستمزد نمی‌گیرد/ توفیق «بهشت در آتش» عنایت حضرت زهرا(س) بود

هنرمندان شهرستانی نیازمند توجه هستند

ابوالفضل صادقیان از فعالان تئاتر ابرکوه و بازیگر نقش خالدبن ولید در نمایش «بهشت در آتش» هم اظهار کرد: به رغم مشکلات مالی به همت تعدادی از هنرمندان شهرستان و مردم، این نمایش بزرگ به عشق اهل بیت (ع) به روی صحنه رفت.

وی خلوص نیت را رمز موفقیت و تداوم این گروه هنری دانست و افزود: استقبال مردم از این اثر، بسیار خوب و امیدوار کننده بود و امیدواریم با رفع مشکلات مالی و آموزش‌های بیشتر، استعدادهای جدیدی به عرصه هنرهای نمایشی استان و کشور معرفی شوند.

صادقیان با بیان اینکه بسیاری از عوامل و بازیگران این نمایش برای نخستین بار در چنین کاری حضور یافته بودند که نشانگر استعدادهای این شهرستان است، گفت: ابرکوه می‌تواند به یکی از قطب‌های نمایش آیینی کشور تبدیل شود.

حجت‌الاسلام محمدسعید فلاح‌زاده، مدیر مجموعه فرهنگی ندای بهشت شهرستان ابرکوه نیز با اشاره به استقبال کم نظیر مردم از این نمایش، اتکا به نیروهای بومی را از مزایای گروه هنری آینه برشمرد و افزود: از سال 1395 با آموزش نیروهای مستعد، جریان مؤثری در عرصه فرهنگ و هنر در شهرستان راه افتاد و به مدد اهل بیت (ع) توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. وقتی از پنج سال پیش شروع به کار کردیم هیچ یک از امکانات و تجهیزات امروز را نداشتیم ولی با تکیه به ظرفیت‌های بومی و فعال کردن نیروهای مردمی و کمک مادی و معنوی مردم توانستیم در عرصه نمایش‌های آیینی جریان‌ساز باشیم و امروز این گروه پس از پنج سال توانسته در بین بهترین گروه‌های نمایشی استان و کشور قرار گیرد و در همه زمینه‌ها پیشرفت خوبی داشته باشد.

وی شاه کلید پیشرفت انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف از جمله هنر، فرهنگ و اقتصاد را فعال کردن ظرفیت‌های مردمی با حفظ استقلال و هویت آنها دانست و گفت: امیدواریم متولیان امر به مجموعه‌های مردمی کمک کنند تا رشد روزافزون و پایدار داشته باشند.

یادآور می‌شود حجت‌الاسلام حسین فلاح‌زاده، سیدعلی‌اکبر میرحسینی درب‌قلعه و مسعود امیدواری به ترتیب مشاور مذهبی و هنری، مدیر تولید و مدیر برنامه‌ریزی این نمایش را بر عهده داشتند. ابوالفضل صادقیان، مصطفی مهدی‌پور، سیدحمید پورسید، حسن حسن‌پور، جعفر قاسم‌پور، ابوالفضل حسینیان و علی نداف از جمله بازیگران این نمایش بودند. طراحی صحنه این نمایش بر عهده میثم نویریان بود و محمدگلشن و بهنام بشارت دستیاران کارگردان بودند.

دیگر عوامل نمایش را مدیر صدابرداری احسان عمیقی، مدیر نورپردازی میثم درخشنده‌فر، مدیر تصویربرداری مسعود فلاح‌زاده، طراح جلوه‌های ویژه میدانی رسول حسینیان، اجرای دکور و مدیر صحنه محمدجلیل فلاح‌زاده، طراح و اجرای گریم حسین محمودی، طراح لباس محمدرضا امیدوارپناه، مسئول بازیگران ابوالفضل صادقیان و مسئول روابط عمومی امیرحسین سالار تشکیل می‌دادند.

این نمایش کاری از تئاتر بچه‌های مسجد شهرستان ابرکوه است که با همکاری واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان یزد، مجموعه فرهنگی ندای بهشت و گروه هنری آینه ابرکوه تولید شده است. پیش از این نیز به همت این گروه از سال 1395 تا 1399 نمایش‌های میدانی «خورشید در خرابه»، «گفت و گوی آب» و «علمداران» در ابرکوه، یزد و کربلای معلی اجرا شده بود.

بهشت در آتش با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان یزد، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابرکوه، مجموعه فرهنگی ندای بهشت و گروه هنری آینه شهرستان ابرکوه اجرا ‌شد.

انتهای پیام
captcha