الگوهای تدریس در دوران پساکرونا تدوین شوند
کد خبر: 4017508
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶

الگوهای تدریس در دوران پساکرونا تدوین شوند

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به شیوه‌های آموزشی نوین گفت: باید با ترسیم یک چشم‌انداز مشخص و پیش‌بینی‌های لازم به فکر تدوین الگوها و روش‌های آموزشی در دوران پسا کرونا باشیم.

فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارسبه گزارش ایکنا از فارس، فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس امروز، 9 آذرماه در جمع مدیران مدارس شهرستان نی‌ریز گفت: باید با ترسیم یک چشم‌انداز مشخص و پیش‌بینی‌های لازم به فکر تدوین الگوها و روش‌های آموزشی در دوران پسا کرونا باشیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه سواد الکترونیکی معلمان و دانش‌آموزان در 2 سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است و آموزش مجازی به عنوان روشی مدرن در کشور ما راه پیچیده و دشوار خود را خیلی سریع طی کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه به زودی از نسخه جدید شاد با امکانات ویژه رونمایی خواهد شد و این نرم‌افزار به بلوغ خودش نزدیک شده است، افزود: تجربه نشان داده است هرگاه مطالبه‌گری از مدارس شکل بگیرد، نتیجه‌بخش خواهد بود و این مسئله در انتخاب وزیر نیز کاملاً مشهود بود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: از مدیران انتظار می‌رود دستورالعمل اجرایی جدید مدارس را به دقت مطالعه کنند و از اختیاراتی که به مدیران مدارس داده شده به نحو مطلوب بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم مشکلات خود را تبدیل به مسئله کنیم، آنگاه می‌توانیم راهکاری خوبی برای حل آن پیدا کنیم، گفت: در دوران کرونا سیاست آموزش و پرورش بر مبنای مدرسه‌محوری بوده و این را با دادن اختیارات ویژه به مدیران و شورای مدرسه می‌توان مشاهده کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند گره از مشکلات آموزش و پرورش باز کند تقویت دانشگاه فرهنگیان و تأمین نیروی آموزش و پرورش از این طریق است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: بخشی از محتوای آموزشی ما به روزآوری شده است و امیدواریم ارائه طرح‌های آموزشی مبتنی بر کلاس هوشمند نیز با سرعت بیشتری توسعه باید.

وی با بیان اینکه نگاه رئیس جمهور و مجلس به معلمان بسیار امیدوارکننده است و آموزش و پرورش باید تبدیل به اولویت‌های اصلی جامعه شود، افزود: سامانه پادا مشکلات زیادی داشته که مجدانه پیگیر حل این مشکلات هستیم تا فرایندهای الکترونیکی در آموزش و پرورش تسهیل شود.

اسماعیلی گفت: ما باید برای دوران پسا کرونا نیز برنامه‌های لازم را پیش‌ بینی کنیم و از همین الان به فکر تدوین الگوها و روش‌های تدریس دوران پسا کرونا باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش اظهار کرد: پیدایش مشکلات روحی و روانی در دانش‌آموزان ضرورت بازگشایی مدارس را زیاد کرد و این بازگشایی باید مبتنی بر پروتکل 06 باشد.

وی با بیان اینکه این پروتکل بازگشایی مبتنی بر واکسیناسیون دانش‌آموزان نیست، گفت: این بازگشایی مبتنی بر واکسیناسیون الزامی همه کارکنان مدرسه است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: نقش شورای مدرسه در تصمیم‌گیری در رابطه با آموزش‌های حضوری نباید فراموش شود و هرچقدر ما بتوانیم از نقش شورای مدرسه به خوبی بهره بگیریم فرایند بازگشایی حضوری تسهیل خواهد شد.

اسماعیلی همچنین در جمع مدیران مدارس شهرستان سروستان گفت: فرآیند حضوری شدن مدارس باید به صورت آرام و تدریجی صورت پذیرد و باید نظر و تصمیم شورا مبنای عملکرد ما در بحث کیفیت و کمیت آموزشی باشد.

وی با بیان اینکه محتوای آموزشی در حال بروزرسانی است و محتواهای آموزشی با یک رویکرد منعطف متناسب با شرایط آموزشی در حال تغییر است، گفت: از نسخه جدید برنامه شاد نیز رونمایی شده که با اضافه شدن قابلیت‌های ویژه به این برنامه آموزش محور می‌توانیم بگوییم شاد به بلوغ خود نزدیک شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در بحث هوشمندسازی مدارس باید در توزیع منابع هوشمندانه عمل کنیم و معلمان باید بتوانند طرح درس‌هایی مبتنی بر امکانات هوشمند کلاس طراحی کنند.

وی با بیان اینکه هرچند با رویه فعلی همیشه نیاز به آموزش مجازی خواهیم داشت اما هیچ مدلی جایگزین مدرسه نخواهد شد و تأثیرات تربیتی مدرسه بسیار شگفت‌انگیز است، گفت: کارکردهای تربیتی مدرسه از جمله جامعه‌پذیرکردن افراد، پرورش استعدادها، تقویت ذوق و شادی و دیگر جنبه‌های روحی و عاطفی دانش‌آموزان تنها با حضور در مدرسه میسر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه جامعه به درک و بلوغ کافی مبنی بر اهمیت کار فرهنگیان و نقش آنان در جامعه رسیده است، افزود: مجلس با تأکید بر این نکته وزیر باید الزاما از بدنه آموزش و پرورش باشد رویکرد خوبی را در پیش گرفت و نشان داد که نسبت به حل مشکلات فرهنگیان عزم جدی دارد.

اسماعیلی افزود: برای بسط و محقق کردن عدالت آموزشی باید هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را توسعه و تقویت کنیم و برای این کار باید از ظرفیت‌های قانونی اقتصادی هر منطقه و شهرستان در جهت تقویت این مدارس استفاده کنیم.

وی افزود: بیمه فرهنگیان سال‌هاست مشکل دارد و امیدواریم وزیر جدید آموزش و پرورش نسبت به حل مشکلات فرهنگیان اقدامات موثر انجام دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: آیین‌نامه اجرایی جدید مدارس با محوریت ارتقای جایگاه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و تمرکززدایی و کاهش وابستگی مدارس به ادارات جهت اجرای آزمایشی به مدت 3 سال به مدارس ابلاغ شده است.

اسماعیلی گفت: این انتظار وجود دارد که همه مدیران استان این آیین‌نامه را با نگرش انتقادی به دقت مطالعه کنند و از اختیارت خوبی که به آنان داده شده است به خوبی بهره بگیرند و موارد و مشکلات را نیز گزارش دهند.

انتهای پیام
captcha