امام صادق(ع) شئون مختلف جامعه شیعه را مهندسی کردند
کد خبر: 4007127
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹

امام صادق(ع) شئون مختلف جامعه شیعه را مهندسی کردند

امام‌جمعه اکبرآباد کوار با بیان اینکه امام صادق(ع) ساختار فرهنگی جامعه تشیع را ساماندهی و تحولی شایسته در پیشرفت فرهنگی جامعه اسلامی ایجاد کرد، گفت: آن حضرت با طرح‌ها و ابتکاراتی که آفریدند، شئون مختلف جامعه شیعه را مهندسی کردند.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام قاسم میرشکاری، امام‌جمعه اکبرآباد کوار، امروز، 30 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به در پیش رو بودن سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) ساختار فرهنگی جامعه تشیع را ساماندهی و تحولی شایسته در پیشرفت فرهنگی جامعه اسلامی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه آن حضرت با طرح‌ها و ابتکاراتی که آفریدند، شئون مختلف جامعه شیعه را مهندسی کردند، افزود: مهندسی فرهنگی به‌ معنای ترسیم نقشه و هندسه‌پردازی برای شئون مختلف جامعه با رویکرد فرهنگی و از زاویه فرهنگ است.

میرشکاری تصریح کرد: با تحول فرهنگی که امام صادق(ع) در شهر کوفه ایجاد کرد، تاریخ کوفه شاهد حضور نهصد نفر راوی که همگی از امام صادق(ع) نقل روایت می‌کردند، می‌شود. در مکتب امام صادق(ع) افراد ویژه‌ای با استعدادهای درخشان ظهور کردند که قدرت بیان و تبلیغ بالایی داشته و از موقعیت اجتماعی مناسبی برخوردار بودند که فعالیت آن‌ها در دستگاه فرهنگی امام صادق(ع) توانست عده بسیاری را با جامعه شیعه همراه کند.

امام‌جمعه اکبرآباد کوار، از مهم‌ترین برنامه‌های حضرت را مهندسی رفتار اجتماعی شیعیان برای دفع آسیب‌های اجتماعی از شیعیان خود و هدایت رفتار آن‌ها در جامعه برشمرد و گفت: امام راجع به‌ معاشرت با عامه در موارد بسیاری توصیه به‌ب رخورد گرم و صمیمی با جامعه اهل سنت کرده و در سایه این تأكیدات بود که عموم شیعیان به‌صورت کنترل شده و با تحمل بسیار بالا پرورش‌یافته و بدون کمترین چالشی در میان عامه زندگی می‌کردند.

وی با یادآوری اینکه امام صادق(ع) از میان اصحاب خود اشخاصی را به‌عنوان وکیل معین و به‌مهندسی و طراحی شبکه وكالت اقدام کرد، گفت: طراحی اولیه و مهندسی شالوده‌های نظام سازمان وکالت در عصر امام صادق(ع) و توسط ایشان انجام شده است.

امام‌جمعه اکبرآباد کوار همچینن گفت: امام صادق(ع) در راه‌اندازی یک نظام آموزشی بسیط و جهان‌شمول، نقش سازنده‌ای در پویایی تمدن اسلامی ایفا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقایع اخیر افغانستان، گفت: راهبرد کنونی واشنگتن در افغانستان، تداوم بی‌ثباتی در این کشور از طریق فعال‌کردن گسل‌های قومی و مذهبی است و وظیفه اجرای این طرح به‌گروه تروریستی داعش که آمریکا آن را برای چنین موقعیت‌هایی خلق کرده، سپرده شده است.

میرشکاری با بیان اینکه هدف آمریکا از بی‌ثبات‌سازی افغانستان درگیر کردن طالبان در یک جنگ داخلی و برهم زدن تمرکز این گروه برای تشکیل یک دولت با ثبات در کابل است، گفت: تشکیل یک حکومت مستقل در کابل که بتواند به‌مردم افغانستان و پیشرفت این کشور کمک کند، مهلک‌ترین سناریوی ممکن برای وجهه ایالات متحده است.

امام‌جمعه اکبرآباد کوار تصریح کرد: مسئله دیگر مشغول کردن کشورهای اطراف افغانستان از جمله ایران، چین و روسیه با تهدید داعش است. راهبرد سیاست خارجی آمریکا در قرن ۲۱، مهار چین و روسیه به‌عنوان دو قدرت بزرگ جهانی و مهار ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین قدرت منطقه‌ غرب آسیا است. درگیر کردن این بازیگران با یک تهدید خطرناک تروریستی در مرزها می‌تواند برای راهبرد کلان آمریکا در نظام بین‌الملل مزایای بی‌شماری داشته باشد.

وی تأکید کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با دامن زدن به‌ تنش‌های مذهبی در لبنان به‌دنبال تضعیف حزب‌الله در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، انداختن لبنان به‌ ورطه فتنه داخلی و انتقام از پیروزی‌های اخیر محور مقاومت در یمن، سوریه و لبنان هستند.

میرشکاری با بیان اینکه حملات اخیر به‌شیعیان در افغانستان، لبنان و سوریه و حتی مداخله در انتخابات عراق را باید پروژه هماهنگ استکبار جهانی خواند که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده است، افزود: ابزار اجرای آن نه اقدامات سخت نظامی، بلکه ابزارهای نرم مانند سفارتخانه‌ها و استفاده از نیروهای نیابتی است. طرح‌هایی که با مختصات و روحیات حزب دمکرات همخوانی دارد، لذا هم مردم و هم مسئولان شدیدا مواظب باشند، ممکن است نقشه دشمن در قالب نه به واکسن اجباری مردم را کف خیابان بیاورند.

انتهای پیام
captcha