کیفیت یادگیری در آموزش و پرورش ارتقا یابد
کد خبر: 4007966
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳

کیفیت یادگیری در آموزش و پرورش ارتقا یابد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید به وسیله روزآمدسازی روش‌ها و فنون یاددهی، یادگیری کیفیت یادگیری را افزایش دهیم، افزود: هریک از معلمان باید با خلاقیت و خلق ایده و به اشتراک‌گذاری آن در ساخت روش‌های جدید آموزش سهیم باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، محمود امانی تهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش امروز، 3 آبان‌ماه در ارتباط زنده با آیین افتتاحیه مرحله کشوری سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی که به میزبانی شیراز برگزار شد، با اشاره به تغییر شیوه‌های آموزشی در دوران شیوع کرونا گفت: اهمیت روش‌های قبلی ما در آموزش و پرورش برای همگان روشن شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به وسیله روزآمدسازی روش‌ها و فنون یاددهی، یادگیری کیفیت یادگیری را افزایش دهیم، افزود: هریک از معلمان باید با خلاقیت و خلق ایده و به اشتراک‌گذاری آن در ساخت روش‌های جدید آموزش سهیم باشد.

امانی تهرانی تصریح کرد: با بروز کرونا فعالیت‌های عملی و آزمایشی دروس مختلف به ویژه علوم تجربی دچار وقفه شد که این مسئله کیفیت یادگیری دروسی که رکن آن بر پایه عمل آزمایشی است را تحت تاثیر قرار داد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شکل‌گیری بسیاری از مفاهیم پایه‌ای در دوره متوسطه اول باید از طریق دستوری و عمل آزمایشی صورت بگیرد که به دلیل دورماندن از عمل آزمایشی انجام نگرفته است.

وی اظهار کرد: با گسترش آموزش مجازی نوآوری در عرصه های آزمایشی بیش از پیش حس شد و باید اعمال آزمایشی را با استفاده از فضای مجازی به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

امانی تهرانی تأکید کرد: همه معلمان نیازمند به اشتراک‌گذاری تجربیات تخصصی و شخصی خود هستند تا با استفاده از این تجربیات انتقال مفاهیم آزمایشی به بهترین نحو صورت گیرد.

مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: تقویت مهارت‌های آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی و تقویت مهارت استفاده از فضای مجازی در ارایه آزمایش‌ها در دانش‌آموزان از اهداف اصلی این مسابقات است.

وی افزود: باید به وسیله برگزاری اینگونه مسابقات روح کار تیمی را در دانش آموزان تقویت کنیم و تقویت مهارت‎‌های عملی را در دستور کار قرار داشته باشیم.

مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اهداف مشخصی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است، گفت: تقویت مهارت آزمایشگاهی در دبیران علوم تجربی از اولین و اساسی‌ترین اهداف این جشنواره است.

مسگرزاده گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در تدریس درس علوم تجربی فاصله گرفتن معلمان از انجام انواع آزمایش‌ها است که این مسئله می‌تواند به جرأت‌ورزی معلمان و عدم اطمینان کافی به عمل آزمایشی نشئت گیرد.

وی بیان کرد: یادگیری از راه آزمون و خطا و دست ورزی و عمل آزمایشگاهی موجب تعمیق مفاهیم و پرورش خلاقیت در دانش‌آموزان و افزایش جرأت‌ورزی و مهارت‌های معلمان خواهد شد.

مدیرکل دفتر دوره اول آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دومین هدف این مسابقات تقویت مهارت استفاده از فضای مجازی در ارائه آزمایش‌ها است که می‌تواند آموزش مجازی را از حوزه نظری خارج کند و با فعالیت‌های عملی گره بزند تا از اوقات فراغت دانش‌آموزان نیز بتوان به خوبی بهره گرفت.

مسگرزاده با بیان اینکه تقویت انگیزه و افزایش اعتماد دبیران علوم تجربی از دیگر اهداف اساسی و کاربردی این مسابقات است، گفت: افزایش توان دانش‌آموزان در فعالیت‌های آزمایشی و دست‌ورزی به وسیله افزایش توان معلمان علوم تجربی از دیگر اهداف مهم این مسابقات آزمایشگاهی است.

وی با تأکید بر اینکه انجام بسیار از آزمایش‌ها نیاز به ابزار صنعتی ندارد، افزود: استفاده موثر از وسایل ساده و در دسترس در عمل آزمایشی می‌تواند انگیزه معلمان و دانش‌آموزان را در انجام عمل آزمایشی تقویت کند.

انتهای پیام
captcha