بزرگ‌منشی علامه حسن‌زاده آملی در حوزه‌های علمیه استمرار یابد
کد خبر: 4010389
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
آیت‌الله دژکام:

بزرگ‌منشی علامه حسن‌زاده آملی در حوزه‌های علمیه استمرار یابد

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه مرحوم علامه حسن‌زاده آملی می‌توانست به عنوان یک فقیه مرجع باشد اما به عنوان یک حکیم ایستاد و ادعای مرجعیت نکرد، گفت: باید بزرگ‌منشی مرحوم علامه حسن‌زاده و بزرگانی مانند ایشان در حوزه‌های علمیه استمرار پیدا کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس به گزارش ایکنا از فارس، مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم علامه‌ حسن‌زاده آملی، امروز، 12 آبان‌ماه با سخنرانی نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در مسجد جامع شهدا شیراز برگزار شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در این مراسم با یادآوری ویژگی‌ها و خصایص مرحوم علامه حسن‌زاده آملی گفت: آن عالم ربانی می‌توانست به عنوان یک فقیه مرجع باشد اما به عنوان یک حکیم ایستاد و ادعای مرجعیت نکرد.

وی با تأکید بر اینکه باید بزرگ‌منشی مرحوم علامه حسن‌زاده و بزرگانی مانند ایشان در حوزه‌های علمیه استمرار پیدا کند، افزود: امروز جای خالی آن عالم ربانی برای همه غم بزرگی را به وجود آورده است.

امام جمعه شیراز با یادآوری برخی از اقدامات مرحوم علامه‌ حسن‌زاده آملی بیان کرد: مرزبانی آن عالم ربانی از مرزهای تشیع مشخص و مبرهن است. ایشان برای دفاع از تفکر شیعی زحمات بسیاری کشید.

آیت‌الله دژکام با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) جایگاه علمای شیعه را مرزبانی از مکتب توصیف کرد و گفت: عالم شیعه، از شیعیانی که از نظر فکری ممکن است قوی نباشند در مقابل شیطان و وسوسه‌های شیطانی دفاع می‌کند.

وی به تلاش‌های دشمنان علیه روحانیت اشاره کرد و افزود: دشمنان اسلام به خوبی می‌دانند که تا زمانی که عالمان شیعه نقش خود را به درستی ایفا می‌کنند، دستشان به حکومت و جامعه شیعی نخواهد رسید به همین دلیل از هیچ تلاشی برای از بین بردن جایگاه علما کوتاهی نخواهند کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین یاد شهدا را گرامی داشت و تأکید کرد: اگر در مرزهای جغرافیایی شهیدانی مانند سردار سلیمانی ایستاده، در مرزهای عقیدتی علامه حسن‌زاده و امثال آن ایستاده‌اند.

آیت‌الله دژکام همچنین با ذکر این نکته که عالمان دینی از دیانت مردم محافظت می‌کنند، افزود: اگر علامه طباطبایی در این زمینه در قله هستند، در ردیف بعد علامه حسن‌زاده و دیگران میدان‌داری می‌کنند و این برای ما طلبه‌ها درس دارد که برای حفظ دیانت باید در این مرز پاسداری کنیم.

وی از طلاب جوان خواست تا شخصیت علامه حسن‌زاده را بیشتر بشناسند و جای خالی ایشان را پر کنند و سپس افزود: نباید از این مسئله غافل شد. باید نقش عالمان دین و طلاب دینی را تبیین کرد. حفاظت از مرزهای دینی برای عالمان دین شبانه‌روزی است که با حفاظت فیزیکی و امنیتی فرق دارد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه مرزبانی کردن از عقاید دین را باید وظیفه خود بدانیم، گفت: مرزبانی تشیع کار شماست در این میدان بایستید و این سنگر هیچ وقت نباید خالی شود، طلاب جوان قدردان این لباس باشند و اگر به نیت دفاع از مرز تشیع حرکت کرده‌اند، نتیجه می‌گیرند..

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بان اینکه مرحوم علامه حسن‌زاده میدان مبارزه با جریان‌های فکری کمونیستی را در آمل باز کرد، دروس معرفت نفس را در مبارزه با این تفکر شروع کرد، گفت: طلبه‌ها نباید فقط منتظر مباحثه در حوزه‌های علمیه باشند، چراکه آیت‌الله حسن‌زاده شاگردانش همان مردم کوچه و بازار بودند، مطالب عالی حکمت را آنقدر پایین کرد تا مردم کوچه و بازار متوجه شوند.

وی همچنین مرحوم علامه حسن‌زاده مدافع حریم ولایت و جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: آدمی که فلسفه می‌داند و عرفان بداند بسیار است، اما نقش مهم اجتماعی عالم دینی این است که از حریم ولایت و دین دفاع کند. نقش اجتماعی عالم و دفاع از دین در اجتماع را باید بزرگ بدانیم و به آن توجه کنیم، باید همیشه خود را سنگربان و مرزبان تفکر شیعی بدانیم.

انتهای پیام
captcha