چگونه با انحرافات زمان خود مبارزه کنیم
کد خبر: 4021027
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
لاله افتخاری در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین کرد؛

چگونه با انحرافات زمان خود مبارزه کنیم

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با اشاره به اینکه امروزه با نسلی مواجه هستیم که ارتباط با آن‌ها بسیار سخت است، گفت: همواره بانوان ما نقش بسیار تأثیرگذار و سرنوشت‌سازی در عرصه فرهنگ‌سازی در سطح کلان در جامعه دارند و با این نقش سازنده خود می‌توانند معلمی برای جامعه باشند.

 لاله افتخاری، نماینده ستاد مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشورلاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر یک مردی به میدان بیاید یک نفر آمده است، اما اگر زنی به میدان بیاید، یک گروه را با خود می‌آورد» از این‌رو بانوان ما نقش بسیار تأثیرگذار و سرنوشت‌سازی در عرصه فرهنگ‌سازی در سطح کلان جامعه دارند که این فرهنگ می‌تواند فرهنگ اشتغال، بهره‌وری بالا، پرهیز از اسراف، مدیریت زمان و منابع، عفاف و حجاب، ادب، نظم، دانش‌اندوزی، مواسات و... باشد. در حقیقت بانوان با این نقش مؤثر خود می‌توانند معلمی برای جامعه خود باشند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر نگاه بانوان ما قرآنی شد در این صورت می‌تواند در جهت تحقق جامعه قرآنی کمک کند و از طرفی نیز اگر نگاه این افراد غیر قرآنی شد باز هم می‌توانند تأثیرگذار باشند، چرا که قرآن کریم دو گروه مثبت و منفی را به عنوان افرادی که می‌توانند تأثیرگذار و نقش‌آفرین باشند، معرفی می‌کند. از این‌رو هنگامی‌که این نگاه، قرآنی و هدفمند شد و پس از آنکه توانست آسیب‌های اجتماعی را شناسایی، راهکارها را پیدا و آن‌ها را بومی‌سازی کرد، ظرفیت‌های بومی خود را نیز شناخت و از همان طریق وارد میدان شد، در این صورت می‌تواند در مواجهه با هجمه‌های دشمن، آسیب‌هایی که شکل گرفته و در جهت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی بعدی، تأثیرگذار باشد. البته در این میان نیز بانوان می‌توانند هم آسیب‌زدا و هم آسیب‌آفرین باشند و در عین حال نیز می‌توانند باعث افزایش آسیب‌ها و از بین بردن این آسیب‌ها باشند و در حقیقت نگاه قرآنی کمک می‌کند که هدایتگری، نقش‌آفرینی، تاریخ‌سازی و جامعه‌سازی در مسیر صحیح خود قرار گیرد.

نقش‌آفرینی‌ زنان در هشت سال دفاع مقدس

افتخاری با اشاره به عملکرد جامعه در این راستا اظهار کرد: نمی‌توان گفت که تاکنون در این مسیر هیچ کاری انجام نداده‌ایم، چرا که در حقیقت کارهای خوبی صورت گرفته است همان‌گونه که امام(ره) فرمودند: «زنان ما هم‌دوش مردان و گاهی جلوتر حرکت کردند تا این انقلاب به پیروزی رسید»، می‌توان گفت که این زنان هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در تداوم آن نقش مؤثری داشته‌اند. نقش‌آفرینی‌های آن‌ها را در هشت سال دفاع مقدس در قالب اعزام همسر، فرزند، پدر و برادران خود به جبهه و اهدای هر آنچه که داشته‌اند در این مسیر و ایستادگی در مقابل بمباران شاهد بوده و هستیم و همچنین در کنار همه این امور نیز به صورت مستقیم چه در قالب گروه‌های امدادی و چه در قالب کمک به رزمندگان از طریق شستن لباس‌های آن‌ها نیز نقش‌آفرین بوده‌اند.

