رشد 3 برابری شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن + صوت
کد خبر: 4023460
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
قره‌شیخلو خبر داد:

رشد 3 برابری شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن + صوت

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف گفت: در مرحله ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن، حدود 30 هزار نفر در رشته‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که نسبت به سال قبل شاهد رشد سه برابری بودیم.

برنامه رادیویی افقبه گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده رادیویی افق، امروز، چهارم دی‌ماه با موضوع چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی آنتن رفت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: فرایند چهل و چهارمین دوره از ابتدای سال 1400 آغاز شد و مرحله ثبت نام از ابتدای ماه مبارک رمضان صورت گرفت و حدود 30 هزار نفر در رشته‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که نسبت به پارسال شاهد رشد سه برابری بودیم. این مسابقات در مرحله شهرستانی در 140 شهرستان، در مرحله استانی در 31 استان و در مرحله نیمه‌نهایی نیز به صورت غیر حضوری و با راهیابی 200 نفر در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مرحله نهایی این مسابقات به دلیل روند نزولی کروناویروس و واکسیناسیون گسترده به صورت حضوری از 29 آذرماه تا شامگاه گذشته، سوم دی‌ماه برگزار شد، ادامه داد: همچنین این رویداد از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، خبرگزاری‌ها و شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به صورت زنده و مستقیم اطلاع‌رسانی و پخش شد و خوشحالیم از اینکه شرایط به گونه‌ای فراهم شد تا قرآنیان کنار هم جمع شوند.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه اختتامیه نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از چهره‌های قرآنی برگزار شد، درباره پراکندگی استانی حائزین رتبه‌های برتر این دوره اظهار کرد: این پراکندگی، نویدبخش این است که استان‌هایی که در گذشته به جهت عدم دسترسی به برنامه‌های آموزشی یا استفاده از اساتید دارای محرومیت بودند، خودشان را به استانداردهای لازم رساندند.

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن تقریبا از 20 استان بودند، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که عزیزان، اساتید قرآنی در استان‌های مختلف طی این یک سال، کار آموزشی انجام دادند تا سطح توانمندی‌ها ارتقا پیدا کند و این مسیر درستی است. همه باید کمک کنند تا استعدادها و ظرفیت‌های خوب استان‌ها و زمینه رشد آنها بیش از گذشته فراهم شود.

علت حضور هر ساله تعدادی از قاریان

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور درباره علت اینکه چرا گردش نخبگان قرآنی را در برخی از رشته‌ها چون قرائت شاهد نیسیتم؟ گفت: قرائت، کار پرزحمتی است، کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، باید بسیار تلاش کنند و عموماً دوستانی در این حوزه موفق می‌شوند که سابقه چندین دوره حضور در مسابقات را دارند، چنانکه امیرحسین رحمتی، حائز رتبه نخست رشته قرائت مسابقات سراسری قرآن، در مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی نیز حائز رتبه شده بود اما ایشان چهره جدید در مسابقات بزرگسالان است.

این قاری بین‌المللی با تأکید بر اینکه کار قرائت پرمشقت است، بیان کرد: در کشور ما با توجه به قاریان زیاد و متبحر، باید در این زمینه بسیار تلاش کرد، حال آنکه به نظرم تلاش مستمر برای حضور در محضر اساتید کمرنگ شده است و اگر در سطح استان‌ها میان قاریان این امر انجام شود، قطعا شاهد گردش نخبگان قرآنی در این رشته نیز خواهیم بود.

قره‌شیخلو در بخش دیگری از این برنامه درباره ارتقای جوایز مسابقات، اظهار کرد: این ارتقا در هر دو بخش بانوان و آقایان در نظر گرفته شده است و تنها مختص به یک گروه نیست.

قره‌شیخلو درباره نحوه اطلاع‌رسانی مسابقات ملی کتابت قرآن، تصریح کرد: در مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری این موضوع را اشاره کردم. البته همانطور که در گذشته نیز اطلاع‌رسانی شده بود این امر با هماهنگی با مدرسه کتابتی که در قم است، انجام شد، فراخوان این رشته و اعلام عمومی انجام شد و این رشته نیز در دو بخش خوشنویسی بزرگسالان و نوجوانان برگزار شد، آثار خوبی رسید و داوری توسط متخصصان انجام شد و جوایز و نفرات برگزیده مشخص شد، چنانکه شامگاه گذشته در یکی از بخش‌ها از دختر 10 ساله در این بخش به دلیل کسب رتبه، تجلیل شد.

