ظرفیت‌های منحصر به فرد ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4017438
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷

ظرفیت‌های منحصر به فرد ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس کمیسیون تخصصی کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه کشور ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فنآور استعداد و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد، گفت: بررسی بازارهای منطقه‌ای ویژه محصولات فنآور و دانش‌بنیان در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

امید ماهرانی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون تخصصی کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، امید ماهرانی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون تخصصی کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس امروز، 9 آذرماه در نشست تخصصی کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان که به صورت وبینار و با حضور کارشناسان حوزه صادرات محصولات دانش بنیان به بلاروس در این اتاق برگزار شد،  گفت: هدف ما در این کمیسیون کمک و تسهیل روند صادرات محصولات دانش‌بنیان و فنآور در استان و کشور است که با این هدف بازارهای منطقه‌ای محصولات این بخش را در این کمیسیون به صورت تخصصی بررسی می‌کنیم.

وی افزود: صادرلت محصولات دانش‌بنیان نیازمند به تعریف فرآیند کارآمد است و در این زمینه پیش نیازهای صادراتی و چارچوب فرآیند صادرات محصول باید مشخص و شناخته شده باشد.

ماهرانی اظهار کرد: همچنین مقوله‌هایی از جمله آشنایی با قوانین تجارت، بازاریابی بین‌المللی و فرآیندهای صادرات محصولات و دسترسی به منابع اطلاعاتی مرتبط با این حوزه‌ها از نیازهای مهم شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات محصولات است.

وی با بیان اینکه کشور ایران در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فنآور استعداد و ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد، اضافه کرد: حضور در بازارهای بین‌المللی و کسب تجربه در این زمینه می‌تواند برای صادرات محصولات دانش‌بنیان بسیار مهم و موثر باشد بنابراین شرکت‌هایی که برای ورود و حضور در بازارهای بین‌المللی برنامه دارند، موفقیت بیشتر خواهند داشت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس به جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری 2021 اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس آمار جهانی ایران که در سال 2020 در جایگاه 67 جهان قرار گرفته بود، در سال 2021 با 7 پله صعود، جایگاه 60 جهان را کسب کرد.

ماهرانی بیان کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است و این نشان‌دهنده کیفیت نیروی انسانی و کیفیت و رشد و پیشرفت کشور در این حوزه است.

وی تصریح کرد: در گزارش شاخص جهانی نوآوری،2021 رده‌بندی کشورها به تفکیک منطقه و سطح درآمدی نیز ارائه شده و ایران در میان کشورهای دارای درآمد متوسط به بالا در جایگاه 13 و در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و جنوبی پس از هند، در جایگاه دوم قرار دارد.

ماهرانی افزود: همچنین در میان زیرشاخص‌های بررسی شده، بهترین رتبه‌های کشورمان مربوط به نشان تجاری در رکن خروجی‌های خلاق، دانش‌آموختگان علوم و مهندسی در رکن سرمایه انسانی و پژوهش و طرح صنعتی در رکن خروجی‌های خلاق است.

در ادامه این جلسه مهدوی‌راد، یکی از فعالان علمی و اقتصادی گفت: شناسایی ابعاد مختلف بازار و نوآوری از فاکتورهای موثر برای رقابت در بازار جهانی و صادرات است.

وی با بیان اینکه این دو اصل مهم منجر به ایجاد نیازهای جدید، جریان سرمایه‌گذاری، افزایش رتبه تولیدکنندگان و گشایش بازار جدید خواهد شد، به اهداف ایجاد شرکت‌های دانش بنیان اشاره و بخشی از حمایت‌های دولت جهت این شرکت‌ها را مطرح کرد.

همچنین مهدوی‌راد ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کشور بلاروس پیرامون پارک صنعتی چین- بلاروس مواردی را بیان کرد و ادامه داد: 454 شرکت از 67کشور جهان در این پارک مستقر هستند که صادرات شرکت‌های مستقر در این پارک در یک سال 38 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: عمده فعالیت‌ها در پارک علم و فناوری بلاروس لوزم آرایشی، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، فناوری اطلاعات، ماشین آلات معدن، بذرهای اصلاح شده، نفت، گاز و پترئپوشیمی و فناوری نانو است.

مهدوی‌راد یادآور شد: 91.9 درصد از نرم‌افزارهای تولیدی در پارک صادر می‌شوند که از این میزان 49 درصد به اروپا ، 44 درصد به ایالت متحده و کانادا و 4 درصد به روسیه صادر می‌شود.

انتهای پیام
captcha