کمبود آب؛ مهم‌ترین مشکل خرامه
کد خبر: 4016871
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

کمبود آب؛ مهم‌ترین مشکل خرامه

فرماندار خرامه با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تولید به منظور تحقق شعار سال را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، مهم‌ترین مشکل این شهرستان را کمبود آب اعلام کرد و گفت: اقتصاد مردمان این شهرستان بر مبنای کشاورزی است اما متأسفانه خشکسالی اثرات سوئی بر کسب و کار آنان داشته است.

محمدرضا ابراهیمی، فرماندار خرامهبه گزارش ایکنا از فارس، محمدرضا ابراهیمی، فرماندار شهرستان خرامه امروز، 7 آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران در این شهرستان گفت: برای پیشرفت و توسعه شهرستان خرامه با اقدامات و پیگیری‌های مستمر دو مؤلفه مهم توسعه زیرساخت‌ها و افزایش تولید به منظور تحقق شعار سال را جزو اولویت‌های برنامه‌ریزی فرمانداری قرار داده‌ایم.

وی به تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت و گفت: مهم‌ترین مشکل شهرستان خرامه کمبود آب به دلیل خشکسالی‌های فراوان است به همین دلیل برای آن یکسری برنامه‌ریزی‌های بلندمدت از قبیل پروژه انتقال آب از سد درودزن به خرامه جهت شرب و مصرف صنعتی انجام داده‌ایم.

ابراهیمی با بیان اینکه این پروژه تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: ۴ کیلومتر از خط لوله انتقال از مخزن به سمت سد درود زن اجرا شده که با توجه به پیگیری‌های انجام شده و تعامل با نماینده مردم سروستان کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی و مصوبه تسریع انتقال آب سد درودزن به شهرستان خرامه که طی سفر ریاست جمهوری به استان فارس تصویب شد، بخشی از موانع تأمین آب در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی رفع خواهد شد.

فرماندار خرامه از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا را تجهیز کارگاه در فتوح‌آباد، آزادسازی مسیر از خرامه تا بست خیرآباد، عایق‌کاری و پوشش ۸ کیلومتر خط لوله، رفع نقص ۴ کیلومتر از خط لوله اجرا شده در سال‌های گذشته و حفاری کانال جدید به طول ۲ کیلومتر برشمرد.

وی بیان کرد: اقتصاد مردم شهرستان خرامه از طریق کشاورزی است اما متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و همچنین کار غیرکارشناسی که در بحث احداث سیوند انجام شد، باعث شده تا این کار با مخاطره جدی در شهرستان مواجه شود. در صورتی که در سال‌های پیشین دشت کربال یک دشت بسیار حاصلخیز بوده و حتی از هر هکتار آن 14 تن گندم استخراج می‌شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه هر شهرستانی در استان دارای ظرفیت‌های مختلفی اعم از گردشگری تاریخی، تفریحی و ... یا معدن و صنعت و غیره است، اما خرامه تنها ظرفیت کشاورزی دارد و اقتصاد مردمان آن تنها از این طریق تأمین می‌شود، خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به این مسئله مهم برای رفع خشکسالی از این منطقه شد.

فرماندار خرامه همچنین از تلاش برای انتقال کارخانه سیمان فارس به شهر خرامه خبر داد و گفت: این کار هم برای بحث اقتصاد و اشتغالزایی در شهرستان خرامه سود دارد و هم در رفع آلایندگی‌ها برای کلان‌شهر شیراز مؤثر خواهد بود.

وی بیان کرد: این کارخانه با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال و ایجاد اشتغال مستقیم ۲۵۰ نفر که در حال حاضر مشمول اخذ مصوبه الحاقیه کمیسیون ماده ۵ شهرداری است، نقش مهمی در این شهرستان ایفا خواهد کرد که البته به دستور استاندار انتقال کارخانه سیمان شیراز به خرامه با همکاری و پیگیری‌های جدی در دستور کار است.

ابراهیمی به پروژه احداث محور محور خرامه - کربال و پل حسن‌آباد اشاره کرد و گفت: پروژه محور خرامه ـ کربال به طول ۳۱ کیلومتر با توجه ترافیک و حجم بالای عبور و مرور خودروهای سبک و سنگین عامل تصادفات و خسارات جانی و مالی متعددی در دستور کار قرار گرفته است زیرا این محور نیازمند ارتقا و تعریض است که در حال اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ است و  با دستور استاندار، پل حسن‌آباد و دست کم بخشی از این جاده تا پایان سال جاری آسفالت خواهد شد.

فرماندار خرامه با اشاره به مركز ذخیره ژنی توران تیهو این شهرستان نیز اظهار کرد: حمایت از رونق تولید در شهرستان خرامه، به ویژه در زمینه دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که پرورش بز با تغییرات ژنتیکی و پرورش شتر، در حوزه به روز و شایان توجه در شهرستان خرامه است که می‌تواند به الگویی برای افزایش ارزش افزوده، در کل استان و کشور تبدیل شود لذا با دستور استاندار فارس در جهت رفع مشکل سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در این حوزه تسهیلات مورد نیاز اعطا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش برای راه‌اندازی پست برق ۴۰۰ کیلوولت در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به چشم‌انداز شهرستان و حرکت در مسیر توسعه و صنعتی شدن، راه‌اندازی پست برق ۴۰۰ کیلوولت شهرستان خرامه باعث تکمیل این زیرساخت می‌شود که نقش موثری در جذب سرمایه‌گذار و توسعه شهرستان خواهد شد و با دستور استاندار فارس تامین اعتبار و بهره‌برداری از این پروژه در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

ابراهیمی از تلاش برای توسعه کارخانه فولاد تولید گندله آهن ( شرکت مجتمع صنعتی و معدنی گهر فرزانگان خرامه) خبر داد و گفت: با توجه به نیاز مبرم شهرستان به صنعتی شدن، کارخانه فولاد خرامه با ظرفیت تولید سالانه ۲/۵ میلیون تن در سال و میزان سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان و ۱۲۸ میلیون یورو که کاربرد آن در تولید آهن خام در کوره بلند و تولید آهن اسفنجی است، در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار خرامه ادامه داد: برای رفع مشکلات و موانع توسعه کارخانه فولاد خرامه نیاز به رفع مشکل دسترسی به برق داشتیم که به دستور استاندار فارس این مشکل برطرف خواهد شد البته مسئله دیگر تامین سنگ آهن فولاد است که این موضوع نیز با همکاری مسئولان ایمیدرو به سرانجام خواهد رسید.

وی، تکمیل استخر دانش‌آموزی و خوابگاه ورزشی شهرستان خرامه را از دیگر اقدامات انجام شده طی مدت فعالیتش در شهرستان خرامه عنوان کرد و گفت: استخر دانش‌آموزی با پیشرفت 95 درصدی که به دلیل عدم تأمین منابع مالی به مدت 2 سال تعطیل بوده و خوابگاه وزرشی ناتمام شهرستان خرامه طی چند ماه آینده با تزریق بودجه کافی بهره‌برداری خواهد شد.

ابراهیمی از افتتاح شهرداری معزآباد و تبدیل آن به شهر خبر داد و گفت: همچنین با توجه به اهمیت صنعت در توسعه شهرستان خرامه و نزدیکی به مرکز استان، پتانسیل بسیار بالایی در جهت صنعتی شدن را در بردارد که با توجه به دستور استاندار فارس مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی خرامه (آب و برق) تا آخر سال جاری برطرف می‌شود.

فرماندار خرامه با بیان اینکه این شهرستان بیش از 200 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گفت: با توجه به سفر استاندار فارس و بازدید از گلزار شهدای خیرآباد به دستور ایشان، ۱۴۰ میلیون تومان اعتبار جهت بازسازی و بهسازی گلزار شهدا اختصاص یافت.

وی، تکمیل ساختمان فرمانداری خرامه را از دیگر فعالیت‌هایش طی دوره مسئولیتش در این کسوت اعلام کرد و گفت: شروع ساخت ساختمان فرمانداری شهرستان خرامه از سال ۹۱ آغاز شده و با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد بلاتکلیف بود که با تلاش و پیگیری در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تکمیل و افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha