گردآوری 10 هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان مرکزی
کد خبر: 4020724
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

گردآوری 10 هزار جلد کتاب در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان مرکزی

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی اعلام کرد: به برکت کنگره شهدای استان بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس جمع‌آوری شده و به عنوان مرجعی کامل اختیار نویسندگان، محققان و پژوهشگران است.

سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیرکل حفظ آثار استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی، سرهنگ غلامرضا کریمی، مدیر کل حفظ آثار این استان، دوشنبه، 22 آذر در آیین کارگاه یک روزه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی که با حضور فرماندهان سپاه شهرستان‌ها و پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: دایرةالمعارف عنوان کشوری دانشنامه دفاع مقدس است که در سطح استان‌ها دنبال می‌شود و در این خصوص مقام معظم رهبری دایرةالمعارفی مرجع، محکم، قوی، مستند و بی‌تعارف مطالبه کرده و تأکید بر تولید متن فاخر نیز دارند که این امر مورد توجه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی قرار گرفته است.

وی افزود: علمی‌ترین تولید در حوزه دفاع مقدس دانشنامه است و برای اولین بار در استان مرکزی انجام می‌شود و به جهت کامل بودن می‌تواند به عنوان مرجعی کامل، صدها سال مورد استفاده قرار گیرد و روال دانشنامه این است که همه موضوعات با اسناد و به شکل مستند آورده می‌شود که بدین جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کریمی ادامه داد: تبیین تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در طول جنگ تحمیلی، انتقال دانش و تجربیات مربوط به دفاع مقدس به نسل‌های آینده و فعلی، جلوگیری از تحریف و فراموشی حقایق و تاریخ دفاع مقدس، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی علمی و مستند در خصوص تمامی مسائل دفاع مقدس برای عموم جامعه، دستیابی اندیشمندان، محققان و نویسندگان به منابع مستند، جامع و معتبر و توانمندسازی و تربیت پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس از جمله اهداف تهیه دانشنامه است.

وی تأکید کرد: عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری در حوزه دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و فراموشی فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس راهبرد مهم دانشنامه استان مرکزی است و با توجه به اهمیت این راهبرد مهم نیاز به مشارکت و هم‌افزایی با تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها احساس می‌شود.

کریمی مدخل گزینی، تشکیل پرونده علمی، تدوین مقاله و چاپ و انتشار را چهار گام مهم دانشنامه برشمرد و ادامه داد: مدخل‌گزینی در محورهای شهدا و اشخاص، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و جغرافیا تهیه می‌شوند. مداخل به موضوعات بااهمیتی گفته می‌شود که می‌توان برای آن توضیحاتی همراه با اسناد معتبر آورد و سلیقه‌ای در اعمال آن وجود ندارد و طبق دستورالعمل مشخص گردآوری می‌شوند.

وی افزود: در راستای تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان مرکزی تاکنون ۷۱۴ مدخل تهیه شده که ۳۹۱ مدخل در حوزه شهدا و اشخاص، ۲۱ مدخل حوزه فرهنگی، ۱۲۵ مدخل حوزه اجتماعی، ۷۳ مدخل نظامی، ۱۲ مدخل در حوزه جغرافیا و مابقی در سایر موضوعات مرتبط شناسایی شده است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: در جریان تهیه مقالات به بیش از ۲۷ موضوع پرداخته می‌شود که در راستای تهیه دانشنامه دفاع مقدس ۲۰۳ مقاله علمی تهیه شده که ۱۵۳ مقاله در حوزه شهدا و اشخاص، ۳۳ مقاله در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ۱۷ مقاله در حوزه جغرافیا و نظامی شناسایی شده است همچنین جمع‌آوری پرونده‌های علمی در دستور کار قرار گرفته که ۵۲۳ پرونده علمی جمع‌آوری شده و ۲۶۸ پرونده در حوزه شهدا و اشخاص، ۱۲۰ پرونده در حوزه فرهنگی و اجتماعی و ۱۳۵ پرونده در حوزه جغرافیا و نظامی است..

کریمی بیان کرد: بیش از ۵ سال از تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان می‌گذرد و اقدامات گسترده‌ای به برکت کنگره شهدای استان مرکزی انجام شد و امیدواریم با هم‌افزایی و مشارکت همه‌جانبه بتوانیم تا پایان سال جاری جلد اول آن را نهایی کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی خاطر نشان کرد: به برکت کنگره شهدای استان بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس در کتابخانه تخصصی دفاع مقدس جمع‌آوری شده و به عنوان یک مرجع جامع در اختیار نویسندگان، محققان وپژوهشگران است که می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha