مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی افتتاح می‌شود
کد خبر: 4022295
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
در شیراز؛

مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی افتتاح می‌شود

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس از افتتاح اولین مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی در شیراز خبر داد و افزود: به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز نیز اولین مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی در شیراز افتتاح می‌شود.

محمد صحت، رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمد صحت، رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس امروز، 29 آذرماه در برنامه تلویزیونی «دلگشا» شبکه فارس با بیان اینکه تربیت تنها منحصر به تربیت فرهنگی نیست، گفت: امروز فضای مجازی دیگر فضای عمومی نیست و کسی در این فضا موفق و تأثیرگذار است و پیشرفت می‌کند که نقش تربیتی داشته باشد. چون گذشت زمانی که مطلبی را از جای دیگر کپی کرده و به فضای مجازی منتشر می‌کردند، امروز به طور خاصی کار تخصصی است به گونه‌ای که اگر کسی تخصص لازم را نداشته باشد در این فضا به روش خطرناکی غرق می‌شود.

وی اظهار کرد: فضای مجازی یک زمین بازی است که مربوط به خود ما نیست و همه ما در حال بازی کردن در زمین کسی هستیم که هر گاه دوست داشته باشد می‌تواند زمین بازی را به نفع خود تغییر دهد و فقط زمانی این زمین می‌تواند متعلق به ما باشد که چند اتفاق بیافتد. یکی اینکه حاکمیت برنامه جامعی در این حوزه طراحی کند و دوم مردم ما تصمیم بگیرند دیگر در زمین کسی  بازی نکنند و این بدان معنا نیست که اینترنت را محدود کنیم  لذا این اتفاق چند وجهی است که مهم‌ترین ان مردم و حاکمیت هستند که اگر تصمیمات به خوبی رقم خورد دیگر شاهد خیلی از اتفاقات نخواهیم بود.

صحت یادآور شد: این صحبت برای برخی خوشایند نیست چون در این فضا ناهنجاری‌هایی که مقام معظم رهبری به عنوان ولنگاری فرهنگی از آن یاد می‌کنند، موجب سوءاستفاده کردن عده‌ای شده است لذا تا بحثی برای ساماندهی فضای مجازی پیش می‌آید، این گروه معترض می‌شود، پس مردم باید به دنبال واقعیت‌ها بروند.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس در پایان از افتتاح اولین مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی در شیراز خبر داد و افزود: به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر و معاونت فرهنگی شهرداری شیراز اولین مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی نیزدر شیراز افتتاح می‌شود که همه این خبرهای خوب زنجیره‌ای هستند جهت تکمیل اقداماتی که باید در این فضا انجام دهیم تا هم اثرگذار باشیم و هم نیازهای جامعه را بتوانیم برآورده کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کلاه‌برداری‌های انجام شده در فضای مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه در حوزه فضای مجازی مطرح است بحث افزایش رسانه است.

 وی افزود: اگر در زندگی چه برای تربیت فرزندانمان و چه در راستای انجام کارهای روزانه سواد رسانه‌ای را یاد بگیریم، متوجه خواهیم شد که در چه فضایی کار و فعالیت می‌کنیم و چطور باید در این فضا عمل کنیم و درست را از نادرست تشخیص دهیم.

صحت با اشاره به فعالیت‌های سازمان فضای مجازی سپاه گفت: سپاه مانند همیشه که در کنار مردم بوده در این فضا نیز کنار شهروندان است و در حال آموزش این سواد به اقشار مختلف جامعه هستیم.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر از کسب رتبه اول آموزش سواد رسانه‌ای در سطح کشور برای سومین سال متوالی توسط این سازمان خبر داد و گفت: همیشه به دنبال گسترش این فضای آموزشی بوده‌ایم تا بتوانیم افراد بیشتری را در این فضا آگاه کنیم.

