نیازمند خشوع در مباحث فرهنگی هستیم / عدالت‌خواهی تقوامحور داشته باشیم
کد خبر: 4013212
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹

نیازمند خشوع در مباحث فرهنگی هستیم / عدالت‌خواهی تقوامحور داشته باشیم

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تأکید بر اینکه بنا نیست با طرد دیگران به جایی برسیم، گفت: اگر وضعیت فرهنگی رسانه‌ای امروز جامعه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که نیازمند خشوع هستیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 23 آبان‌ماه در نشست هم‌اندیشی مدیران دستگاه‌های فرهنگی استان فارس که به میزبانی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز برگزار شد، با یادآوری آیات قرآن کریم گفت: بحمد الهی زمینه همگرایی در میان مجموعه‌های فرهنگی شیراز روز به روز تقویت می‌شود و شاهد جریان جدیدی از حرکت فرهنگی در شهر شیراز هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این جریان که برخاسته از انقلاب اسلامی، هر روز رشد بیشتری کند، افزود: جای تردید ندارد که شیراز در طول یک سده یا دو سده گذشته دچار آسیب‌هایی از نظر فرهنگی است که عمده فرهنگیان شیراز از این آسیب نگران هستند.

آیت‌الله دژکام با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه شیراز و استان فارس که در قله هستند، گفت: نباید از قله‌ای که رهبر معظم انقلاب فرمودند، فاصله بگیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی از زحمات انجام شده در دوره گذشته سازمان فرهنگی شهرداری به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: هر کس کار خیری را در راستای پیشبرد فرهنگ ما انجام داده است، نزد خدا است و با نفی کردن ما چیزی عوض نمی‌شود. این باور جزو مبانی است که باید اصل را بر آن بگذاریم که چیزی نزد خدا گم نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بنا نیست با طرد دیگران به جایی برسیم، گفت: اگر وضعیت فرهنگی رسانه‌ای امروز جامعه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که نیازمند خشوع هستیم. افرادی که فریادگر مباحث اصلاح‌طلبانه هستند، اگر با خشوع مخالف هستند باید دست از دین کشیده باشند که نیستند. افرادی که نگاه اصول‌گرایانه به قضایا دارند و افرادی که فریادگر عدالت‌خواهی هستند، نباید با خشوع سر جنگ داشته باشند. قرآن خشوع را  برای ما یک ارزش تلقی کرده است.

آیت‌الله دژکام یکی از نقاط تمایز اصلی انقلاب ما با سایر انقلاب‌ها را برشمرد و افزود: انقلاب ما، انقلاب معنویت است و اگر نگاه معنوی را از دست دهیم، باختیم لذا همه باید خشوع را تجربه کنیم. اگر خاشع شدیم، همه کنار هم خواهیم نشست و با هم جور می‌شویم. اینکه با هم جور نمی‌شویم به خاطر این است که خشوع نیست.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: نوبت خشوع رسیده است تا از مأذنه قله فرهنگی ایران صدایی برای خشوع، شکستن دل در یاد خدا، اظهار بندگی متواضعانه بلند شود و به دنبال این حس که در قلب است، دست یکدیگر را گرفتن و فشردن و حرکت طوفنده بر علیه ضد ارزش‌ها راه بیفتد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی از اول با چنین هدفی آغاز شده است و مرتب به آن نزدیک‌تر می‌شویم. جهانی که در انتظار امام زمان(عج) است، جهانی است که در آن اهمیت معنویت را به اندازه اهمیت عدالت فهمیده باشد و فریادگر همه این‌ها باشد.

آیت‌الله دژکام در ادامه ادامه گفت: وقتی می‌گوییم السلام علیک یا عین‌الله و صدای امام زمان(عج) می‌زنیم، باید بدانیم ذکر خدا شخص وجود مقدس امام زمان(عج) است و نباید به دنبال چیز دیگری باشد، زیرا اگر او را ببینیم یا حتی نایب امام زمان(عج) را ببینیم، حس ویژه‌ای دارد برای اینکه این ذکر است.