وی تصریح کرد: البته به دلیل ایجاد انگیزه در میان کاتبان و خوشنویسان با حائز رتبه نخست بخش کتابت مسابقات سال گذشته، قراردادی منعقد شده است که مراحل پایان خود را سپری می‌کند تا تمام قرآن را به سفارش سازمان اوقاف کتابت کند.

کد

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف در پاسخ به این سؤال که بنا بر آیین‌نامه مسابقات تعداد راهیافتگان به مرحله نهایی باید 12 تا 15 نفر باشد چرا این تعداد به 24 نفر افزایش یافت، افزود: در آیین‌نامه تصریح شده است که 10 درصد شرکت‌کنندگان مرحله اول به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند اما اختیار تعداد نهایی با تیم داوری است. چون مرحله نیمه‌نهایی به این دوره از مسابقات افزوده شده بود و آن هم به صورت غیر حضوری برگزار شد، تعداد بیشتری از دوستان از مرحله استانی (البته از برخی استان‌ها که رقابت فشرده و امتیازات نزدیک به هم بود) به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کردند. این امر در رشته‌هایی چون حفظ کل و قرائت انجام شد و در برخی دیگر از رشته‌ها طبق روال قبل بود.

وی بر عدم تفاوت برگزاری مسابقات در بخش بانوان و آقایان تأکید کرد و گفت: رقابت بانوان نیز در نوبت صبح و در همان تالار اندیشه حوزه هنری که محل برگزاری رقابت‌های آقایان بود، برگزار شد. آیین‌نامه، تقسیم‌بندی رشته‌ها و هر آنچه که لازم بود، شبیه بخش آقایان بود اما تنها تفاوتش در مسئله پوشش رسانه‌‌ای بود که آن هم به دلیل مسائل شرعی و فقهی امکانش مهیا نیست، اما در هر جا که گزارش و مصاحبه انجام گرفت، هم از بخش آقایان وهم از بخش بانوان گفته شد.

جلسات آموزش قرآن ویژه بانوان در بقاع متبرکه

قره‌شیخلو با تأکید بر اینکه در بخش بانوان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر هستیم، بیان کرد: مثل اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری محافل انس با قرآن ویژه بانوان و استفاده از حائزین رتبه‌های برتر در این محافل یا جلسات خاص آموزش قرآن برای بانوان با استفاده از فضای بقاع متبرکه در نظر گرفته شده است، این موارد فرصت‌هایی برای بروز استعداد بانوان است.

وی با اشاره به قول دوباره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزودن نام قرآن و عترت به صندوق هنرمندان، تأکید کرد: امید است این موضوع و این حمایت را در عمل نیز شاهد باشیم. همچنین آقای خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفتند پیگیر راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالان قرآنی تا پایان سال هستند، امیدواریم این نیز محقق شود البته مراد از این صندوق، صندوقی نیست که نیازمند مجوز از بانک مرکزی باشد بلکه منظور حسابی است که در یکی از بانک‌ها افتتاح شد که مبلغی را اوقاف و مبلغی را بانک در نظر گیرد تا از محل آن به فعالان قرآنی، تسهیلات با سود کم اعطا شود. این امر هم در راستای حفظ شأن قاریان و حافظان رتبه‌دار ملی و بین‌المللی کشورمان است که سالیان سال در این عرصه هستند و تعداد آنها حدود 200 - 300 نفر است.

قره‌شیخلو اضافه کرد: از فردا نیز آغاز فرایند مسابقات بین‌المللی قرآن در دستور کار قرار می‌گیرد.

برنامه رادیویی افق کاری از گروه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی افق به تهیه‌كنندگی فاطمه رحمانی روزهای شنبه از ساعت ۱۶:۱۵ تا ۱۷:۰۰ از شبكه رادیویی قرآن موج اف ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha