آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی سلامت زنان با محوریت کرونا در شیراز
کد خبر: 4017781
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی سلامت زنان با محوریت کرونا در شیراز

دهمین کنفرانس بین‌المللی سلامت زنان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و با محوریت توجه به سلامت بانوان در دوران همه‌گیری کروناویروس آغاز به کار کرد.

کنفرانس بین المللی سلامت زنان، کرونا، شیراز به گزارش ایکنا از فارس، مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس بین‌المللی سلامت زنان با محوریت توجه به سلامت بانوان در دوران همه‌گیری کروناویروس امروز، 10 آذرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

کامران باقری لنکرانی، رئیس این کنفرانس بین‌المللی در آئین گشایش این رویداد علمی با اشاره به تداوم برگزاری این برنامه طی ۱۰ سال متوالی و به همت مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، گفت: در این رویداد علمی تلاش شده تا نگاه جامع‌تری به موضوع سلامت بانوان جامعه داشته باشیم و فراتر از نگاه پزشکی، با رویکردی بین بخشی به این موضوع بپردازیم.

وی، سلامت بانوان را محور سلامت خانواده دانست و افزود: این محوریت نه تنها به دلیل اختصاص نیمی از جامعه به جمعیت بانوان، بلکه به دلیل تاثیرپذیری سلامت تمامی جامعه از سلامت بانوان است و لازم است بکوشیم کاستی‌های تاریخی در این زمینه را با اهتمام و نگاهی عمیق جبران کنیم.

باقری لنکرانی، انتخاب موضوع سلامت بانوان در دوران کرونا را تلاشی در این راستا برشمرد و افزود: ۷۰ درصد از ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در دنیا و بیش از ۶۰ درصد کارکنان نظام سلامت در کشور را بانوان تشکیل می‌دهند که در دوران کرونا مسئولیت مراقبت از بیماران کووید۱۹ را بر عهده داشته و حتی گروهی به خیل شهدای مدافع سلامت پیوستند.

وی، فرسودگی شغلی در بانوان شاغل را دیگر ضرورت اهمیت پرداختن به موضوع سلامت بانوان برشمرد که در این کنفرانس بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است و ادامه داد: همچنین آثار کووید۱۹ از نظر اقتصادی نیز در بانوان بیشتر شاهد آن بودیم و در این زمینه آسیب‌پذیری بیشتری داشتند.

رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاثیر کرونا بر سلامت روان بانوان، علاوه بر سلامت جسمی آنان را نیز به عنوان دیگر محور برگزاری این رویداد علمی عنوان کرد و گفت: فراتحلیل‌ها از مناطق مدیترانه و آفریقا نشان‌دهنده افزایش موارد افسردگی و اضطراب در بانوان بوده است اما می‌توان کرونا را به فرصتی برای بازسازی روانی و افزایش تاب‌آوری در برابر آسیب‌های روانی تبدیل کرد.

رئیس این کنفرانس بین‌المللی، تاثیر دوران کرونا بر کاهش میزان مراقبت از سلامت بانوان، به ویژه در دوران‌هایی نظیر بارداری و شیردهی را نیز دیگر چالشی برشمرد که طی این دو روز مورد توجه قرار می‌گیرد و اظهار کرد: این مشکل می‌تواند پیامدهای بعدی برای سلامت آینده جامعه به همراه داشته باشد و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

به گفته لنکرانی، بر اساس اعلام سازمان ملل متحد اگرچه همه‌گیری کرونا نشان داد که در دنیا پیشرفت‌های بسیاری خوبی داشته‌ایم و در بازه زمانی کوتاهی، مجامع علمی دنیا به تولید واکسن دست یافتند، اما در کنار آن با برخی بی اخلاقی‌ها و رفتارهای خودخواهانه دولت‌ها نیز مواجه بودیم که با ایجاد برخی محدودیت‌ها در دسترسی بین‌المللی، همه ارکان دنیا را متاثر ساخت.

کرونا، ویروسی چالاک که نیازمند مواجهه فعالانه است

وی، کرونا را ویروسی چالاک خواند که در طی حدود دو سال گذشته، به اشکال مختلفی مردم دنیا را درگیر کرده است و همین امر لزوم مواجهه‌ای پویا و فعالانه در برابر این بحران را ضروری ساخته است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تزریق بیش از یکصد میلیون دُز واکسن کرونا در کشور و واکسینه شدن جمعیت بالایی از کشور، وجود برخی واکسن هراسی‌ها در سطح دنیا و کشور را یکی از چالش‌های کنونی نظام سلامت برشمرد که به نظر می‌رسد بانوان، بیشتر تحت تاثیر آن بوده‌اند؛ در حالی که فراتحلیل‌ها نشان‌دهنده اثرگذاری واکسن در افزایش ایمنی در برابر این بیماری بوده است.

لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه کشورهای مختلف در برابر این پاندمی اشاره کرد و گفت: در این پاندمی کشورهایی موفق‌تر بوده‌اند که به دو محور رعایت بهداشت و واکسیناسیون در کنار هم توجه داشته‌اند، اما در حال حاضر با کاهش سطح توجه عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مواجه هستیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به عبور از این بحران با آگاهی‌بخشی در سطح جامعه، گفت: در این رویداد علمی نیز می‌کوشیم در یک فضای تعاملی، به نحو عمیق‌تری به موضوع سلامت بانوان بپردازیم.

طرح چالش‌های سلامت بانوان در کنار ارائه راهکار

نجمه مهارلویی، دبیر علمی این کنفرانس بین‌المللی نیز با اشاره به تلاش‌های مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تداوم برگزاری این کنگره طی ۱۰ دوره متوالی، گفت: با توجه به دریافت دیدگاه‌های متعدد، موضوع سلامت بانوان در دوران کرونا برای این دوره انتخاب شد؛ چرا که بانوان جامعه علاوه بر مسئولیت مادری، محوریت مراقبت در خانواده را نیز بر عهده دارند که موجب شده بار بسیاری از چالش‌های کرونا بر بانوان تحمیل شود.

وی همچنین حضور بانوان به عنوان کادر بهداشت و درمان درگیر با کرونا را دیگر چالش سلامت بانوان در دوران کرونا برشمرد و افزود: از سویی دیگر علاوه بر افزایش آسیب‌های روانی بانوان، مطالعات نشان‌دهنده افزایش بار خشونت علیه بانوان در این ایام بوده است. در این کنفرانس تلاش شده تا علاوه بر طرح این چالش‌ها، به ارائه راهکارهای حل آن‌ها نیز پرداخته شود.

مهارلوئی در ادامه به همکاری‌های مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های مجموعه وزارت علوم در ارائه سخنرانی‌های این کنفرانس و طرح چالش‌ها اشاره و ابراز امیدواری کرد: دستاورد این برنامه، ارتقای سلامت بانوان جامعه باشد.

نامگذاری سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان سال زنان از سوی سازمان آیسسکو

دیگر سخنران آئین گشایش این کنفرانس بین‌المللی، عباس صدری، نماینده آیسسکو در خاورمیانه بود که به نمایندگی از سالم بن محمد المالک، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) از از برگزارکنندگان این رویداد بین‌المللی تقدیر کرد.

وی، تداوم برگزاری چنین کنفرانسی با موضوع سلامت زنان که امروز دهمین دوره آن در حال برگزاری است را حاکی از اهمیت این کنفرانس در حوزه‌های مرتبط با سلامت زنان به ویژه در دوران کرونا دانست و گفت: سازمان آیسسکو برگزاری این کنفرانس را گامی ارزشمند و رویدادی خلاق برای ایجاد ظرفیت، مشارکت در تولید دانش در حوزه سلامت و دستیابی به سازوکارهایی برای ارائه خدمات پزشکی با کارایی و اثربخشی می‌داند.

صدری ادامه داد: در این راستا، آیسسکو بر اساس چشم‌انداز و مأموریت جدید خود تلاش می‌کند تا با مشارکت در برگزاری چنین رویدادهایی حداکثر بهره‌برداری را از یافته‌های آن داشته باشد.

وی افزود: آیسسکو بر این باور است که موضوع سلامت زنان به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی، نقش مهمی در سلامت خانواده و جامعه ایفا می‌کند و بر این اساس، تاکید بر موارد مسئله‌ساز مربوط به سلامت زنان می‌تواند به عنوان یک اصل راهنما برای ارتقای کیفیت زندگی در جامعه تلقی شود بنابراین، برگزاری چنین همایشی نشان از حساسیت جامعه علمی و پزشکی نسبت به این موارد مسئله‌ساز در حوزه سلامت زنان دارد.

صدری اظهار کرد: با توجه به اهمیت نقش و جایگاه زنان در جامعه، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) در یک رویداد بین‌المللی، سال ۲۰۲۱ میلادی را به عنوان «سال زنان» نامگذاری کرده است.

نماینده آیسسکو در خاورمیانه ضمن قدردانی از تلاش‌ها و خدمات خیرخواهانه و فداکارانه نخبگان و دانشمندان حوزه علوم پزشکی و مجموعه سلامت از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا ادامه داد: در راستای کمک به تلاش‌های روزافزون جامعه پزشکی و یافتن روش‌ها و ابزارهای علمی برای مقابله با ویروس کرونا، سازمان آیسسکو با جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه گزارش یافته‌های علمی- تحقیقاتی در مقابله با چنین ویروسی به ویژه در کشورهای اسلامی سهیم شده است و اطمینان دارد که یافته‌های این کنفرانس می‌تواند در ارتقای سطح سلامت زنان در کشورهای اسلامی به ویژه در دوران همه‌گیری کووید ۱۹، بسیار موثر باشد.

انتهای پیام
captcha