اینجا «مهرانه»؛ کارتخوان موجود نیست
کد خبر: 4022393
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

اینجا «مهرانه»؛ کارتخوان موجود نیست

مهر و مهربانی آن‌قدر در «مهرانه» وسعت گرفته است که خیران همه دارایی خود را می‌بخشند تا کارتخوان‌ها از کلینیک این مؤسسه جمع شود و بیماران رنجی برای هزینه دارو و درمان نداشته باشند.

مدیرعامل و انجمن خیریه مهرانهدر طول تاریخ خیریه‌ها و خیران بسیاری بوده‌اند که آوازه آن‌ها در دنیا پیچیده است؛ مثل «مادر ترزا» که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و فعالیت‌های او به کتاب‌های درسی ما هم راه یافت؛ اما نام «ربابه صادقی» که خود مددجوی کمیته امداد بود ولی پیش از مرگش یک خانه کوچک، یعنی همه دارایی‌اش را برای درمان بیماران مبتلا به سرطان به مؤسسه خیریه «مهرانه» بخشید در هیچ کتابی ثبت نشده است.

انجمن خیریه «مهرانه» از سال 85 با هدف حمایت مستمر بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آنان در زنجان راه‌اندازی شد. این مؤسسه توجه خود را به مداوای بیماران از طریق ارتقای سلامت جسمی و روحی آنان معطوف کرده و تلاش می‌کند با تکیه بر ارزش‌های والای اسلامی، حس نوع‌دوستی و فداکاری، امکان بهبودی بیماران را فراهم و روح امید و بهبود کیفیت زندگی را در آن‌ها ایجاد کند. «مهرانه» می‌کوشد تا با حمایت همه‌جانبه، هیچ بیمار مبتلا به سرطان از پرداخت هزینه‌های درمان و خدمات رفاهی ناتوان نباشد و اکنون با حمایت‌های مردم توانسته نام بهشت خیران را در زنجان حک کند. خبرنگار ایکنای زنجان به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این مؤسسه گفت‌وگویی با اصغر وثوق، مدیرعامل انجمن خیریه مهرانه و جواد گرانمایه، نائب رئیس هیئت مدیره داشته است که مشروح آن را می‌خوانید:

وثوق در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه کلید راه‌اندازی این انجمن از سال  85 زده شد و در آن زمان و حتی اکنون سرطان جزو بیماری‌های خاص محسوب نشده و بیمار باید خودش را از لحاظ هزینه‌ای و سایر موارد مدیریت کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به سرطان مشکلات عدیده‌ای داشتند، در نتیجه بانیان این انجمن بین همه بیماری‌ها، سرطان را به عنوان محور این خیریه انتخاب کردند. یک بیمار مبتلا به سرطان در وهله اول احتیاج به دارو دارد و هزینه‌های سنگین گاهی باعث می‌شود خانواده‌ها متلاشی شوند یا فرزندان از تحصیل عقب بیفتند و آسیب‌هایی را در جامعه به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در زمان تأسیس انجمن خیریه مهرانه سرمایه‌ای نداشتیم جز اینکه لطف خدا را شامل حال خود می‌دانستیم، ابراز کرد: سرمایه ما توکل به خداوند بود و این کار شروع شد و امیدوار بودیم با توجه به اینکه دوستان ما در زنجان افراد شناخته شده‌ای بودند، خیریه‌ای ممتاز شکل بگیرد و تلاش داشتیم از کارهای سنتی دوری کنیم، بنابراین با برنامه‌ریزی و نظم خاصی کار آغاز شد. در وهله اول بیماران ساماندهی و با کمک‌های مردمی نیازهای دارویی بیماران تأمین شد. در آن زمان موضوع شیمی‌درمانی در زنجان بسیار ضعیف بود و بیمارستان‌های استان چنین بخشی نداشتند که با همت مهرانه و کمک دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ولیعصر(عج) بخش شیمی‌درمانی و بستری تجهیز شد که در آن زمان 400 میلیون تومان هزینه دربرداشت.

نصب دستگاه پت‌اسکن در آینده نزدیک

مدیرعامل انجمن خیریه مهرانه ادامه داد: با توجه به اینکه زنجان دستگاه رادیوتراپی نداشت و بیماران باید به تهران مراجعه می‌کردند، تصمیم گرفتیم مهمانسرای تهران را راه‌اندازی کنیم تا بیماران زنجانی مشکلی برای اقامت نداشته باشند. با اضافه شدن خیران به جایی رسیدیم که «مهرانه» توانست یک دستگاه رادیوتراپی تهیه کند. پس از آن کلینیک مهرانه احداث شد و اکنون این کلینیک دو دستگاه رادیوتراپی، دستگاه سی‌تی سیمولاتور و 40 تخت شیمی‌درمانی دارد. همچنین دستگاه پت‌اسکن که یک دستگاه فوق پیشرفته تشخیصی است در آینده نزدیک نصب می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و احتمالاً زنجان جزو 6 شهر کشور باشد که به این دستگاه مجهز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در همه شهرستان‌های استان و سه شهر خارج از استان دفتر دایر شده است و 5 دفتر نیز در نقاط مختلف شهر زنجان داریم، بیان کرد: بخش پیشگیری مهرانه عملکردهای قابل توجهی بر جای گذاشته و از سال 94 تا سال 98 یعنی قبل از شیوع کرونا، دستاوردهای خیلی خوبی داشته از جمله اینکه شتاب ابتلا به سرطان کند شده است و آمارها منفی شدن را هم نشان می‌دهد. امروز یکی از خیریه‌های برتر کشور در حوزه بزرگسال و بیماری سرطان هستیم و در این راه مردم زنجان نیکوکارانه دست مهرانه را گرفتند و اعتماد گسترده‌ای در این خیریه برقرار شده است. امیدواریم همچنان کمک‌های مردمی و همراهی آن‌ها با مهرانه ادامه داشته باشد تا به اهداف تعیین شده دست یابیم و نام زنجان با کلمه مهرانه عجین شود.

وثوق تعداد خیران این انجمن را بیش از 200 هزار نفر برشمرد و گفت: این تعداد خیر در هشت ماه امسال به طور میانگین ماهانه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان به مهرانه کمک کردند و آخرین رقمی که فقط برای دارو پرداخت شده یک میلیارد و 720 میلیون تومان در آبان‌ماه بوده که از مبلغ کمک‌های مردمی پرداخت شده و برای دستگاه پت‌اسکن نیز ماهانه 300 میلیون تومان قسط واریز می‌شود. همچنین هزینه‌های جاری مهرانه ماهانه 600 میلیون تومان است و این هزینه‌ها از طریق مبالغ کمک‌های مردمی مدیریت می‌شود و مطمئنا این درآمد کافی نخواهد بود؛ چراکه شتاب گران شدن داروها خیلی تند است و این باعث می‌شود ما به مردم بگوییم برای اینکه بیماران به زحمت نیفتند همچنان در کنار مهرانه بمانند تا بتوانیم خدمات را مثل سابق ارائه دهیم.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: این رقم یک میلیارد و 720 میلیون تومان برای هزینه‌های داروی 800 بیمار است که البته یک میلیارد و 100 میلیون تومان آن مربوط به 43 مورد است، یعنی ماهیانه 25 میلیون تومان برای یک نفر هزینه شده است. مهرانه به طور مستقیم در تهیه داروها دخیل نیست و هزینه آن را به بیمار پرداخت می‌کند اما قطعاً تحریم‌ها در تأمین دارو بی‌تأثیر نبوده است. علاوه براینکه به بیماران هزینه دارو و درمان پرداخت می‌شود، موضوع تأمین معیشت برخی از آن‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. فرزندان کسانی که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و دبیران زنجانی دفتری تشکیل دادند و اجازه افت تحصیلی به بچه‌ها را نمی‌دهند. علاوه بر این مشاوران خیر مهرانه چند روز در مراکز مورد نظر مستقر می‌شوند و بیماران و خانواده‌های آن‌ها را از بعد روانی مورد حمایت خود قرار می‌دهند.

همه خدمات برای بیماران مهرانه رایگان است

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی هم بدتر شده است ولی کمک‌های مهرانه همچون گذشته در زمان قبل از شیوع کرونا، بعد از شیوع و پساکرونا با روال قبلی انجام می‌شود. حدود 10 هزار پرونده در مهرانه وجود دارد که صرفاً برای استان زنجان است و حدود 30 هزار مراجعه به کلینیک مهرانه داشتیم و داریم که این افراد همه خدمات کلینیک را رایگان دریافت می‌کنند. مهمان‌سرای زنجان و تهران نیز برای بیمار و همراه او رایگان است و کسی برای درمان و اسکان پولی پرداخت نمی‌کند.

وثوق به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مهرانه اشاره کرد و افزود: پس از شیوع کرونا اقدام به یک کار فرهنگی کردیم تا ضمن حفظ سلامت مردم، مجالس ترحیم برای متوفیان برگزار شود. در این طرح یک مجلس ترحیمی به صورت مجازی در سالن همایش مهرانه برگزار می‌شود، تعدادی از صاحبان عزا در این مجلس حضور دارند و این برنامه ضبط و از صفحه اینستاگرام مهرانه پخش می‌شود تا کسانی که می‌خواهند به این خانواده تسلیت بگویند از طریق این کانال بتوانند تسلیت خود را اعلام کنند. علاوه بر این پیش از شیوع کرونا، بنر و تاج گل به مساجد می‌فرستادیم که بعد از تعطیلی مساجد این موضوع تحت شعاع قرار گرفت و مقداری از درآمدهای مهرانه کاسته شد ولی باز هم مردم زنجان و خیران جوان مهرانه تدبیری اندیشیدند که تاج گل و بنر را به منازل ارسال می‌کنند و این کار باعث شد درآمدهای مهرانه به نسبت 80 درصد گذشته تأمین شود.

