آیت‌الله رمضانی: مردم افغانستان نجیب، متدین و مقاوم هستند
کد خبر: 4008647
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

آیت‌الله رمضانی: مردم افغانستان نجیب، متدین و مقاوم هستند

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به این که آمریکا به دنبال بی‌ثبات کردن افغانستان است، گفت: مردم افغانستان نجیب، متدین و مقاوم هستند.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله «محمدهاشم صالحی مدرس» و آیت‌الله «شیخ زاده» از علمای افغانستان با حضور در محل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) دیدار کردند.

آیت‌الله رمضانی در این دیدار اظهار داشت: افغانستان جایگاه و ظرفیت بالفعل و بالقوه کم‌نظیری دارد و باید بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد.

وی به دخالت‌های قدرت‌های بزرگ در افغانستان اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ، قدرت‌های بزرگ مثل شوروی و آمریکا نگذاشتند افغانستان رشد کند در حالی که زمینه رشد در این کشور زیاد است. اگر ظرفیت، استعداد و ثروت در افغانستان وجود نداشت، آنان مداخله نمی‌کردند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: آمریکا، افغانستان را رها نمی‌کند و به شکل‌های مختلف به دنبال بی‌ثبات کردن این کشور خواهد بود تا ثابت کند مسئولان نمی‌توانند امنیت افغانستان را تأمین کنند چون آمریکا در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و باید سود و بهره خود را ببرد.

وی با بیان اینکه شرایط افغانستان پیچیده است، بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرد و گفت: باید دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود وگرنه شاهد درگیری‌های داخلی خواهیم بود.

آیت‌الله رمضانی وضعیت افغانستان را حساس توصیف کرد و اظهار داشت: نباید مسلمان‌کشی در این کشور رخ دهد و این مهم با تدبیر و عقلانیت حاصل می شود.

وی حضور علما و وجود شورای علمای افغانستان را باعث دلگرمی مردم دانست و گفت: شورای علمای افغانستان باید تقویت شود. علمای افغانستان هیچ وقت صحنه را خالی نکردند. برای نمونه آیت‌الله سید محمدعلی عالمی بَلخابی از علمای افغانستان که چندی پیش دار فانی را وداع گفت، فردی مبارز و مردمی بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) مردم افغانستان را نجیب، متدین و مقاوم نامید و افزود: در مجالس اهل بیت(ع) در اروپا، شیعیان افغانستان به‌ویژه جوانان حضور چشمگیری داشتند. در مراسم روز عاشورا در مرکز اسلامی هامبورگ که بیش از شش هزار عزادار حضور پیدا می کردند، پنجاه درصد شرکت‌کنندگان افغانستانی بودند.

وی بر همکاری بیشتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) با علمای افغانستان تأکید کرد و عنوان داشت: مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنایت ویژه‌ای به افغانستان دارد. حضور حجت‌الاسلام سید حسین عالمی بلخی به عنوان نماینده مجمع در افغانستان مغتنم است و باید از ظرفیت‌ها در این کشور بیشتر استفاده شود.

آیت‌الله محمدهاشم صالحی مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در ابتدای این دیدار انتصاب نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این کشور را کار بسیار خوب توصیف کرد و گفت: حجت‌الاسلام سید حسین عالمی بلخی نماینده مجمع در افغانستان فردی شناخته شده و فعال است. 

وی با اشاره به وضعیت شیعیان افغانستان اظهار داشت: امسال عزاداری ایام محرم با شور و خروش خاصی برگزار شد؛ حضور مردم در حسینیه‌ها و مساجد بیشتر از سال‌های گذشته بود و مشکلی برای عزاداران حسینی پیش نیامد.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: دست ایادی آمریکا از افغانستان کوتاه شد، اما آمریکا استاد است و صحنه را ترک نکرده است.

حمایت مجمع جهانی اهل بیت(ع) از فعالیت‌های فرهنگی در افغانستان، حمایت از مبلغان اعزامی، تقویت فعالیت جامعه المصطفی(ص) العالمیه و ارسال کتاب‌های مفید از جمله پیشنهادات آیت‌الله شیخ زاده از اعضای مجلس شورای علمای شیعه افغانستان در این نشست بود.
انتهای پیام
captcha