دچار عملیات فریب دشمن نشویم/ سهم رسانه در این دوران چیست
کد خبر: 4006838
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
سردار سرتیپ شکارچی:

دچار عملیات فریب دشمن نشویم/ سهم رسانه در این دوران چیست

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه متأسفانه در بسیاری از اوقات فریب خوردیم و قدرت خود را کوچک و قدرت پوشالی دشمن را بزرگ نشان دادیم، گفت: نباید دچار عملیات فریب دشمن شویم.

به گزارش ایکنا از فارس، سردار سرتیپ ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح شامگاه چهارشنبه، 28 مهرماه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه فارس با موضوع «بررسی نقش رسانه در مواجه با تهدیدات امنیتی  و نظامی  و چگونگی تبدیل تهدید به فرصت» که در شیراز برگزار شد، گفت: در طول 43 سال انقلاب اسلامی تهدیدهای بسیاری داشتیم و در یک دسته‌بندی توانستیم 197 تهدید را احصا کنیم که در میدان عمل آسیب‌هایی هم برای ما ایجاد کرده‌اند اما به لحاظ وزن و ضریب امنیت متفاوت هستند.

وی یکی از این تهدیدها را جنگ تحمیلی برشمرد و افزود: به صورت میانگین طی 43 سال گذشته حتی یک روز را بدون تهدید پشت سر نگذاشتیم. این تهدیدها از همان اوایل انقلاب آغاز شد و برای مقابله بیش از 220 هزار شهید و بیش از 400 هزار جانباز تقدیم کردیم.

شکارچی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سه واژه هیبت، قدرت و صلابت با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: هیبت و قدرت متکی به قدرت مادی هستند اما صلابت متکی به قدرت معنوی است و ابزار آن را هم دارد. جمهوری اسلامی باصلابت در برابر تمام تهدیدات ایستادگی کرده است.

معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح با یادآوری اینکه در درون صلابت، هیبت و قدرت هم وجود دارد ولی در درون هیبت و قدرت، صلابت نیست، گفت: تاریخ ثابت کرده است که اگر کسی با صلابت ایستاد، نتیجه‌اش حتماً پیروزی است اما هر کس بدون صلابت باشد، قطعاً شکست خواهد خورد و این تفاوت کشورمان با سایر کشورهای دنیاست.

وی بخشی از صلابت نظام جمهوری اسلامی را محصول عملکرد صحیح رسانه‌های آن دانست و گفت: ترویج این صلابت را سپاهیان محمد رسول‌الله(ص) بسیج کرده است و آنان سپاهیانی بودند که اجازه ندادند این کشور به اشغال دشمن درآید. رسانه‌ها در این زمینه سهم بسیاری دارند اما کسی تاکنون به آن نپرداخته است.

شکارچی افزود: در درون صلابت، هم قدرت و هم هیبت متکی به قدرت معنوی است و تنها متکی به قدرت مادی نیست. چنانچه امروز مشاهده می‌کنیم که ارتش آمریکا قدرت دارد اما از افغانستان فرار می‌کند زیرا صلابت ندارد. ارتش با قدرت و هیبت آمریکا که متکی به قدرت معنوی نیست لذا هر زمان احساس مرگ کند، فرار می‌کند اما در کشورمان جوانان با صلابت به استقبال مرگ می‌روند تا به ناموسشان آسیبی وارد نشود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز تهدیدات از حوزه سخت به حوزه نرم کوچ کرده است، افزود: تهدید سخت برای ما منتفی است زیرا به لحاظ قدرت و هیبت مادی بدون وابستگی به دشمن به سطحی از بازدارندگی رسیده‌ایم که دشمن جرئت تعرض ندارد به همین دلیل تمام قدرت خود را در جنگ نرم آورده است و برنده‌ترین و تیزترین ابزارش هم رسانه است.

