مشارکت در واکسیناسیون عمومی؛ مطمئن‌ترین راه برای مقابله با کرونا
کد خبر: 4021993
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱

مشارکت در واکسیناسیون عمومی؛ مطمئن‌ترین راه برای مقابله با کرونا

به گفته سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، آنچه در شرایط کنونی سازمان جهانی بهداشت بر آن تاکید دارد، توجه به واکسیناسیون عمومی برای کنترل بیماری کووید۱۹ است.

عباس رضاییان‌زاده، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، عباس رضاییان‌زاده، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز امروز، 28 آذرماه واکسیناسیون را مطمئن ‌ترین راه برای مقابله با کروناویروس برشمرد که همه‌ تلاش مسئولان برای واکسینه کردن مردم در برابر این بیماری به کار بسته شده  است.

وی افزود: کمتر شدن میزان ابتلای کارکنان بهداشت و درمان به کرونا در موج پنجم را می‌توان یکی از واضح‌ترین دلایل تاثیر واکسیناسیون در میزان ابتلا و فوت این بیماری در افراد دانست و این در حالی است که این گروه به دلیل موقعیت کاری، مواجهه بیشتری با این بیماری دارند.

رضاییان‌زاده، واریانت اُمیکرون  را به دلیل مسری‌‌تر بودن نسبت به دیگر سوش‌های پیشین کرونا، یک واریانت نگران‌کننده برشمرد و گفت: مجامع علمی بر این باورند که واکسن‌های کرونا می‌‌تواند پوشش ایمنی مناسب را در برابر این سویه نیز ایجاد کند.

به گفته سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شرایطی که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر اهمیت تزریق نوبت سوم واکسن کروناویروس تاکید دارند، عده‌ای با توجه به اخبار دروغ منتشر شده در فضای مجازی، از انجام واکسیناسیون خودداری می‌کنند.

وی، افراد گروه هدف را شامل کارکنان بهداشت و درمان، افراد پُرخطر ساکن در مراکز نگهداری، افراد ساکن در خانه‌‌های سالمندان، کارکنان مراکز نگهداری، افراد کم توان ذهنی ساکن در مراکز نگهداری جمعی و کارکنان این مراکز و افراد با ضعف سیستم ایمن معرفی کرد و ادامه داد: همچنین افرادی که نوبت اول و دوم را از واکسن‌های غیرفعال «سینوفارم، بهارات و کووایران برکت» استفاده کرده‌اند، پس از گذشت چهار ماه از دریافت نوبت دوم می‌توانند از واکسن مشابه نوبت اول و دوم استفاده کرده و در صورت گذشت ۶ ماه، علاوه بر امکان دریافت واکسن مشابه نوبت اول و دوم می‌توانند واکسن‌های «آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس» را دریافت کنند.

رضائیان‌زاده اظهار کرد: افرادی که نوبت اول و دوم را از واکسن با پلتفرم «آدنوویروس» همچون «آسترازنکا یا اسپوتنیک» دریافت کرده‌اند، باید برای دریافت نوبت سوم دست کم ۶ ماه صبر کرده و پس از این مدت از واکسن‌های «آسترازنکا و یا پاستوکووک پلاس» به عنوان واکسن دُز سوم یا یادآور استفاده کنند.

عضو هیئت علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از هم‌استانی‌ها خواست تا افرادی که هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده یا نوبت‌های واکسن خود را تکمیل نکرده‌اند، بدون توجه به شایعه‌ها، در نخستین فرصت به نزدیک‌ترین مرکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کرده و خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند.

وی تأکید کرد: همچنان باید شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی را در کنار واکسیناسیون رعایت کنیم تا از ایجاد موج‌های جدید بیماری پیشگیری و هر چه زودتر به شرایط عادی زندگی بازگردیم.

انتهای پیام
captcha