امور خیر موجب انسجام اجتماعی می‌شود
کد خبر: 4015088
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹

امور خیر موجب انسجام اجتماعی می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه نباید به مسئله خیریه صرفاً با دید کمک به نیازمندان نگاه شود، گفت: امور خیریه منجر به انسجام اجتماعی می‌شود بنابراین باید به مسئله خیریه اهمیت زیادی دهیم.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس امروز، ۳۰ آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی خانه خیرین استان که در سالن شهید آیت‌الله دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به مسئله انفاق در قرآن کریم گفت: در آغاز قرآن کریم خداوند با تأکید به انفاق فرموده است که قرآن کسانی را هدایت می‌کند که اهل انفاق باشند.

وی افزود: تا زمانی که از داشته‌های خود برای نیازمندان هزینه نکنیم، هدایت الهی شامل حال ما نمی‌شود و یکی از شرط های متقین انفاق ‌کردن در راه خدا است.

آیت‌الله دژکام با طرح این سئوال که چرا خداوند اینقدر بر انفاق تأکید دارد، بیان کرد: در جامعه ما نیاز به انفاق به طور جدی احساس می‌شود.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: این عالم، عالم محدودیت است و محدودیت منابع داریم و این موضوع باید باورمان شود و نباید فکر کنیم محدودیتی وجود ندارد چون این خلاف جهان بینی اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اگر منابع را محدود فرض کردیم در بهینه مصرف کردن تلاش می‌کنیم، گفت:  کسانی که خیر ملت ایران را نمی‌خواهند با وجود اینکه این باور عمومی بشر است که منابع محدود است، به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار محدودیتی نیست ولی محدودیت منابع وجود دارد و این را باید به عنوان اصل اول در هر مرکز خیریه‌ای بپذیریم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه با وجود محدودیت منابع باید در توزیع منابع به عدالت بیندیشیم، بیان کرد: دعواهای سنگینی برای عدالت است که در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای از آن غفلت می‌شود و این باعث شده است تا  تحلیل درستی از اطراف خود نتوانیم، ارائه بدهیم.

وی با طرح این سئوال که اگر قرار است منابع جهان را عادلانه تقسیم کنیم، چه تدبیری باید بیندیشیم، بیان کرد: چیزی که امروز در جامعه ما بسیار چشمگیر است و دارند تبلیغ می‌کنند؛ این است که دولت باید منابع را عادلانه تقسیم کند، این حرف درستی است، اما حرف کاملی نیست، زیرا دولت هر چقدر تلاش کند؛ بالاخره در جاهایی از نگاه دولت خواهد افتاد و تجربه‌های طولانی بشر در زمینه حکمرانی این را نشان م‌ دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تجربه کمونیست‌ها که تلاش زیادی برای عدالت کردند، افزود: هفتاد سال تلاش برای اجرای عدالت در این کشورها شکست خورد و به طور کلی این مسئله را جمع کردند.

وی با بیان نقش خیریه‌ها در تحقق اجرای عدالت در توزیع افزود: علاوه بر احساسات، عواطف و انسانیت که در کارهای خیر درگیر است، یکی از چیزهایی که می‌تواند در توزیع عدالت کمک کند، خیریه‌ها هستند و باید از احساسات، عواطف، انسانیت، دین و تعالیم انسان دوستانه در راستای اجرای عدالت بهره ببریم، علاوه بر این، نقش خیریه‌ها که در اجرای عدالت ایفا می‌کنند، موجب خشنودی طرفین می‌شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نباید به مسئله خیریه صرفاً با دید کمک به نیازمندان نگاه شود، بیان کرد: امور خیریه منجر به انسجام اجتماعی می‌شود گویی اینکه همه جامعه با یکدیگر پیوند خورده‌اند بنابراین باید به مسئله خیریه اهمیت زیادی دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید دیگران را در این کار دخیل کرد، گفت: با وجود اینکه مراکز حمایتی دولتی نقش ارزشمندی دارند باید آغوش خود را برای مراکز غیر دولتی باز کنند و مجال را برای فعالیت آن‌ها گسترده بدانند، زیرا فوایدی که در این قضیه از ناحیه مراکز غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد ایجاد می‌شود محدود به رسیدگی به قشر آسیب‌پذیر نیست بلکه جامعه را سازمان می‌دهد و  معنای زندگی را برای ما رشد می‌دهد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه جوسازی رسانه‌ای به گونه‌ای است که ممکن است واقعیت مشکل را بزرگتر نشان دهند، اظهار کرد: مشکلات درآمد برای دهک‌های پایین وجود دارد، اما می‌خواهند دین و باور ما را به چالش بکشند که باید برای مقابله با این دیدگاه باید آستین بالا زد. در بحث رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر، خیریه‌ها باید این چالش را مقابل خود ببینند و باید از دین و قرآن مایه بگذارند تا مشکل مردم را در این زمینه حل کنند. اگر این نگاه دینی را بیاوریم موفق می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه خدمت باید خالصانه باشد، گفت: مردم اگر احساس کنند که کسی به فکرشان است ولو اینکه همه مسائل حل نشده باشد، پای مسئولان می‌ایستند.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: اگر خوب پای کار بیاییم این جو رسانه‌ای که بر علیه بسیاری از باورهای دینی ما درباره انفاق است، از بین می‌رود و باید از باور خیراندیشی مطابق با دستور قرآن دفاع کنیم.

انتهای پیام
captcha