زنگ خطر انتشار مصادیق تنش‌های خانوادگی در رسانه ملی
کد خبر: 4015833
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
مدرس مدرسه علمیه دورود بیان کرد:

زنگ خطر انتشار مصادیق تنش‌های خانوادگی در رسانه ملی

مدرس مدرسه علمیه دورود با بیان اینکه نگاه اسلام به خانواده یک نگاه رکنی و اساسی است، به انتشار برخی مصادیق تنش‌های خانوادگی توسط رسانه‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها اشاره کرد و گفت: انتشار مواردی چون بی‌حرمتی به والدین زنگ خطری برای رسانه‌ها است چراکه جامعه ما از رسانه به‌ویژه تلویزیون تأثیر می‌گیرد.

مریم فلاحی، مدرس مدرسه علمیه خدیجه‌کبری(س) دورودبه گزارش ایکنا از لرستان، مریم فلاحی، مدرس مدرسه علمیه خدیجه‌کبری(س) دورود  روز گذشته، سوم آذرماه در نشست مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی با موضوع «نقش رسانه در تحکیم بنیان خانواده» که به همت مرکز نسرا لرستان ویژه طلاب و فعالان رسانه برگزار شد، با بیان اینکه خانواده رکن مهمی در جامعه است و جامعه بدون خانواده معنا ندارد، گفت: نگاه اسلام به خانواده یک نگاه رکنی و اساسی است و با توجه به کارکرد اصلی و مهم خانواده در جامعه تا زمانی‎که خانواده‌ها پویا نشوند و جایگاه واقعی خود را پیدا نکنند نباید انتظار یک جامعه مطلوب و ایده‌آل را داشت.

وی با بیان اینکه در بیانیه «گام دوم انقلاب» رهبر معظم انقلاب خانواده را در رأس قرار داده‌اند،  افزود: متأسفانه امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و انواع رسانه‌ها، خانواده با معضلات و مشکلات بسیاری مواجه شده و تا حدودی کارکردهای اصلی خود را از دست داده است.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به گستردگی ارتباط بین افراد و اینکه هدف از تشکیل خانواده رسیدن به آرامش است اما با تکنولوژی‌های جدید و انواع رسانه، اینترنت و فضای مجازی تا حدودی آرامش از خانواده‌ها رخت بربسته است، اضافه کرد: افزایش آمار طلاق در شهرها و استان‌ها هشداری است که به ما می‎گوید خانواده گرفتار آسیب‌های بسیاری شده است که این آسیب‏‌ها تا حدودی نشئت گرفته از رسانه‌ها و فضای مجازی است.

فلاحی از تلویزیون به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها نام برد و افزود: متأسفانه همین تلویزیون که ساعت‌های طولانی در طول شبانه‌روز بیننده برنامه‌های آن هستیم نیز خواسته یا ناخواسته لطمه‌هایی را به خانواده‌ها وارد می‎کند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های مختلف تلویزیون اطلاعات مختلف بهداشتی، آموزشی، خانوادگی، دینی، هنری و سرگرمی به مخاطب ارائه می‎شود که گاهی مخاطب به‌جای استفاده مناسب از این اطلاعات از آنها سوءاستفاده می‌کند و اگر امروز شاهد افزایش بی‌رویه طلاق در جامعه هستیم تا حدودی این موضوع به اطلاع‌رسانی حقوق زنان در برنامه‌های خانوادگی تلویزیون برمی‌گردد.

این مدرس حوزه علمیه دورود با بیان اینکه متأسفانه برخی از برنامه‌های انیمیشن و کودک نیز به‌نوعی فرار از خانه را به کودکان القاء می‌کند، گفت: احترام فرزندان به والدین یک موضوع مهم در اسلام است و در احادیث و روایات و قرآن تأکید بسیاری شده که فرزندان کوچک‌ترین بی‌احترامی به پدر و مادر خود نداشته باشند حتی یک «اُف» هم نگویند این در حالی‌است که در برخی سریال‌ها و فیلم‌ها عکس این مشاهده می‌‎شود و ما شاهد بی‌احترامی و جبهه‌گیری فرزندان به‌ویژه نوجوانان و جوانان در مقابل والدین هستیم که این یک زنگ خطر است.

این کارشناس مذهبی با یادآوری اینکه آشنایی با حق و حقوق به‌شرطی سودمند است که از آن سوءاستفاده نشود، اظهار کرد: هدف رسانه باید این باشد که زن و مرد در خانواده را به آرامش برساند و اگر خلاف این عمل کند و با تذکر دادن به زن یا مرد در مورد حق و حقوقش باعث شود آرامش خانواده به هم بریزد این رسانه نتوانسته رسالت واقعی خود را به‌خوبی و به‌درستی ایفا کند.

وی در ادامه در بیان نقش زن در تحکیم خانواده به مواردی از جمله آرامش دادن به همسر، مؤدت و رحمت، اشاره کرد و افزود: اظهار محبت و علاقه بین زوجین باید دوطرفه باشد چراکه ابراز علاقه و محبت زن و شوهر در خانواده باعث می‎شود فرزندان برای یک زندگی خوب در آینده آماده شوند این در حالی‌است که متأسفانه ابزار رسانه کانون خانواده را به تشنج، مشاجره و درگیری لفظی تبدیل کرده است.

این مدرس حوزه علمیه خدیجه‌‌کبری(س) دورود حُسن‌خُلق و نادیده نگرفتن زحمات همسر، روحیه گذشت، سازگاری، عفت و پاکدامنی، همدلی با همسر و پذیرفتن مدیریت مرد را از دیگر نقش‌های زن برای تحکیم بنیان خانواده ذکر کرد و گفت: امروزه در شرایطی هستیم که خانواده‌ها با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه هستند پس لازم است زنان نگاه مثبتی به مشکلات داشته باشند و سطح توقعات خود را پایین بیاورند تا بنیان خانواده دچار آسیب نشود.

این کارشناس مذهبی در خاتمه خانه‌داری و مهمان‌داری را از دیگر نقش‎های زن برای تحکیم بنیان خانواده ذکر کرد و افزود: متأسفانه امروزه دختران خانه‌دار تربیت نمی‎شوند و این موضوع در آینده به زندگی زناشویی آنان آسیب وارد کند که ضرورت دارد مادران به فرزندان دختر خود خانه‌داری را آموزش دهند.

انتهای پیام
captcha