فعالیت‌های آموزشی توأم با احیای هویت تمدنی باشد
کد خبر: 4018857
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
داداش‌پور:

فعالیت‌های آموزشی توأم با احیای هویت تمدنی باشد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در توسعه کشور گفت: فعالیت‌های آموزشی باید توأم با احیای هویت تمدنی كشور باشد.

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوریبه گزارش ایکنا از فارس، هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین رئیس سازمان امور دانشجویان امروز، ١٥ آذر در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه شیراز یاد شهدای دانشجو را گرامی داشت و گفت: 16 آذر مصادف با سالروز شهادت چندین شهید دانشجو در مقطعی از تاریخ است.

وی با بیان اینکه با بررسی وقایع آن روزها به چند کلیدواژه می‌رسیم که تبدیل به شعارهای محوری انقلاب اسلامی شدند، وابستگی و تلاش برای استقلال، بی‌عدالتی و تلاش برای تحقق عدالت و مبارزه با استبداد و جاری شدن آموزه‌های اسلامی در تمام امور جاری کشور را از جمله این کلید واژه‌ها برشمرد.

داداش‎پور با یادآوری سخنان امام راحل که فرمودند دانشگاه مبدأ تحولات و مقدرات کشور است و از همان زمان دانشگاه در کشور گرامی داشته شد، گفت: دانشگاه محور و مرجع تمدن اسلامی است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در کلام رهبر معظم انقلاب نیز همین واژه‌ها به چشم می‌خورند، افزود: طی سال‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر تولید علم، ارتقای جایگاه کشور و دانشگاه‌ها در تراز جهانی و ارتقای فناوری در کشور بوده‌‌ایم که بیانگر آن است دانشگاه‌ها به سمت مرجعیت علمی در دنیا حرکت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مرجعیت علمی دانشگاه‌ها باید در تارک سیاست‌گذاری‌های دانشگاه‌های کشور مدنظر قرار گیرد، گفت: امروز در حوزه علم و فناوری با یک‌سری موانع مواجهه هستیم که از جمله این موانع و مشکلات شکل‌گیری نهادهای علمی مختلف در کشور است.

داداش‌پور با بیان اینکه ضعف بین نهادی و دستگاهی در کشور بیداد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تلاش‌های انجام شده هم‌افزا شود و ما را در مسیر مرجعیت علمی قرار دهد، گفت: اگر هماهنگی و یكپارچگی در نهادهای كشور اتفاق نیفتد، به اهداف مدنظر نخواهیم رسید.

وی نگاه کوتاه‌مدت در این حوزه با تغییر دولت‌ها را از دیگر چالش‌های پیش‌رو عنوان کرد و افزود: اگر قرار باشد فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در كشور اتفاق بیفتد، باید توأم با احیای هویت تمدنی كشور باشند اما نگاه دوگانه‌ای داریم در این باره كه گاهی اوقات ممكن است مورد توجه قرار نگیرند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با طرح این سؤال که آیا دانشگاه عام و جهان‌شمول است یا تمدن‌ساز، گفت: تعارضات مبنایی در فلسفه‌ها نیز یک دیدگاه دیگر است. اگر بنا باشد در تقابل دو فكر و فلسفه حركت كنیم به فلسفه‌ای كه برخاسته از مبنای معرفتی ماست، باید توجه كنیم.

داداش‌پور با تأکید بر اینکه مكاتب شكل گرفته نشان دهنده یك پشتوانه فلسفی است و تمدن بدون پشتوانه فلسفی شكل نخواهد گرفت، گفت: امكان ندارد كشوری هویت علمی مستقلی شكل دهد اما به علوم بنیادین خود توجه نكند.

وی به نقش برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: با وجود اینكه مدعی تلاش در درون دانشگاه‌ها هستیم اما ضعف جدی در حمایت از توسعه كرسی‌های آزاداندیشی داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه ضعف جدی در تولیدات علمی و پژوهشی داریم كه بتواند مسائل كشور را به ضرورت هدفمند حل كند، افزود: هنوز دانشگاه‌های ما مأموریت محور نشده‌اند كه بتوانند مشكلات محلی خود را حل كنند. در دولت‌ها عزم جدی به دلیل فشارهای بیش از حد از عناصر قدرت مشاهده نکردیم تا دانشگاه نقش هم‌افزا در مسائل اقتصادی، اجتماعی و ...داشته باشد و از طرفی ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در كشور مشخص نیست.

داداش‌پور به اهمیت توجه به بازار کسب و کار در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه درک خوبی از فضای كسب و كار بازار ندارد و به همین دلیل تجاری‌سازی به خوبی شكل نگرفته است.

وی ضعف در تعامل با كشورهای همجوار را از دیگر چالش‌ها ذکر کرد و افزود: علی‌رغم اینكه دانشگاه‌ها از نظر شهرت، ظرفیت فكری لازم برای هاب شدن را دارند اما نقش خود را ایفا نكرده‌اند. اگر قرار است دانشگاه‌های ما مرجعیت علمی پیدا كنند، چاره‌ای جز حركت به سمت بین‌المللی شدن نداریم.

انتهای پیام
captcha