کار خلاف علم مصداق بی‌تقوایی است
کد خبر: 4016692
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
آیت‌الله دژکام:

کار خلاف علم مصداق بی‌تقوایی است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یکی از اهداف نرسیدن به آرمان‌ها را برنامه‌ریزی بر پایه دانش برشمرد و گفت: اگر خلاف علم رفتار کنیم بی‌تقوایی کردیم و به مردم آسیب زده‌ایم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس عصر شنبه، 6 آذرماه در جلسه مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به آیه 16 سوره تغابن «وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَائِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و کسانی که از خوی لئامت و بخل نفس خود محفوظ مانند آن‌ها به حقیقت رستگاران عالمند»، گفت: فلاح یعنی رسیدن به آنچه دلخواه است. امروز چه آرمان‌هایی داریم؛ فلاح رسیدن به این آرمان‌ها است. اینکه چرا آنچه می‌خواهیم نمی‌شود نیاز است آسیب‌شناسی شود تا عوامل نرسیدن به آرمان‌ها مشخص شود.

وی یکی از مشکلات نرسیدن به این اهداف را عدم برنامه‌ریزی بر پایه دانش توصیف کرد و افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب مکرر می‌فرمایند کار دانش‌بنیان باشد برای همین است، اگر دانش‌بنیان باشد، مطمئناً یکی از شرایط مهم رسیدن به هدف تأمین شده است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه برخی از درخواست‌ها مبنای علمی ندارد به مسئله زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: 400 سال پیش شیخ بهایی که مهندس بوده است با حساب و کتاب دقیق و عادلانه آب را قسمت کرده است اما امروز جواب نمی‌دهد چون عوامل تأثیرگذار جدید پیدا شده است و امروز باید علمی مقایسه شود و تقسیم جدید ارائه دهیم تا سال‌ها استفاده شود.

امام‌جمعه شیراز با تأکید بر اینکه در مباحثی که در موضوعات گوناگون پیش می‌آید باید دانش را لحاظ کرد، خطاب به مسئولان و نمایندگان مجلس گفت: راهکارها نباید مناسب دوره کاری و مسئولیت خودتان باشد بلکه باید تا سال‌ها جواب دهد.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا به سخنان خلاف علم توجه نکنند بلکه نگاه علمی را پیدا کنند و ادامه داد: اگر می‌خواهیم به آرمان‌های خود نزدیک شویم باید به این نکته توجه کنیم.

آیت‌الله دژکام باز هم آیه مذکور را یادآور شد و گفت: گاهی اوقات می‌دانیم جهت علمی کار و دستور خدا و انصاف و عدالت چیست اما خدای نکرده نفس ما اجازه نمی‌دهد، اجرا کنیم. این تقوا می‌خواهد یعنی علم بدون تقوا فایده ندارد. اگر خلاف علم رفتار کنیم بی‌تقوایی کردیم و به مردم آسیب زده‌ایم. نباید خواسته‌های شخصی و نفسانی ما دخیل نشود. این مسئله بسیار اهمیت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری موضوع دیگر را برای رسیدن به آرمان‌ها اتحاد و با هم بودن دانست و گفت: همه در تحلیل وضعیت فارس گفته‌ایم که به خاطر اختلاف با یکدیگر از دیگر نقاط کشور عقب افتاده‌ایم. خواهش بنده این است که با هم یک حرکت را مستمراً جلو ببرید و لازمه کار این است که برخی از مسئولان که از نظر روحی و انگیزه‌ای زودتر حرکت کرده‌اند، اگر احساس کردند فاصله آن‌ها از گروه زیاد شده صبر کنند و برخی دیگر که دیر حرکت کرده‌اند بیشتر تلاش کنند تا برسند چون برای کسب نتیجه همه باید با هم باشیم؛ ولو اینکه تک تک شما نسبت به بنده افکار جلوتری دارید اما اگر به دنبال کار موفق هستیم فاصله زیاد، عدم موفقیت را به همراه دارد و تفرقه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به آیه 103 سوره آل‌عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا...؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد...»، گفت: در جمع جدید نمایندگان مجلس این احساس وجود دارد و اکثر آن‌ها از روحیه همکاری و همراه بودن برخوردارند. بعد از روی کار آمدن دولت جدید هم مجلس و دولت تعامل خوبی را نشان می‌دهند و باید این را حفظ کنیم. از طرفی قشرهای تأثیرگذار دیگری هم داریم به عنوان مثال روحانیت که تأثیرگذار هستند و باید به نحوی همراهیشان با حرکت استان تأمین شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه استاندار در جلسه جامعه روحانیت با متانت و سعه صدر سخن گفتند تا همراهی ایجاد شود، افزود: احترام و آداب باعث می‌شود سایر اقشار جذب شوند، نظیر همین را در دانشگاه داریم که اقشار تأثیرگذار هستند و باید بتوانیم این اقشار را در حرکت استان همراه کنیم. بسیاری از توجیهات این جلسه که مصوبه و صورت جلسه می‌شود را آنها باید انجام دهند یعنی اساتید دانشگاه و روحانیت این کار را می‌کنند بنابراین این وحدت و انسجام باید حفظ شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یادآور شد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفته است یکی از رازهای پیشرفت اروپا این است که منافع ملی بر منافع شخصی مقدم شده است. تقوا همین است خودخواهی نکن و دگرخواه باش. اگر کار برای خدا نباشد، آخرش نتیجه نخواهیم گرفت.

وی با تأکید بر اینکه اخلاص در کارها بسیار مهم است، گفت: یک کار ممکن است سر و صدای زیادی داشته باشد اما نتیجه‌اش برای استان صفر است در حالی که کاری دیگر که برای رضای خداست نتایجی بسیاری برای استان خواهد داشت. اگر خدا نخواهد و کار ما خالصانه نباشد، هرچه می‌دویم به اهداف خود نمی‌رسیم. بسیاری گمان می‌کردند علت اصلی تأثیر، خودشان هستند اما بنده خدا هستیم و باید فرمان ببریم و خالصانه اقدام کنیم و تأثیر را از خدا بخواهیم.

آیت‌الله دژکام با ابراز امیدواری از اینکه تا 4 سال آینده در فارس یک حرکت معنا‌دار شروع شود، گفت: تا به امروز، کار بوده اما هر کس در وادی خود فعالیت کرده است و اگر همین روند را ادامه دهیم اوضاع در آینده نیز همین خواهد بود.

انتهای پیام
captcha