سهم سازمان‌ها در تحقق سند مهندسی فرهنگی تبیین شود
کد خبر: 4009620
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

سهم سازمان‌ها در تحقق سند مهندسی فرهنگی تبیین شود

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه باید سهم سازمان‌ها، ارگان‌ها و فعالان فرهنگی مردمی در تحقق سند مهندسی فرهنگی تبیین شود، گفت: با تشکیل اتاق فکر به فکر کمبودهای فاز اجرایی سند نقشه مهندسی فرهنگی باشیم.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس شب گذشته، 9 آبان در نشست با اعضای اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی این استان به تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید با توسل به خداوند سند نقشه مهندسی فرهنگی استان را پیش ببریم وگرنه بدون توسل و توکل کاری از پیش نمی‌رود.

وی با تأکید بر اینکه کارها تنها با اذن خداوند مؤثر خواهند بود، افزود: مگر اینکه از ناحیه خدا مددی و عنایتی برسد تا برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های ما به نتیجه برسد. در کار فرهنگی و در راستای اهداف انقلاب اسلامی، هرکسی که گمان می‌کند می‌تواند بدون توسل و اخلاص و تنها با تکیه بر برنامه‌ریزی و فکر و توان خویش می‌تواند کاری از پیش ببرد، اشتباه می‌کند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به فرآیند مدیریت فرهنگی گفت: مسئله مهم این است که توکل و توسل کجای مدیریت فرهنگی قرار می‌گیرد؟ باید با توکل آغاز کرده و با توسل ادامه دهیم، البته برنامه‌ریزی دقیق و تلاش را نباید فراموش کرد. قطعاً هر زمان توکل و توسل نباشد، در تحقق اهداف هم موفق نخواهیم بود. اگر این مسئله را از خود آغاز نکنیم و به دیگران هم نگوییم، فرایند ناقصی را دامن زده‌ایم. انقلاب اسلامی انقلاب معنویت و انقلاب توجه به عوامل غیب است و اگر کار را فقط محدود به مدیریت فرهنگی خود کنیم نباید باورمان شود که موفق خواهیم بود.

وی تصریح کرد: فرآیندی به نام مدیریت فرهنگی استان فارس داریم که از طراحی، برنامه‌ریزی و تدوین راهبرد شروع شده تا به اجرایی و عملیاتی شدن برسد. در قسمت تدوین نقشه راه موفق بودیم و خدا هم لطف کرده یعنی یک سند استانی به دست رئیس‌جمهور رونمایی شده است اما این پایان یک مقطع کار بود و آغاز مقطع بعدی اجرای سند است.

آیت‌الله دژکام با طرح این پرسش که ادارات و سازمان‌های و فعالان فرهنگی استان برای عملیاتی کردن این سند، باید از کجا کار را آغاز کند و به کجا ختم کند؟ گفت: پاسخ به این پرسش و اینکه سهم سازمان‌ها و ارگان‌ها و فعالان فرهنگی مردمی به درستی و دقیق تبیین شود، وظیفه اتاق فکر است. در اتاق فکر باید به فکر کمبودهای فاز اجرایی سند نقشه مهندسی فرهنگی باشیم.

وی ادامه داد: وظیفه و تکلیف دیگری که باید دنبال شود، این است که باید گفتمان‌سازی، پیگیری و مطالبه‌گری در خصوص این سند به نحو احسن اتفاق بیفتد و جامعه نخبگان و مدیران استان و نهایتاً کارشناسان دقیقاً نسبت به این سند توجیه و همراه شوند. در همین راستا باید در ادارات فرهنگی، برای کارشناسان و مدیران کارگاه آموزشی برگزار شود تا به درستی نسبت به اهداف سند توجیه و همراه شوند. این چگونگی هماهنگ شدن و همسو شدن با اهداف سند مهندسی فرهنگی توسط ادارات و نیز همراه کردن نخبگان، تشکل‌های مردمی و فعالان فرهنگی با این سند، بزرگترین کاری است که اتاق فکر در مقطع کنونی باید دنبال کند و امیدواریم مدیران فرهنگی که در دولت جدید در استان فارس منصوب می‌شوند، کسانی باشند که دغدغه بهبود وضعیت فرهنگی و نیز اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس را داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: با فرض اینکه این نقشه وارد فاز اجرایی می‌شود، سؤال این است که چطور نظارت کنیم که اجرای این سند به درستی انجام شود، آن هم نه فقط شیراز بلکه بریا کل استان باید شبکه مناسبی برای نظارت این مسئله داشته باشیم که اهداف این سند چطور محقق می‌شود؟ از اقداماتی که صورت می‌گیرد چطور می‌خواهیم بازخوردگیری کنیم؟ اینها همه مسائلی است که باید اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی به آن پاسخ دهد تا شورای فرهنگ عمومی استان بتواند آن را دنبال کند.

انتهای پیام
captcha