ویژگی‌های پیامبر(ص) در قرآن/ ظرفیت حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را به‌کار گیریم
کد خبر: 4007125
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
امام‌جمعه موقت شیراز:

ویژگی‌های پیامبر(ص) در قرآن/ ظرفیت حوزه‌ها و دانشگاه‌ها را به‌کار گیریم

امام‌جمعه موقت شیراز بهترین و مهم‌ترین منبع برای معرفی شخصیت و ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) را کلام خدا یعنی قرآن برشمرد و به تشریح ویژگی‌های پیامبر(ص) که در قرآن آمده است، پرداخت.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، امام‌جمعه موقت شیراز، امروز، 30 مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی و مراقبت از رفتار و گفتار و مراقبت از پندارها و واردات ذهنی، گفت: همه در محضر خدا هستیم و عالم محضر خداست.

وی به در پیش رو بودن سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) اشاره کرد و افزود: میلاد پیامبر اکرم(ص) زمینه بعثت آخرین فرستاده الهی و ختم نبوت را فراهم کرد و این بعثت بزرگترین نعمت خداوند برای بشریت از ابتدا تا انتها است.

محمودی بهترین و مهم‌ترین منبع برای معرفی شخصیت و ویژگی‌ها پیامبر اکرم(ص) را کلام خدا یعنی قرآن برشمرد و افزود: در سوره توبه آیه 128 خداوند می‌فرماید «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» اولین ویژگی فرستاده خدا این است که از جنس خود شما مردم است، با تمام وجودش موقعیت و وضعیت مردم را درک می‌کند و نسبت به موقعیت و ادراکات مردم بیگانه نیست و این اولین ویژگی تمامی پیامبران الهی از جمله پیامبر اکرم(ص) است.

امام‌جمعه موقت شیراز بیان کرد: دومین ویژگی که در آیه اشاره شده این است که پیامبر اسلام(ص) رسول برای همه بشر است و اختصاص به مسلمانان ندارد. «لَقَدْ جَاءَكُمْ» به سوی شما آمده است و منظور گروه خاصی و نحله خاصی و ملیت خاصی شریعت خاص نیست بلکه برای همه مردم آمده است همچنان که در سوره اعراف آیه ۱۵۸ هم باز این مطلب تکرار می‌شود «قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا» ای پیغمبر بگو یا ایها الناس در اینجا نگفته است مؤمنین بلکه منظور عموم مردم است، چه مؤمن و چه غیر مؤمن؛ چه مردم عصر پیامبر(ص) و چه مردم در تمامی اعصار را مورد خطاب قرار داده است. بگو من فرستاده خدا به سوی شما هستم و همچنین تأکید می‌کند پیامبر(ص) از جنس شماست. هرگونه ضرر، زیان، ناراحتی و غم و غصه‌ای که به شما می‌رسد برای این پیامبر(ص) بسیار سخت و ناگوار و ناراحت‌کننده است مثل اینکه قلب مردم در سینه مبارک پیامبر(ص) می‌تپد، بعد می‌فرماید در خیرخواهی و هدایت شما حریص است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) همه انسان‌هاست، اگر کسی پیرو شریعت حضرت عیسی(ع) و یا شریعت حضرت موسی(ع) است با ظهور پیامبر خاتم محمد مصطفی(ص) به‌عنوان خاتم پیامبران باید از آن شریعت دست بکشد و پیرو شریعت اسلام شود، چون آخرین نسخه هدایت الهی قرآن کریم است که توسط پیامبر اسلام(ص) به دست ما رسیده و این مسئله به نظر می‌رسد بسیار سهل و آسان است.

محمودی با بیان اینکه حتی برای خواندن کتاب هم عقل سلیم حکم می‌کند که از آخرین نسخه آن کتاب استفاده کنیم که نه تنها کامل است و کاستی‌های نسخه قبل را ندارد، بلکه اضافاتی هم به تناسب رشد فکری و علمی دارد، گفت: در رابطه با شرایع آسمانی هم همین‌گونه است و وقتی که کاروان بشریت به نقطه‌ای از رشد فکری می‌رسد که می‌تواند آخرین نسخه الهی را دریافت کند، آنجاست که به مشیت الهی و اراده خداوند آخرین پیامبر و خاتم شرایع آسمانی ظهور می‌کند و به همین خاطر همه انسان‌ها از هر شریعتی که باشند باید به سوی شریعت اسلام بروند.

