وحدت ادیان غیر از کثرت‌گرایی دینی است
کد خبر: 4023549
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

وحدت ادیان غیر از کثرت‌گرایی دینی است

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در قرآن آیات متعددی در خصوص مشترکات ادیان الهی وجود دارد، گفت: قرآن کریم، اهل کتاب یعنی یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان را به وحدت و اتحاد و هماهنگی در مسائل ارزشی، توحیدی و الهی دعوت می‌کند.

آیت‌الله علی اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبریآیت‌الله علی‌اکبر کلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) به مسیحیان جهان به خصوص هم‌وطنان مسیحی گفت: ادیان الهی و توحیدی مسیحیت، یهودیت و اسلام و بنا به تعبیر و روایتی زرتشتی در مسائل کلان و کلیدی با هم مشترک هستند.

وی افزود: همه در امر توحید، معاد، نبوت و برخی از مسائل امامت و همچنین در باب اهتمام به خوبی‌ها و زیبایی‌های اخلاقی و ارزش‌های انسانی مشترک هستند و سمت و سوی واحد دارند و به سوی توحید، خدا، معنویت، خوبی‌ها و ارزش‌ها دعوت می‌کنند.

آیت‌الله کلانتری با یادآوری اینکه در قرآن آیات متعددی داریم که بر این معنا تأکید می‌کند، گفت: قرآن کریم، اهل کتاب یعنی یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان را به وحدت و اتحاد و هماهنگی در مسائل ارزشی و توحیدی و الهی دعوت می‌کند.

وی با بیان اینکه قطعاً یکی از مؤلفه‌های مهم و مشترک میان همین ادیان بحث عدالت و ظلم‌ستیزی است، گفت: همان‌طور که پیامبر(ص) و دین مبین اسلام بر بحث عدالت و ظلم‌ستیزی تأکید می‌کند آیین مسیحیت و یهودیت هم بر بحث عدالت و انسان‌دوستی و نوع‌دوستی تأکید می‌کنند.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تصریح اینکه متأسفانه در نتیجه برخی تحریفات و بدعت‌هایی که در ادیان الهی مسیحیت و یهودیت واقع شد از آرمان‌های اصلی فاصله گرفتند، اظهار کرد: تقریباً بعضی مقوله‌های مهم از قبیل عدالت و ظلم‌ستیزی به حاشیه رفتند و مورد توجه قرار نگرفتند امروزه مشاهده می‌کنیم که دستگاه‌های رسمی مسیحیت یعنی کلیسا و سردمداران مسیحیت بسیار راحت با ستمکاران و مستکبران جهان همراهی و همنوایی می‌کنند و هیچ‌گاه یک موضع جدی و اثرگذار در برابر ستمگران تاریخ اتخاذ نمی‌کنند و به نحوی با آن‌ها همراهی می‌کنند.

آیت‌الله کلانتری با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که می‌تواند کمک به وحدت میان پیروان این ادیان کند تأکید بر مشترکات و محورهای مورد قبول میان این ادیان است، گفت: تأکید بر مشترکات در یک فضای دوستانه و صمیمی و علمی می‌تواند مؤثر باشد و اگر هم قرار است در ارتباط با مبانی دینی و ارزش‌های دینی با یکدیگر بحث کنند باید در یک فضای کاملاً دوستانه و سازنده باشد و همراه با نقدپذیری وارد مباحث علمی شوند و دانشمندان این ادیان با همدیگر بحث کنند؛ مطمئناً اگر این گفت‌وگوها در یک فضای علمی و صحیح و دوستانه انجام شود، منتهی به آثار و ثمرات بسیار خوبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه وحدت و یکپارچگی که اینجا گفته شد غیر از آن مسئله‌ای است که بعضی‌ها تحت عنوان کثرت‌گرایی دینی مطرح می‌کنند، افزود: این مبنا را قبول نداریم که بر این باورند که همه ادیان در یک زمان و همه زمان‌ها همه با هم می‌تواند حق باشد، همه ادیان بهره‌ای از حق و حقانیت دارند؛ ما به معنای واقعی کلمه اسلام را دین کامل و یک دین جهانی و جاودانه برای همه زمان‌ها تا روز قیامت می‌دانیم و بر این باوریم که با آمدن اسلام دیگر ادیان رسمیت ندارند.

آیت‌الله کلانتری با ذکر این نکته که با این حال حاضر هستیم در چارچوپ ارزش‌های انسانی و الهی با همه پیروان ادیان مباحثه و مذاکره کنیم، بیان کرد: مطمئن هستیم که اینگونه گفت‌وگوها و مذاکرات می‌تواند دارای آثار بسیار مثبتی در سطح جهان باشد.

وی با تصریح اینکه اسلام همیشه دین گفت‌وگو، تعامل و همکاری است و برای اینکه حق روشن شود راهکارهای جدی دارد، اظهار کرد: اسلام همیشه منادی وحدت و گفت‌وگو و صلح و یکپارچگی و هماهنگی به خصوص میان ادیان توحیدی است یعنی دعوت اسلام به وحدت فقط به مذاهب دین اسلام محدود نمی‌شود بلکه در همه ادیان الهی می‌تواند مورد تکیه قرار بگیرد و خصوصاً مسئله دیدگاه‌های عرفانی، عرفانی که مورد تأیید اسلام است و از آموزه‌های اصیل اسلامی نشئت گرفته است؛ این نگاه عرفانی در همه ادیان وجود دارد و به نظر می‌آید یکی از مؤلفه‌های مهم وحدت همین نگاه عرفانی به مسائل است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان تأکید کرد: این شعار همگرایی و هم‌اندیشی در سطح جهان می‌تواند دارای آثار مثبتی باشد.

انتهای پیام
captcha