وی با بیان اینکه ذکر باعث خشوع می‌شود. امام زمان(عج) می‌آید تا همه جهان را خاشع و آرام کند، گفت: با این ذکر است که شعار عدالت‌خواهی ما عمق پیدا می‌کند و تأثیرگذار می‌شود و فرد با یک در باغ سبز دست از عدالت‌خواهی بر نمی‌دارد و با تطمیع و رانت جبهه را عوض نمی‌کند برای اینکه اهل ذکر است. ضمانت بقیه ارزش‌ها اینجاست وگرنه بقیه ارزش‌ها را خیلی‌ها شعار دادند ولی در نهایت تمام شد. افرادی دیدیم بعد از اینکه پشت میز نشستند، رفتارشان عوض شد برای اینکه ذکر نگفتند و فقط شعار دادند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با اشاره به ضرورت توجه به عدالت‌خواهی تقوا محور گفت: تقوا جامع همه فضایل است و وقتی می‌گوییم اتق الله یعنی همه فضایل را داشته باشید.

آیت‌الله دژکام با طرح سئوال اینکه چرا آن قله را در جایگاه فرهنگی داریم از دست می‌دهیم، گفت: باید قول دهیم که دست همدیگر را در عرصه فرهنگی بگیریم.

وی با یادآوری جلسه مجمع حکمت و فلسفه و طرح  سئوالی که آیا ما می‌توانیم یک مسیر گردشگری حکمت و فلسفه در اطراف حرم مطهر شاهچراغ راه بیندازیم؟ گفت: مواردی مثل سید میر شریف جرجانی شارح مواقف و لاهیجیه شارح گلشن راز را زیاد داریم و مسیر گردشگری عرفان و حکمت و فقه و حدیث در شیراز ظرفیت زیادی دارد و این حیثیت در جای دیگر یافت نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: چرا باید از اروپا بیایند و سید سقب ملاصدرا را کشف کنند، ما نباید خودمان بدانیم و این‌ها را کشف کنیم و به دنیا عرضه کنیم؟ اگر با هم باشیم این کارها را به زودی انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آسیبی را بارها شنیده‌ایم که وقتی افراد مسئولیت می‌گیرند مسئله اصلی، به مسئله دوم تبدیل می‌شود و مسئله اخر، جای مسئله اصلی را می‌گیرد، گفت: باید در راستای هدف فرهنگی حرکت کنیم.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه افرادی می‌گویند کاش ارتباطمان با جوامع دیگر در سطح بین‌المللی بهتر می‌شد، گفت:  خداوند در قران می‌فرماید ما مانع نیستیم، ایجاد ارتباط کنید. چنانچه در واقعه عاشورا هم به امام حسین(ع) گفتند کار دیگری انجام دهید اما ایشان فرمودند نمی‌شود نه اینکه نمی‌خواهیم، آن‌ها راضی نمی‌شوند مگر اینکه قلبم را از سینه بیرون آورند.

وی با یادآوری سخنان امام خمینی(ره) در پاریس که فرمودند اگر کسی روابطش با ما حسنه باشد، ما هم روابطمان با دنیا حسنه است، افزود: این جزو اصول روابط خارجی ماست ولی راه را آن‌ها بستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به سخنان رهبر معظم انقلاب در این خصوص اشاره کرد و گفت: دشمنان هرچه ما داریم امتحان می‌کنیم می‌خواهند بگویند که غیر از این راهی ندارید یا شما را می‌کشیم یا تسلیم شوید اما رهبر معظم انقلاب فرمودند ما از این راه مقاومت می‌رویم ولی این دفعه مثل کربلا نیست، ما پیروزیم. برای اینکه ۷۲ نفر نیست بلکه میلیون‌ها نفر در این عرصه میدان‎‌داری می‌کنند و دشمن هم نمی‌تواند با یک ملت طرف شود.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه عرصه نبرد فرهنگی را همه با هم باید حمایت کنیم، گفت: اگر ظرفیتی در شیراز داریم باید آن را فعال کنیم تا عزت و عظمت نظام اسلامی افزایش یابد و نام شیراز در جهان به جایگاه شایسته خود برسد.

انتهای پیام
captcha