کاهش تمایل به فرزندآوری جمعیت کشور را به چالش کشیده است
کد خبر: 4011382
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴

کاهش تمایل به فرزندآوری جمعیت کشور را به چالش کشیده است

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه کاهش تمایل به فرزندآوری جمعیت کشور را به چالش کشیده است، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در کنار مسائل فرهنگی و به شرط مهیا شدن بودجه لازم، می‌تواند مشوقی برای فرزندآوری باشد و بخشی از دغدغه‌های خانواده‌ها را برطرف کند.

محمد نورصالحی رئیس شورای شهر اصفهان

به گزارش ایکنا و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی، رئیس این شورا امروز يكشنبه، 16 آبان‌ماه در نطق پیش از دستور خود در شانزدهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم بار دیگر یوم‌‌الله ۱۳ آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی را که در هفته گذشته پشت سر گذاشتیم، به همه مردم کشور و همشهریان عزیز تبریک و تهنیت عرض کنم. در روزهای ملتهب پس از پیروزی انقلاب، دانشجویان پیرو خط امام(ره) با تسخیر سفارت آمریکا خط بطلانی بر سال‌ها نفوذ این کشور در سیاست‌های داخلی و خارجی کشورمان کشیدند. امام خمینی(ره)، این حرکت را انقلاب دوم و حتی انقلابی بزرگتر از انقلاب بهمن ۵۷ تعبیر کرد. در تمام ۴۲ سال گذشته نیز استکبار جهانی و متحدانش از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به مردم و نظام جمهوری اسلامی فروگذار نکردند که مهمترین نمود آن را می‌توان در تحریم‌های ظالمانه مشاهده کرد که اقتصاد ایران و آرامش و زندگی مردم را هدف قرار داده است.

وی افزود: در طول دهه‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین تأثیرات معضلات اقتصادی و بی‌ثباتی بازار را می‌توان در کاهش نرخ باروری مشاهده کرد. جمعیت، تحولات و پیامدهای آن موضوعی استراتژیک و نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کوتاه‌‌مدت و درازمدت است. با توجه به روند کاهشی نرخ رشد جمعیت و پیامدهای آن، شاهد سالخوردگی جمعیت در دهه‌‌های آینده خواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت که ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، گفت: این سیاست‌ها به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف آن از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی، محیط‌زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی توجه کرده است که اجرای به‌هنگام و مستمر آنها می‌تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت کشور منجر شود.

نورصالحی تصریح کرد: تغییرات هرم سنی جمعیت کشور متأسفانه در طول چند دهه گذشته به‌ سمت پیر شدن در حال حرکت بوده و کاهش نرخ رشد جمعیت نیز به‌واسطه فرزندآوری کمتر، به حالت نگران‌کننده‌ای درآمده است. به‌ گفته کارشناسان و متخصصان حوزه جمعیت و جامعه‌شناسی، تا سال ۱۴۳۰ نزدیک به یک‌سوم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. این موضوع به‌نوعی یک بحران برای کشور به‌حساب می‌آید که در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، هزینه‌های نگهداری و درمان برای سالمندان و موارد مختلف دیگر می‌تواند آسیب جدی به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: جمعیت سالم، تحصیل‌کرده و مولد می‌تواند به شکستن چرخه فقر بین نسلی کمک کند و در رویارویی با چالش‌های فردی و اجتماعی بیشتر انعطاف‌پذیر باشد. دسترسی به آموزش و خدمات بهداشتی، از جمله سلامت باروری و تنظیم خانواده از جمله عواملی هستند که می‌تواند به تقویت توان بالقوه جمعیت در مقابل تمام چالش‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی نوظهور کمک کند. یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته در نظام خانواده‌ دستخوش تغییر شده و جمعیت کشور را به چالش کشیده، بحث کاهش تمایل به فرزند‌آوری است که باید با بررسی علل و عوامل آن، سیاست‌های تشویقی مناسبی برای افزایش رشد جمعیت و فرزندآوری تعیین کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را که در مجلس یازدهم پیگیری شد، می‌توان به عنوان یک استراتژی برتر در جلوگیری از کاهش جمعیت تلقی کرد. خوشبختانه در این قانون، پیش‌بینی‌های مناسبی در خصوص حمایت از خانواده و تشویق به فرزندآوری انجام شده است.

وی اضافه کرد: اعطای وام به زوجین جوان، افزایش حق عائله‌مندی، تأمین ودیعه مسکن با متراژهای مشخص، تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزندان و از همه این‌ها مهم‌تر، کاهش هزینه‌های روحی، روانی و اقتصادی فرزندآوری باید با جدیت از سوی مسئولان کشور پیگیری شود. اگر زوج‌های جوان نسبت به آینده فرزندان خود اطمینان خاطر حاصل کنند، حتماً شاهد رشد منطقی جمعیت با توجه به ظرفیت‌های کشور خواهیم بود. بر این اساس، قانون مجلس با عنوان جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در کنار مسائل فرهنگی و به شرط مهیا شدن بودجه لازم، می‌تواند مشوقی برای فرزندآوری باشد و بخشی از دغدغه‌های خانواده‌ها را برطرف کند.

نورصالحی با اشاره به بارش‌های اخیر و ایجاد آب‌گرفتگی در برخی از معابر شهر اصفهان، گفت: در مناطق پانزده‌گانه شهرداری، اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات ايجاد شده صورت گرفت. البته مطالعات خوبی در خصوص جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده بهینه از این آب انجام شده است که مدیریت شهری بر به نتیجه رسیدن این مطالعات تأکید دارد.

انتهای پیام
captcha