آموزش سواد رسانه به 100 هزار نفر

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به 100 هزار نفر از مردم استان فارس تحت پوشش آموزش سواد رسانه توسط سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: اگر چه در جمعیت 5 میلیونی استان فارس صد هزار نفر عدد بزرگی نیست اما با توجه به فضای کنونی و شرایط کرونایی، کار بسیار سخت و بزرگی است که در حال انجام است و بنا داریم هم سرعت بیشتری به این آموزش‌ها دهیم و هم محتواهای بهتری را آماده کنیم و به مردم انتقال دهیم تا بتوانیم اثربخشی این موضوع را در جامعه رقم بزنیم.

صحت در ادامه در پاسخ به این سؤال که سازمان فضای مجازی برای تولید محتوا با چه ابزارهایی کار می‌کند، گفت: در تمام حوزه‌ها و با ابزارهای روز موجود کار می‌کنیم، به طور مثال در حوزه تولید محتوا  در چند بُعد مناسبتی و موضوعاتی که در جامعه اتفاق می‌افتد و نیاز به تبیین دارد(طبق فرمایش مقام معظم رهبری) با موشن‌گرافیک، عکس، کلیپ، متن و نوشته، انیمیشن و ...به تولید محتوا می‌پردازیم.

وی تصریح کرد: موضوعی مهمی که امروز در فضای مجازی با آن مواجه هستیم، این است که همان‌طور که مردم در جامعه حق دارند آموزش خوب ببینند و دانشگاه خوب بروند، حق دارند از تولیدمحتوای فرهنگی خوبی که خودشان تولید می‌کنند هم بهره‌مند شوند، یعنی اگر تاکنون از محتواهای فرهنگی که دیگران برایشان ساخته‌اند، استفاده می‌کردند اکنون باید از محتواهای متناسب با فرهنگ و رسوم کشور خود استفاده کنند.

صحت از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با یک گروه جوان و متخصص در حوزه تولید محتوا، طراحی و ساخت یک بازی رایانه‌ای برای گروه‌های مختلف سنی خبر داد و گفت: برای تولید بازی رایانه‌ای ویژه گروه‌های مختلف سنی اگر چه کمی دیر اقدام کرده‌ایم اما معتقدیم کار باید از یک جایی آغاز شود چون دست روی دست گذاشتن فایده ندارد و اتفاق خاصی نمی‌افتد.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر، بازی‌های رایانه‌ای  را یک صنعت قلمداد کرد و افزود: بازی‌های رایانه‌ای یک صنعت است که هنوز در کشور ما به وجود نیامده است که باید تلاش کنیم این صنعت را راه‌اندازی کنیم، زیرا امروز بازی یک ابزار تربیتی هم برای فرزندان و هم برای والدین است.

این مدرس دانشگاه به برخی آسیب‌های موجود در بازی‌های وارداتی مثل پو و نهنگ آبی اشاره کرد و افزود: باید تلاش کنیم بازی‌هایی بسازیم که با فرهنگ و تمدن خودمان سازگاری دارد. فرهنگ‌هایی که چند هزار ساله است و همه چیز در آن دیده شده و وجود دارد تا به این ترتیب جامعه را با فرهنگ غنی و کهن خودمان آشنا کنیم و این کار وظیفه ما است تا افراد را شناسایی کرده و به کار بگیریم.

وی ادامه داد: در همین راستا یک رویداد بزرگ تولید محتوا در اواخر آبان‌ماه در سراسر کشور از جمله استان فارس برگزار شد که در بخش استانی 43 تیم از سراسر استان فارس در این رویداد شرکت کرده و به رقابت پرداختند و در نهایت 5 تیم برگزیده شدند و در آذرماه و در هفته بسیج در تهران با برگزیدگان دیگر استان‌ها به رقابت پرداختند. از تک تک این تیم‌ها و گروه‌ها در جهت ساخت محتواهای فرهنگی استفاده می‌کنیم تا روز به روز شاهد رشد این جوانان و نوجوان باشیم .

صحت با اشاره به اینکه در رقابت‌های تهران استان فارس رتبه 4 نرم‌افزار کشور را کسب کرد، افزود: بنیاد تعاون بسیج طرحی که تیم ما اجرا کردند را مورد حمایت قرار داد و اکنون در حال پیگیری هستیم که در آینده نزدیک به حالت تجاری دنبال شود.

انتهای پیام
captcha