فراخوان شرکت مسلمانان در سرشماری 2021 روسیه
کد خبر: 4011316
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸

فراخوان شرکت مسلمانان در سرشماری 2021 روسیه

مفتی شیخ «راویل عین‌الدین»، رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه از همه مؤمنان خواست که در سرشماری نفوس مشارکت فعال داشته و زبان‌هایی را که در کنار زبان روسی می‌دانند، اعلام کنند.

به گزارش ایکنا، سرشماری نفوس در روسیه از تاریخ ۱۵ اکتبر(23 مهر 1400) آغاز شده است و جمع‌آوری داده‌ها درباره شهروندان این کشور تا روز ۱۴ نوامبر (23 آبان‌ماه) ادامه خواهد داشت.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه، این برنامه سومین سرشماری در تاریخ معاصر روسیه است؛ دو سرشماری قبلی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۰۲ میلادی صورت گرفت.

در این سرشماری برای نخستین‌بار در تاریخ روسیه از فناوری دیجیتال استفاده شده است. هر یک از شهروندان روس می‌توانند نام خود و اعضای خانواده را به صورت مستقل در پورتال «خدمات دولت» وارد کند یا از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا مراکز سیار سرشماری اقدام به ثبت مشخصات خود کند.

در روز اول سرشماری سراسری نفوس، مفتی شیخ راویل عین‌الدین طی سخنانی به دو زبان روسی و تاتاری از همه مسلمانان ساکن در روسیه خواست که در سرشماری شرکت کنند؛ وی خطاب به مردم گفت: «عزیزان و همکیشان ساکن روسیه، من و خانواده‌ام در سرشماری شرکت خواهیم کرد تا نتایج عینی حاصل شود. اطمینان دارم که ما همه به حکومت کمک خواهیم کرد تا بهتر صدای ما و نیازهای مردم را بشنود و راه حلی برای بسیاری از مسائل اجتماعی پیدا کند».

عین‌الدین تأکید کرد که سرشماری برای فرهنگ و سیاست زبان کشور بسیار حائز اهمیت است و گفت «ایمان و دین انسان در زمان سرشماری ثبت نمی‌شود، اما سؤالاتی درباره زبان مادری و قومیت وجود دارد و ما نباید از زبان مادری خود خجالت بکشیم، حتی اگر در مدارس تدریس نمی‌شوند و آن را در حد عالی نمی‌دانیم. هر کس حق دارد به زبان‌هایی که می‌داند و برای وی ارزشمند هستند، اشاره کند».

به گزارش سایت اداره دینی مسلمانان روسیه،‌ راویل عین الدین اطلاعات جامعی درباره مسلمانان برای سازمان «روس استات» تهیه کرده است و آمادگی دارد که به هر نحو در این طرح همکاری کند و حتی نمایندگان این اداره در تمام مناطق روسیه به صورت داوطلبانه در سرشماری حضوری فعال خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha