«حسینعلی قضایی»؛ نماد فرهنگ تعزیه‌خوانی هرمزگان
کد خبر: 4022286
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

«حسینعلی قضایی»؛ نماد فرهنگ تعزیه‌خوانی هرمزگان

فرماندار شهرستان میناب مرحوم «حسینعلی قضایی» یکی از مفاخر برجسته حوزه فرهنگی و مذهبی هرمزگان را نماد فرهنگ تعزیه‌خوانی استان دانست و گفت: در حال تلاش برای برگزاری مراسم نکوداشت منطقه‌ای و ملی برای شناخت بیشتر این شخصیت فرهنگی هستیم.

تشکیل ستاد بزرگداشت مرحوم حسینعلی قضایی

به گزارش ایکنا از هرمزگان، مجید سلحشور، فرماندار ویژه شهرستان میناب، امروز، 29 آذرماه، از تشکیل ستاد بزرگداشت مرحوم حسینعلی قضایی، فرهیخته فرهنگی و هنری استان خبر داد و اظهار کرد: بنا داریم ستادی متشکل از روسای دستگاه‌های  فرهنگی  و افراد فعال در زمینه‌های فرهنگی و هنری و دبیر انجمن تعزیه‌خوانی  استان، جهت برگزاری یک مراسم نکوداشت برای این فرهیخته مینابی تشکیل دهیم.

وی افزود: با تشکیل این ستاد و همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی به جمع‌آوری اطلاعات در حوزه ادبی، فرهنگی و مذهبی می‌پردازیم تا بتوانیم در مراسم بزرگداشت مرحوم حسینعلی قضایی از وی به عنوان یک نماد و شخصیت مهم و برجسته در حوزه فرهنگ و ادب و تعزیه‌خوانی استان و منطقه یاد کنیم و به این مراسم رنگ و بوی علمی بدهیم.

فرماندار ویژه شهرستان میناب تصریح کرد:  بیش از ۲۰۰ سال از درگذشت این فرهیخته فرهنگی و مذهبی شهرستان میناب می‌گذرد. مرحوم حسینعلی قضائی بیش از ۲۰ هزار بیت  اشعار ادبی و مذهبی سرائیده است که نیاز به جمع‌آوری دارد. از همه چهره‌های علمی و مذهبی که از این فرهیخته مینابی اطلاعاتی در اختیار دارند، درخواست می‌کنیم با ستاد بزرگداشت مرحوم حسینعلی قضایی همکاری کند.

یادآور می‌شود؛ حسینعلی بن عبدالله بن حسین باقر معروف به حسینعلی قضائی علیایی مینابی در حدود ۱۷۰ سال پیش در خانواده‌ای مذهبی و اهل شعر و ادب در روستایی در میناب پا به عرصه وجود گذاشت. او در 5 سالگی در مکتب‌خانه پدر خویش قرائت قرآن و دیوان حافظ و سواد خواندن و نوشتن را آموخته و آشنایی با دیوان حافظ او را به دنیای شعر و شاعری کشاند. قضایی برای تحصیلات تکمیلی‌اش به نجف اشرف رفت و در دوران ناصرالدین‌شاه به ایران بازگشت. پس از بازگشت به میناب با حمایت بزرگان میناب شروع به سرودن مجالس تعزیه کرد. قضایی به‌عنوان شاعر مکتب اهل‌بیت(ع) بیشترین خدمت دینی و مذهبی را به این منطقه کرده است.

انتهای پیام
captcha