 بانویی که همه دارایی‌اش را به مهرانه بخشید

وی با اشاره به اینکه مهرانه مفتخر به بهره‌مندی از خیران مختلفی است که هر کدام ارزش معنوی خاص خود را دارد، یادآور شد: در هفته گذشته یک خانم 86 ساله که از دو چشم نابینا بود، به دفترخانه آمد تا یک خانه به مهرانه هدیه کند و این خانم خودش از نظر موقعیت اجتماعی از خط متوسط به پایین است. دارایی او یک خانه 45 متری بود که یک اتاق داشت. در دفترخانه تأکید می‌کرد که 50 میلیون تومان هم در کارت بانکی موجودی دارم. النگوهایش را را فروخته بود که یک دستگاه 25 میلیون تومانی بخرند و یک عدد انگشتر و یک جفت گوشواره داشت که تأکید می‌کرد آن‌ها را نیز در دفترخانه برای اهدا به مهرانه ثبت کنند. او خانه، 5 تکه طلا و پول پس‌اندازش را که همه دارایی‌اش بود، بخشید. این خیران که با وجود درآمد نازل به بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کنند، برای انجمن خیریه مهرانه بسیار ارزشمند و انسان‌هایی پاک‌باز هستند. حتی چند سال پیش خانم ربابه صادقی که خود عضو کمیته امداد بود؛ هرچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و او نیز تنها خانه کوچکش را تقدیم این مؤسسه کرد.

مدیرعامل انجمن خیریه مهرانه تصریح کرد: در مقابل این موارد، خیرانی هم داریم که کمک‌های ویژه با مبالغ بالایی داشتند، از جمله دو جوان زنجانی که در سال 94 یک دستگاه رادیوتراپی خریداری کردند که در آن زمان 5 میلیارد تومان قیمت داشت. در این بین مهمتر از مسائل مالی افرادی هستند که عمرشان را پای مهرانه گذاشتند. پول جایگزین دارد اما تعدادی از خیران وجود دارند که بیش از 15 سال شبانه‌روز کار کردند. حضور این افراد به‌ویژه جوانان و بانوان برای ما بسیار ارزشمند است. 80 درصد فعالیت‌های مهرانه را بانوان برعهده دارند و این نقطه عطف برای مؤسسه است و می‌تواند تجربه‌ای برای سایر خیریه‌ها باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغات تلگرام، اینستاگرام و سایت مهرانه کاملاً فعال به دست جوانان مهرانه مدیریت می‌شود، گفت: چند تلویزیون شهری در اختیار داریم که به طور مستمر فعال هستند و مطالب پیشگیری و اطلاع‌رسانی را به سمع و نظر مردم می‌رسانند. در کنار اینها نشریه‌ای منتشر می‌شود و به هر شکلی که بتوانیم ندای مهرانه اعم از تعداد بیماران، کمک‌های مردمی یا موضوعات پیشگیری را از این مجراها به سمع و نظر مردم می‌رسانیم اما دوست داریم خبرنگاران با موضوع مهرانه فعال‌تر برخورد کنند؛ چراکه نقش رسانه بسیار در دنیای امروز بااهمیت است.

وثوق با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط بسیار کمی با خیران خارج از کشور داریم، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های آینده مهرانه راه‌اندازی روابط بین‌الملل است. تا به امروز به این مسئله پرداخته نشده است، چراکه معتقدیم هنوز در موضوعات داخلی زمینه کار وجود دارد. البته کسانی بودند که از آلمان و فرانسه و کشورهای مختلف به مهرانه کمک کردند. برخی آپارتمان و مبالغی مثل 150 میلیون تومان کمک کردند اما تعداد آن‌ها اندک است.

استقرار دفاتر پانزده‌گانه مهرانه

وی اظهار کرد: مهرانه دو بخش دارد؛ یکی بخش امداد و دیگری درمان. در بخش امداد که دفتر مرکزی در خیابان انصاریه مستقر و دفاتر پانزده‌گانه در شهرستان‌ها راه‌اندازی شده است، مردم به آن‌ها مراجعه و کمک‌های خود را پرداخت می‌کنند. کمک‌ها از مردم دریافت و به بیماران ارائه می‌شود. در بخش درمان نیز کلینیک تخصصی مهرانه فعالیت دارد.

وثوق با اشاره به اینکه 15 کمیته تخصصی در این خیریه شکل گرفته است، گفت: کمیته شهرستان، فنی، پزشکی، تبلیغات، قلک، منابع انسانی، مددکاری، دانشجویان و سمعی ـ بصری از جمله آن‌ها است. همین‌طور 1200 خیر در این کمیته‌های پانزده‌گانه با توجه به توانمندی‌های خود سازماندهی شده‌اند و کار می‌کنند و عامل موفقیت مهرانه بعد از کمک خدا هستند.

مدیرعامل انجمن خیریه مهرانه رقم کمک‌های جمع‌آوری شده از قلک‌ها را حدود 300 میلیون تومان برشمرد و افزود: باید تأکید کنم مهرانه یکی از خیریه‌هایی است که برای شفاف‌سازی فعالیت‌ها، همه گردش مالی خود را در آخر سال مالی تیرماه در سایت خود به صورت 30 تا 40 صفحه قرار می‌دهد و همشهریان می‌توانند به سایت مراجعه کنند و مسئولان مهرانه برای پاسخ به سئوالات مردم با روی گشاده آمادگی کامل دارند. ما باید از زنجانی‌ها تشکر کنیم که به مهرانه اعتماد کردند و آن را به این جایگاه رساندند و امیدواریم همراهی را به مهرانه ادامه دهند تا این مرکز خیریه را در اوج نگه داریم.

 انتشار کتابچه‌های اطلاع‌رسانی

جواد گرانمایه، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه مهرانه نیز در مورد فعالیت‌های آموزشی پژوهشی و تبلیغی ابراز کرد: در این انجمن علاوه بر خدمات حمایتی در بحث آموزش و پیشگیری فعال هستیم. موضوع پیشگیری از بیماری‌ سرطان از سال 94 کلید خورد و در ابعاد بسیار گسترده‌ای مثل حوزه ورزش، تغذیه، اطلاعات پزشکی و دخانیات در قالب چهار کارگروه اختصاصی با حضور بیش از 150 خیر متخصص سازمان‌دهی شد و به صورت گسترده در سطح مدارس، روستاها، شهرها و اقشار گوناگون مثل بانوان اقداماتی انجام شده و می‌شود و اکنون در سال 1400 نتایج خوبی از این بخش دریافت کردیم. فعالیت‌های پیشگیرانه به این مباحث خلاصه نمی‌شود، البته شیوع کرونا کمی کارها را متوقف کرد اما محدودیت‌ها با کارهای محیطی جبران شده و در حال ورود به فاز جدیدی هستیم.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه مهرانه با اشاره به اینکه در سطح جامعه بیماری گوارش بین مردها و سرطان سینه در بین زنان شیوع بیشتری دارد، بیان کرد: باید با جدیت بیشتر به پیشگیری از این بیماری‌ها ورود کنیم که در صورت موفقیت آمار ابتلا به سرطان در سطح استان کاهش خواهد یافت. در همین حوزه با چاپ و انتشار کتابچه‌های اطلاع‌رسانی به طور جداگانه در هر حوزه‌ای کار را انجام دادیم. کارشناسان در سطح جامعه بین انجمن اولیا و مربیان، در مساجد و تکایا، مجتمع‌های مسکونی، کارشناسان ادارات حاضر شدند و اطلاعات را به سمع و نظر خیران و مردم در شهرها و دورافتاده‌ترین نقاط روستایی رساندند.

مهرانه مرزی بین دارا و ندار ندارد

وی با بیان اینکه در کلینیک مهرانه هیچ ارتباط مالی با بیماران نداریم و هیچ‌گونه کارتخوانی بابت پرداخت هزینه درمان تعبیه نشده است، تصریح کرد: در این مرکز توجهی به این موضوع نداریم که فرد وضع مالی خوبی دارد یا نه، بعضی افراد که تحت درمان قرار گرفتند، با نیت کمک از طریق انجمن هدایت می‌شوند و کمک مالی خود را ارائه می‌دهند و در قبال آن رسید دریافت می‌کنند اما از بابت خدمات درمانی و رفاهی هیچ هزینه‌های از هیچ بیماری دریافت نمی‌شود و خدمات هتل و غذا نیز همه رایگان است.

مسئول کلینیک مهرانه در پایان یادآور شد: در این کلینیک بالغ بر 6000 بیمار را درمان کردیم که اگر هزینه‌ها را دریافت می‌کردیم نزدیک به 40 میلیارد تومان می‌شد. هنر مهرانه این بوده که خیرات مردم را تبدیل به خدمت کرده است و اینجا بین کسی که دارد و ندارد مرزی نیست.

و اکنون نه تنها زنجان را با نام شور و شعور حسینی، دیار غواصان دریادل، گنبد سلطانیه و چاقو و مس‌اش می‌شناسند، بلکه مهر و مهربانی مردمانش، دیار کریمان و بهشت خیران را نیز بر عناوین پرافتخارش ماندگار کرده است.

انتهای پیام
captcha