گروه‌های جهادی اندیشه‌ورز تشکیل شوند
کد خبر: 4018944
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶

گروه‌های جهادی اندیشه‌ورز تشکیل شوند

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اگر روحیه جهادی در مسئولان کشور نیاید مسائل حل نمی‌شود، بر ضرورت تشکیل گروه‌های جهادی اندیشه‌ورز تأکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس امروز، ۱۵ آذر در دیدار با نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی این استان که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: دغدغه‌های دانشجویان را می‌شناسم.

وی افزود: درست است که برای رفع دغدغه‌های دانشجویان، به آنچه مطلوب است نرسیدیم و همه بر این اتفاق نظر دارند، اما این به معنای این نیست که کار نشده و ناامید شد.

آیت‌الله دژکام، راهکار حل مشکلات را داشتن روحیه جهادی در مسئولان دانست و افزود: اگر روحیه جهادی در مسئولان کشور نیاید مسائل حل نمی‌شود، نوع فکر در مدیریت باید آورده شود و برای این موضوع باید فکر شود که یک نمونه‌اش این است که گروه‌های جهادی اندیشه‌ورز تشکیل شود.

وی با اشاره به تاریخ اسلام تصریح کرد: اصل شکست در جهان اسلام که مرکزش خاورمیانه است، زمانی رخ داد که دشمن تمدن اسلامی را تکه تکه کرد و روحیه ملی‌گرایانه را در این کشورها به شکل افراطی پیش گرفت.

امام جمعه شیراز ادامه داد: رویکرد دشمن در تکه تکه کردن کشورهای اسلامی است تا بر آن‌ها تسلط پیدا کند و همین امر نیز مشکلات بسیاری را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه در سیستم حکمرانی سنتی مشکلی به وجود آمد که در زمان قاجار به اوج رسید، اظهار کرد: در آن دوران برخی از روشنفکران راه حل را در اروپایی شدن دیدند یعنی گفتند هر آنچه در اروپا رخ داده باید در کشور اتفاق بیفتد و تفکر این بود با دین خداحافظی کنیم، چون در اروپا با دین خداحافظی کردند.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه دانشجویان باید تاریخ به ویژه تاریخ اروپا را مطالعه کنند، گفت: این راهبرد که از طریق غرب باید مسئله را حل کنیم و تلاش برای مذاکره و تنها راه حل بودن آن در ۸ سال گذشته نیز مشهود بود، اما همه بدانند اینجا غیر از اروپا است، در زمان پهلوی می‌خواستند اروپایی شدن را عملیاتی کنند که بعد از ۵۰ سال تلاش مردم برنتابیدند و علیه آن‌ها بلند شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استفاده از تجارب اروپا و آمریکا اشکال ندارد، اما مقلد بودن آن ایراد دارد، گفت: کشور ما در کوران مسائل مختلف در خاورمیانه است، اما برخی کشورها مثل مالزی و سنگاپور شرایط دیگری دارند، باید الگوهای تغییر را خودمان بیافرینیم، چون تقلید از الگوهای دیگران یک تجربه شکست خورده است.

وی با تصریح اینکه خودمان را نباید با کشورهایی که مسئله شبیه به ما ندارند، مقایسه کنیم، تصریح کرد: ایرانیان ادعای بزرگی دارند و آن این که الگوی حکمرانی مدل خودمان را داشته باشیم. هیچ‌کس در انقلاب اسلامی مدعی نشده از غیب می‌داند، اما می‌گوییم ما جریان متفکر اسلامی هستیم که می‌خواهیم شیوه حکمرانی تازه را بر مبنای اسلام تاسیس کنیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری بر تمدن‌سازی تاکید دارد، اظهار کرد: تمدن‌سازی را رهبری از تفکر معنوی شروع کرده است و دلیل این مسئله هم آن است که ما باید الگوی خود را در حکمرانی داشته باشیم.

امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه در انقلاب اسلامی نمره قبولی خوبی داریم، اما هنوز تا آرمان‌ها فاصله داریم، گفت: متاسفانه تفکر «هر چه اروپا می‌گوید درست است» در محیط‌های دانشگاهی نیز وجود دارد، با هیئت ممیزه مشکل داریم که چرا اساس جذب افراد در دانشگاه را بر مقالات آی اس آی گذاشتند در حالی که ممکن است فرد علم کافی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نسبت به گروه‌های آموزشی و معاونت‌های پژوهشی گلایه دارم که منعکس هم کردیم، افزود: در قرارگاه فرهنگی و اتاق فکری شورای فرهنگ عمومی استان باید از ظرفیت تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha