بی‌توجهی به تربیت دانش‌آموزان در مدارس؛ خطری برای آینده اجتماعی
کد خبر: 4016739
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس مطرح کرد:

بی‌توجهی به تربیت دانش‌آموزان در مدارس؛ خطری برای آینده اجتماعی

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید هدفمند و دارای برنامه باشد، بیان کرد: در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی تربیت دانش‌آموز مدنظر نیست و این خطری برای آینده تربیتی و اجتماعی کشور است.

احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلسبه گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، ششم آذرماه در نشست با اعضای انجمن فرهنگی ثارالله همدان با اشاره به عملکرد مجلس یازدهم در سال گذشته، اظهار کرد: عملکرد کلیه نمایندگان در طول یک سال گذشته در پایگاه خانه ملت منتشر شده و عملکرد هر نماینده در هر حوزه مشخص است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی و فرهنگی، بیان کرد: براساس تأکیدات مقام معظم رهبری، مسائل فرهنگی در اولویت کار مجلس قرار گرفته است، به‌طوری که 26 شهریورماه امسال آخرین اصلاحات ساماندهی فضای مجازی انجام شد.

فلاحی با بیان اینکه مسائل فرهنگی به‌ویژه برای دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان بسیار حائز اهمیت است، گفت: میتینگ‌های سیاسی و فرهنگی در همدان رایج شده و در برخی مسائل در جامعه حساسیت‌زدایی صورت گرفته است؛ توجه به موضوعاتی مثل امر به معروف و نهی از منکر در همدان پایه‌های ضعیفی دارد با وجود اینکه قانون و پشتوانه محکمی در این موضوع ایجاد شده و در مجلس دهم مصوب شده است بی‌تفاوتی جای عملکرد مناسب را گرفته است.

وی ادامه داد: فراگیر شدن توجه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر مستلزم مسائل فرهنگی است، عملکرد دستگاه‌های اجرایی به‌ تنهایی پاسخگو نیست.

نخبگان کشور متولی ندارند

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر تدابیر لازم در زمینه مهاجرت و دلسردی نخبگان، بیان کرد: در حوزه نخبگان اگر مانع ایجاد نکنیم کارشان طبق روال انجام می‌شود اما متأسفانه دست‌اندازها و موانع بسیاری بر سر راه نخبگان ایجاد شده که موجب دلسردی و خروج آن‌ها از کشور شده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه نخبگان متولی درستی در کشور ندارند، گفت: شش هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که آمار آن باید به 60 هزار برسد. پارک‌های متعدد علم و فناوری، خانه شرکت‌های خلاق که در محل درمانگاه قراگزلو ایجاد شده، همه ظرفیت‌های بی‌نظیری برای رشد نخبگان است اما در کشور بی‌مهری‌های بسیاری نسبت به آن‌ها می‌شود.

پایش مشکلات روستاییان با حضور مسئول مربوطه

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش گام به گام و جهادگونه برای رفع مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق روستایی خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار پایش 60 روستا مدنظر قرار گرفته است؛ مسئولان با حضور در روستاها بر اجرای طرح‌ها نظارت می‌کنند، اگرچه در نظارت بر عملکرد مسئولان استان تنها هستم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در هشت دستگاه اجرایی استان، مدیران باید حتماً جابجا شوند زیرا کسانی هستند که یا رأی دادگاه دارند یا واخواهی شده‌اند و در انجام امور مدیریتی نیز توفیقی ندارند.

وی تصریح کرد: در شرایط کرونا وضعیت مطلوبی بر بیمارستان‌ها حاکم نیست و مطالبات کادر درمان با این همه تلاش و خستگی روی زمین مانده است.

حجت‌الاسلام فلاحی ادامه داد: با پالایش و بررسی وضعیت موجود و نارضایتی مردم و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، بسته‌ای به وزیر ارائه شد که اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه تدوین کرده بودند، متأسفانه دیده می‌شد در این سیستم بیمار از بیمارستان دولتی به خصوصی منتقل می‌شد تا پزشکش او را جراحی کند.

از سرمایه‌گذار استقبال می‌کنیم

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موضوع انفال به‌ تازگی در مجلس مطرح شده است که به همه مردم تعلق دارد و باید رعایت شود و دیگر کسی حق ندارند به زمین یا معادن که جزء انفال هستند دست‌اندازی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پروژه اسکای مال اشاره کرد و گفت: ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار در استان هستیم، اما اسکای مال ارتباطی به این ماجرا ندارد، چراکه این پروژه هیچ مجوز قانونی برای سرمایه‌گذاری و کار ندارد، و بدون مجوز و پروانه و کسب تکلیف از علوم پزشکی و دستگاه امنیتی اقدام به خاک‌برداری کرده است.من مخالف اسکای مال نیستم اما به خاطر منافع مردم کوتاه نمی‌آیم.

حجت‌الاسلام فلاحی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم احقاق عدالت توزیع بودجه در کشور تأکید و تبیین کرد: عمده بودجه کشور در شرکت‌های خصوصی هزینه می‌شود اگرچه مجلس فعلی نگاه ویژه‌ای به توزیع عادلانه بودجه دارد و نگاه به بودجه مصوب 1400 با پیوست عدالت بوده است.

وی افزود: در موضوع عدالت در پرداخت حقوق فقط یک راه داریم و آن این است که نظام هماهنگ پرداخت اجرا بشود و سایر مسائل نمی‌تواند راهگشا باشد.

فضای سیاسی، مانع رشد وزارت آموزش و پرورش شده است

نماینده مجلس یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به سؤالات متعدد در خصوص مسائل مطروحه در وزارت آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: درمان و آموزش در قانون اساسی مورد تأکید است که باید رایگان باشد با این حال، وزارت آموزش و پرورش، فقیرترین وزارت است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید هدفمند و دارای برنامه باشد، تبیین کرد: فضاسازی سیاسی این وزارتخانه در سال‌های گذشته مانع از رشد و ارتقای صحیح این مجموعه بزرگ و مهم کشور شده است؛ به‌طوری که تنها در یک نمونه، ظرفیت 25 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به سه هزار دانشجو کاهش یافته و این اتفاقی ناگوار در سیستم تعلیم و تربیت کشور است، در حال حاضر 220 هزار معلم در کشور کم داریم.

حجت‌الاسلام فلاحی به رشد قارچ‌گونه مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از این مدارس تربیت دانش‌آموز مدنظر نیست و این خطری برای آینده تربیتی و اجتماعی کشور است و این در حالی است که مجهزترین هنرستان غرب کشور (دیباج) که ظرفیت عظیم زیرساختی برای آموزش است با هفت هزار مترمربع زمین رها شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 50 درصد املاک آموزش و پرورش دارای سند نیستند و بسیاری از ظرفیت‌ها روی زمین مانده‌اند و ‌‌فارغ‌التحصیلان فنی و حرفه‌ای مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

وی با اشاره به مطالبه‌گری آموزش و پرورش در همدان، اظهار کرد: در دو نوبت، مدیران همدان تنها درخواست 500 معلم داشتند در حالی که لرستان دو هزار معلم درخواست داد و مازاد نیاز را به همدان تزریق کرد و این روحیه مطالبه‌گری در مدیران آموزش و پرورش استان نیست.

مطالبه‌گری، پویایی و تعالی جامعه را در بردارد

محمدعلی پرزاد، رئیس انجمن فرهنگی ثارالله همدان نیز در این نشست بر لزوم مطالبه‌گری و نقد منصفانه عملکرد مسئولان تأکید و اظهار کرد: استفاده از افراد صاحب‌نظر و اندیشه و نخبگان در جهات مختلف موجب پویایی و حرکت رو به جلوی جامعه است که خوشبختانه این امر با تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای نقد منصفانه و مطالبه‌گری و پویایی جاری و ساری است.

وی به سبقه شکل‌گیری انجمن فرهنگی ثارالله در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و دغدغه‌های فرهنگی و مطالبه‌گرانه ایشان اشاره و تصریح کرد: این انجمن اقدامات خیرانه و نیکوکارانه را در زمره اقدامات خود قرار داده است.

رئیس انجمن فرهنگی ثارالله همدان بیان کرد: این مجموعه از سال 1396، در چهار کارگروه معنویت، اخلاق، اقتصاد، سبک زندگی فعالیت کرده و از عموم علاقه‌مندان و افراد دغدغه‌مند برای ورود به این فضا دعوت به‌عمل می‌آورد و دستگاه‌های مرتبط و مسئولان مربوطه را برای پاسخگویی پای‌کار می‌آورد. به‌عنوان مثال در کارگروه سبک زندگی 34 دستگاه داریم که می‌توان از آن‌ها مطالبه‌گری یا همراهی بیشتر در رسالت این کارگروه را جویا شد.

وی همچنین به مسئله مهاجرت نخبگان اشاره و بیان کرد: در همدان جوانی داریم که مخترع دو نوع بالگرد است و ما باید موانع تولید و کار را از سر راه چنین جوانی برداریم تا دلگرمی و انگیزه حضور این جوانان در شهر بیشتر شود.

یادآور می‌شود، بحران آب، زیرساخت‌های فرسوده، پیری جمعیت در استان همدان، دغدغه‌های نیروگاه مفتح، هدررفت آب سفره‌های زیرزمینی با کشاورزی غیر مکانیزه از دیگر مسائلی بود که در این نشست مطرح و از نماینده همدان مطالبه شد.

انتهای پیام
captcha