مدیر حوزه علمیه خواهران فارس با یادآوری اینکه در آیات قرآن آمده است که پیامبر(ص) در هدایت و خیرخواهی مردم حریص است، گفت: حریص به شدت علاقه در چیزی می‌گویند. پیامبر(ص) حریص است برای هدایت و خیرخواهی شما حال آیا با چنین اوصافی جا دارد که از تعالیم چنین پیامبری خدایی ناکرده سرپیچی و نافرمانی کنیم یا اینکه شایسته است که با او و تعالیم و آموزه‌های او  انس بگیریم و رفیق و پناهگاه ما باشد، مخصوصاً در این عصر  که عصر پیشرفت علم است.

وی با بیان اینکه قطعاً آموزه‌های بسیاری از این تعالیم مربوط به جوهر و گوهر وجود انسان یعنی روح و نفس و روان انسان است، افزود: باید علم به این بعد از انسان توجه کند و انسان را آن‌گونه که است یعنی ترکیب از این کالبد و روح و نفس را مورد مطالعه قرار دهد نه اینکه خدایی ناکرده در مراکز عمومی ما انسان را فقط همین کالبدش بدانند و به قول علامه آیت‌الله جوادی آملی انسان را به عنوان یک مردار  مورد مطالعه قرار داد.

محمودی با یادآوری اینکه مردار موجودی است که ابتدا و انتها و مبدأ و مقصد آن معلوم باشد، گفت: اگر انسان را همین کالبد و تن و بدن مورد مطالعه قرار دهیم همچنین می‌شود، پس لازم است که ما به تأسی از این آیه شریفه نسبت به تعالیم انسان‌ساز نبوی تجدیدنظر و مطالعه دیگری داشته باشیم.

امام‌جمعه موقت شیراز همچنین با بیان اینکه در انتهای این آیه می‌فرماید «بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ» پیامبر(ص) نسبت به مؤمنین رئوف و رحیم است، افزود: اینکه رهبر کبیر انقلاب امام راحل و مقام معظم رهبری در دل همه مردم جا دارند به این دلیل است که پیامبر(ص) را اسوه و الگوی تمام عیار خود قرار می‌دهند. امیدواریم با امیدی که از مدیران خدوم در کشور و استان ما ایجاد شده است، شاهد تاسی این مدیران نسبت به سیره پیامبر(ص) باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفرها اولاً آشنایی با فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و همچنین چالش‌ها، تهدیدها و آسیب‌های استان فارس است. همچنین ارتباط مستقیم و بدون واسطه و پای درد دل مردم حاضر شدن و نشستن که در سیاست‌سازی و سیاستگذاری بسیار مهم است.

محمودی ادامه داد: اینکه شخصیت دوم کشور و مسئول قوه مجریه با اقشار مختلف ارتباط مستقیم پیدا کند، مهم است اما مهم‌تر از این، موضوع پیگیری تصمیمات و نتایج این سفر توسط مدیران ارشد استان است و باید آحاد مردم هم شاهد ثمرات و تأثیرات مثبت این سفر باشند.

امام‌جمعه موقت شیراز اضافه کرد: در این بین استفاده از ظرفیت نرم‌افزاری و علمی و مشورت با مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه که می‌توانند نقش بسیار مؤثر و تعیین‌کننده‌ای برای تصمیم‌سازی‌های مدیران ارشد استان باشد، باید مدنظر قرار گیرد، اما متأسفانه در چند سال اخیر از این فرصت فوق‌العاده در استان فارس به صورت بهینه استفاده نشده است.

وی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را به‌عنوان دو بال بسیار توانمند برای ارتقای جامعه و کشورمان توصیف کرد که باید مورد توجه قرار گیرند و ادامه داد: مدیران ارشد باید زیر ساخت همه اتاق‌های فکر را این دو مرکز قرار دهند. از کارشناسان و خبرگان بسیار متعهد و متدین که در دانشگاه‌های ما کم نیستند باید کمال استفاده شود و مدیران ارشد استان باید از زیرساخت‌های تصمیم‌گیری‌ها که مبانی آن را علوم انسانی و اسلامی تشکیل می‌دهد یعنی حوزه‌های علمیه بهره‌مند شوند که تصمیمات از آن اصالت و خاستگاه ناب محمدی(ص) برخوردار شوند.

محمودی همچنین خواستار شکل‌گیری یک مجاهدت و همکاری صمیمانه و مستمر میان استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دادگستری برای تحقق خواسته‌های به حق مردم و از بین بردن عوامل فساد شد و افزود: این مسئله بسیار مهم است که مردم احساس کنند که زالوهایی که واسطه بین تولید و مصرف هستند و در بازار مصرف به قیمت گزاف دست مردم می‌رسانند، دستشان کوتاه شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران فارس در ادامه همچنین به وضعیت شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در جریان کنترل و ریشه کن کردن ویروس کرونا، شاهد استفاده حداکثری از تولیدات داخل و واردات واکسن و همچنین پای کار آمدن سازمان‌ها و نهادهای متعدد برای تسریع واکسیناسیون هستیم، امیدواریم با همکاری هرچه بیشتر آحاد مردم در تزریق واکسن و رسیدن به آن درصدی که مسئولان می‌گویند، شاهد بازگشایی مدارس و مراکز علمی به‌صورت حضوری تمام عیار باشیم.

وی اظهار کرد: بعضی مواقع ممکن است در گوشه و کنار حرف‌های غیرکارشناسانه زده شود که این حرف‌ها به وسیله بسیاری از شبکه‌ها در سطح بسیار گسترده منتشر می‌شود، اما این نظر افراد واقعاً غیرکارشناسی است و دلیل آن هم این است که اکنون اجماع و اتفاق جامعه بین‌الملل را برای تزریق واکسن کرونا داریم و نباید این اجماع دانشمندان و متخصصان را در امر واکسن کنار بگذاریم و به حرف‌های غیرکارشناسی و نادر و کم توجه کنیم. ضمن اینکه مراجع تقلید هم نسبت به این مسئله تأکید دارند و در رأس مقام معظم رهبری که تزریق واکسن کرونای ایشان رسانه‌ای شده است، قرار دارد. لذا، امیدوار هستیم آن افرادی که از این قافله سلامت عقب افتاده‌اند و ممکن است سلامت آن‌ها به مخاطره بیفتد، در اولین فرصت به مراکز مراجعه کنند تا در آینده نزدیک شاهد رونق همه عرصه‌ها در جامعه باشیم.

محمودی در ادامه سخنان خود به در پیش رو بودن 16 ربیع‌الاول، سالروز اولین اقامه نماز جمعه توسط پیامبر(ص) در سال اول هجرت اشاره کرد و گفت: در بعضی از تواریخ آمده است که پیامبر(ص) روز دوشنبه به اطراف مدینه رسیدند و جمعه اقامه نماز جمعه شده است و این نکته مسرت‌بخشی است که اهتمام پیامبر(ص) به اقامه نماز جمعه بود.

وی با بیان اینکه اهمیت و ضرورت نماز جمعه یکی از نکاتی است که روایات بسیار متعددی از معصومین(ع) در رابطه با آن آمده است، گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرمودند کسی که از روی ایمان و برای خدا در نماز جمعه شرکت کند، گناهانش بخشیده می‌شود و نامه عملش از نو آغاز می‌شود مثل فردی که تازه از مادر متولد شده است و این واقعاً بشارت بزرگی است وما به او محتاج و او مشتاق ماست.

امام‌جمعه موقت شیراز با تأکید بر اینکه خداوند مشتاق هدایت ماست، بیان کرد: حضور چند دقیقه‌ای در این فریضه عبادی و سیاسی فرصت بسیار مغتنمی است که در آن دل‌ها به هم بیشتر نزدیک  و احساس اخوت در جامعه ما بیشتر و مساعدت‌ها و تعاون بیشتر می‌شود.

انتهای پیام
captcha