ضرورت راه‌اندازی جریان امر به معروف در فضای مجازی
کد خبر: 4010217
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
آیت‌الله دژکام تأکید کرد:

ضرورت راه‌اندازی جریان امر به معروف در فضای مجازی

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امر به معروف و نهی از منکر را اثرگذاری دانست و گفت: باید بتوانیم در فضای مجازی به نفع حساس بودن آحاد جامعه نسبت به مسائل اجتماعی و مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر جریان ایجاد کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس شب گذشته، 11 آبان در دیدار با دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر این استان گفت: گاهی اقداماتی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می‌شود، اما این کارها متصل و مرتبط به هم و به صورت یک جریان که بتواند تأثیرگذاری ویژه داشته باشد، نیستند. باید به درستی واکاوی شود که وضعیت امروز جامعه ما در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی چیست و اکنون برای آنکه به نقطه مطلوبی که رهبر معظم انقلاب در این خصوص ترسیم کرده‌اند برسیم باید چه کارهایی انجام دهیم؟ بعضی مواقع ما مسائل را خیلی آرمانی مطرح می‌کنیم. در حالی که پیش از انقلاب چهره‌های آمر به معروف و ناهی از منکر ما بیش از آنکه بخواهند به عنوان یک تشکل ستادی یا کشوری یا استانی جلوه کنند مانند یک گروه جهادی امروزی، مردمی بوده‌اند؛ البته برخی از آن‌ها از نظر کیفیت نیروی انسانی در حدی بوده‌اند که آثارشان یک استان یا کشور را تحت تأثیر قرار داده است ولی از نظر کمیت ممکن است به اندازه یک گروه جهادی بیشتر نباشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ما تجربه تشکیلات حکومتی را در طول تاریخ تشیع نداشته‌ایم، ایجاد تشکیلات برای امر به معروف و نهی از منکر از ابتدای انقلاب اسلامی به نظر رسید که کار واجبی است، گفت: امام(ره) نیز فرمودند چیزی شبیه وزارت امر به معروف و نهی از منکر باید تشکیل شود که مستقل از دولت باشد، البته باید توجه داشت که چنین تشکیلاتی در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است و تجربه‌ای برای این کار وجود ندارد و به همین خاطر است که ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که این‌گونه نیست که می‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم و هیچ نگرانی در این زمینه وجود نداشته باشد بلکه باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای سامان گرفتن کار تلاش مضاعفی به خرج بدهیم.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به ویژگی‌های امر به معروف و نهی از منکر گفت: یکی از ویژگی‌هایش این است که یک نهادی ولایی است. اینکه می‌گویند نماینده ولی‌فقیه در رأس باشد برای این است که ذاتاً امر به معروف یک کار ولایی است و این نگاه به مقوله امر به معروف ریشه قرآنی دارد، اما متأسفانه به این نکته مهم توجه نداریم که کارمان به ثمر نمی‌نشیند.

وی بیان کرد: دومین ویژگی که مهم‌ترین مسئله برای ما است اثرگذار بودن این کار است، البته باید ببینیم چرا برخی مواقع اثر مطلوب و مورد انتظار شکل نمی‌گیرد. مثلا باید ببینیم که نوع انعکاس فعالیتمان در رسانه چگونه است و نقش رسانه در این زمینه چیست؟ وقتی شما یک برند می‌سازید خود به خود این برند موجب اثرگذاری می‌شود. اگر با قوت شناخته شوید همین اسم قوی جلوی جرم را می‌گیرد ولی ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. آیا باید اقدامات خشن و سخت انجام دهیم یا نه برعکس مانند اروپایی‌ها که با چند دستگاه دیجیتال در کشور ما مدیریت فکری و فرهنگی می‌کنند، ما نیز باید با کار فکری و فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر را پیش ببریم؟ آیا نباید در این قسمت قوی شویم؟ این‌ها نیاز به کار دارد باید برنامه‌ریزی کنیم. تا وقتی که شما نتوانید جریان‌سازی کنید نمی‌توانید در مهندسی فرهنگی، امر به معروف را به درستی انجام دهید.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: باید بتوانیم در فضای مجازی به نفع حساس بودن آحاد جامعه نسبت به مسائل اجتماعی و مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر جریان ایجاد کنیم این خیلی هنر می‌خواهد، آموزش این مسائل هم بخشی از کار شماست. نیروهای ما باید در زمینه چگونگی امر به معروف کردن و اینکه چگونه فضا و جو را به نفع معروف و به ضرر منکر در جامعه و در فضای مجازی سامان دهند آموزش ببینند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با بیان اینکه کار ما کار فرهنگی است و باید در این زمینه زیبا کار کنیم، افزود: شرط اینکه نیروهای ما خوب ظاهر شوند این است که خوب آموزش دیده و تأثیرگذار باشند.

انتهای پیام
captcha