تغییر فصل؛ از علت‌های تشدید بیماری آسم
کد خبر: 4011955
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

تغییر فصل؛ از علت‌های تشدید بیماری آسم

آسم، بیماری شایعی است که با درگیری مجاری هوایی موجب دشواری تنفس می‌شود. التهاب مجاری هوایی همراه با تشدید اسپاسم مجاری و ترشح بالای موکوس منجر به تنگ ‌شدن مجاری هوایی شده و علائم آسم یعنی سرفه، خس ‌خس و تنگی نفس بروز کرده و می ‌تواند به کاهش فعالیت و ناتوانی بیمار منجر شود.

بیماری آسم، فصل سرمابه گزارش ایکنا از فارس، محمدجواد فلاحی، مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز امروز، 18 آبان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آسم، بیماری شایعی است که با درگیری مجاری هوایی موجب دشواری تنفس می‌شود، گفت: التهاب مجاری هوایی همراه با تشدید اسپاسم مجاری و ترشح بالای موکوس منجر به تنگ ‌شدن مجاری هوایی شده و علائم آسم یعنی سرفه، خس ‌خس و تنگی نفس بروز کرده و می‌‌تواند به کاهش فعالیت و ناتوانی بیمار منجر شود.

وی افزود: درمان نامناسب بیماری یا عدم کنترل مناسب می‌‌تواند موجب مراجعه مکرر به مراکز درمانی شده و تحمیل هزینه‌‌های زیاد و تهدید جان بیماران را در پی داشته باشد.

فلاحی، عوامل محیطی و ژنتیکی را اصلی‌‌ترین علت‌های بروز بیماری آسم برشمرد که با تاثیر روی سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ ‌های سیستم ایمنی می‌‌شود و در ادامه می‌‌تواند علائم بالینی بیماری را به وجود آورد.

به گفته مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت برخی آنتی ژن‌‌ها در فصول سرد و گرم متفاوت بوده و با تأثیر بر سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ‌‌های ایمنی بدن می‌‌شود.

وی با بیان اینکه عملکرد متفاوت سیستم ایمنی بدن در فصول مختلف سال موجب تغییر وضعیت بیماران مبتلا به آسم می‌شود، افزود: از سوی دیگر تغییر رطوبت هوا همراه با وضعیت تهویه منازل و محیط زندگی نیز تأثیر قوی بر وضعیت بیماران مبتلا به آسم دارد.

فلاحی توجه به این بیماران، به ویژه کودکان مبتلا به آسم در هنگام تغییر فصل سال و در هوای سرد زمستان را لازم و ضروری دانست و یادآور شد: اگر شیوه‌‌نامه درمان نیز به تغییر نیاز داشت، پزشک با صلاحدید خود می‌‌تواند آن را تنظیم کند، اما تاکید می‌شود از هرگونه تغییر رویه درمان و مصرف خودسرانه داروها باید به‌ شدت پرهیز شود.

انتهای پیام
captcha