نماینده ستاد مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اخیراً مقام معظم رهبری نیز فرمودند «کتاب حوزه‌خوان» در حقیقت نشان می‌دهد که بانوان ما که در مکتب حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) درس خود را یاد گرفته بودند، زمانی‌‎که جنگ شروع شد با هر شرایطی که داشتند اعم از اینکه باردار بودند و یا کودک خردسال داشتند به صورت خودجوش وارد میدان شدند و کارهایی مانند شستن لباس رزمندگان را انجام می‌دادند و این محیط مملو از آشوب و محیطی که در سخت‎ترین شرایط قرار داشت را به یک دارالقرآن تبدیل و در همان محیط کلاس‌های قرآن خود را نیز برگزار می‌کردند.

وی تأکید کرد: بنابراین این کارها و این از خودگذشتگی‌هایی که زنان طی این هشت سال انجام دادند به ما نشان می‌دهد که اگر بانوان ما تحت تربیت صحیح قرار گیرند به بلوغی می‌رسند که همه بزرگانی که امروز مدعی دفاع از حقوق زنان را دارند نمی‌توانند عظمت این افراد را ببینند.

نسل امروز ما نسل عجیبی نیست

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به این موضوع که امروزه با نسلی مواجه هستیم که ارتباط با آن‌ها بسیار سخت است و شاید به سختی بتوان این آموزه‌ها را برای آن‌ها بیان کرد، اشاره و تأکید کرد: در واقع می‌شود با این افراد هم ارتباط برقرار کرد البته با زبان خودشان، زیرا خداوند و اهل بیت(ع) که مفسران عملی و کلامی قرآن کریم هستند، این روش‌ها را به ما آموخته‌اند.

افتخاری ادامه داد: امروزه برخی از ما بر این باور هستیم که نسل امروز نسل عجیبی است، در حالی که نسل ما عجیب نیست و در حقیقت با نسلی مواجه هستیم که هم به واسطه ابزارهایی که وجود دارد رشد پیدا کرده و هم از طرفی نیز با این رشد و جهش خود در بعد دانش، آگاهی‌ها و مهارت‌ها به صورت جهشی پیش می‌رود. در حقیقت قرآن کریم و اهل بیت(ع) به آموخته‌اند که چگونه با افراد در هر طیف و سنی که هستند رفتار و چگونه با انحرافات زمان خود نیز مبارزه کنیم.

وی اضافه کرد: در این میان نیز گاهی گروه‌ها و سردمداران را به ما معرفی کرده‌اند، گاهی راهکارهایی را برای ما بیان و گاهی نیز ارزش جوان و نوجوان و قداست سن را برای ما مطرح کرده‌اند تا بتوانیم در هر شرایطی که با آن مواجه هستیم از این آموزه‌ها استفاده کنیم.

نماینده ستاد مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع اهل بیت(ع) به ما آموخته‌اند که با کودکان و یا فرزندانمان در هر سنی که هستند چگونه رفتار کنیم، آن‌ها به ما آموخته‌اند که باید فرزندانمان را از بسیاری از مسائل پرهیز دهیم، اما با این وجود تأکیدی هم نکرده‌اند که آن‌ها را از تمامی کارها منع و به تعبیری آن‌ها را ایزوله کنیم، اما این در حالی است که برخی از ما فرزندانمان را تا حدی ایزوله می‌کنیم و یا اینکه تا حدی اجازه می‌دهیم آزاد باشند که کار درستی نیست، زیرا هر دو حوزه می‌تواند آسیب‌زا باشند، در حالی‌که اهل بیت(ع) به ما گفته‌اند که فرزندانمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که به زمان خود آگاه باشند تا بتوانند سبک زندگی درستی را برای خود انتخاب کنند و در حقیقت بدانند که باید چه رفتاری از خود داشته باشند.

افتخاری با اشاره به چشم‌اندازهایی که در هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور ترسیم شده است، تأکید کرد: سبک زندگی قرآنی، تربیت نیروهای قرآنی، استفاده از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در جهت شناخت آسیب‌ها و همچنین استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات با دستی که تربیت شده قرآنی و عترت(ع) است، از جمله چشم‌اندازهایی است که در این مجموعه ترسیم و تدوین شده است.

انتهای پیام
captcha