درگیر جنگ تمام عیار رسانه‌ای هستیم

شکارچی با طرح این سؤال که سهم رسانه در دوره فعلی چیست که درگیر یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای هستیم، گفت: به لحاظ حجم و کمیت کار رسانه‌ای باید هزاران برابر گذشته منسجم‌تر و دقیق‌تر عمل کنیم زیرا امروز دشمن دارای سلاح‌های پیچیده نقطه زن در حوزه رسانه است. اگر بخواهیم در جنگ رسانه‌ای 3 راهبرد پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام را در دستور کار قرار ندهیم، بازنده هستیم. در پیش‌بینی در حوزه رسانه بسیار ضعیف هستیم، برخلاف دشمن که اندیشکده مهمی در حوزه پیش‌بینی فعال کرده است. کسی که اهل پیش بینی نیست در پیشگیری هم ضعیف ظاهر خواهد شد. کسی می‌تواند پیشگیری کند که قدرت پیش‌بینی او قوی باشد و اگر این باشد، اقدام‌ها هم در کنش و واکنش خوبی خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه اگر کسی به سطح اعلی پیش‌بینی و پیشگیری برسد، میدان برای او باز خواهد شد و همیشه به دشمن هجوم می‌برد و آن را منفعل می‌کند و دیگر نیاز به اقدامات واکنشی نیست، گفت: اگر بخواهیم ارزیابی کنیم که چقدر از اقدامات رسانه‌ای ما کنشی و واکنشی است، مشخص خواهد شد که بیش از 90 درصد اقدامات ما واکنشی است و نمره خوبی به حوزه پيش‌بينی و پيشگيری نمي‌توانيم بدهيم.

شکارچی با بیان اینکه اگر بخواهيم در اين جنگ خطرناك موفق شويم بايد هر دو حوزه را تقويت كنيم، افزود: علت این مسئله آن است که دشمن ما را سرگرم مسائل داخلی کرده است و این یک تهدید بزرگ است و ضعف می‌شود که دشمن از نیروهای داخلی ما به عنوان لشکر خود استفاده کند. یکی از راهبردهای دشمن این است که سطح انتظارات مردم را از سطح امکانات کشور بالاتر ببرد و برخی از رسانه‌ها در این زمینه در زمین دشمن بازی می‌کنند که اصلاً با منابع و امکانات جور در نمی‌آید و باعث خرسندی دشمن می‌شود که به این قضیه عملیات فریب می‌گویند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در بسیاری از مواقع فریب خوردیم و قدرت خود را کوچک و قدرت پوشالی دشمن را بزرگ نشان دادیم، گفت: این مهم است که دچار عملیات فریب دشمن نشویم و این تهدید بسیار بزرگی است و بسیاری از دستاوردهای ما را از بین می‌برد.

شکارچکی با تصریح اینکه در اوج تحریم‌های اقتصادی بدون هیچ کمکی از کشورهای دنیا، قدرت را حفظ کردیم و امروز این قدرت 4 برابر قدرت دشمن است، گفت: اگر رسانه این موضوع را به‌درستی فهم نکند، عکس عمل می‌کند و در عملیات فریب دشمن می‌افتد.

معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حفظ انسجام رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: یکی از ایرادات ما در حوزه رسانه همین است که جزیره‌ای عمل می‌کنیم. هر کسی با دلسوزی که برای نظام و اقتدار مردم دارد، به صحنه می‌آید اما ممکن است اطلاعاتش ضعیف باشد یا حمایت‌ها از او ضعیف باشد و بر عکس خوراکی برای رسانه‌های دشمن باشد. این هم‌افزایی میان رسانه‌ها را در استان می‌توان به دست آورد.

هدف قاطع همان هدف مشترک است

وی از فرمانده سپاه فجر فارس خواست تا رسانه‌ها را به عنوان یک پشتوانه اساسی برای صلابت بداند و افزود: ضعف‌ها باید برطرف شود تا هم‌افزایی همگرایی میان رسانه‌ها به وجود آید البته معنای این مسئله زیر سؤال بردن استقلال رسانه نیست.

شکارچی با بیان اینکه در حوزه جنگ رسانه‌ای دو نوع هدف قاطع و واسط داریم، افزود: هدف قاطع همان هدف مشترک است. صیانت، حفظ، توسعه و تعمیق ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی اهداف قاطع ما هستند و اگر هر کسی بخواهد خلاف این عمل کند، از انقلاب بیرون رفته است.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با یادآوری اینکه در اهداف واسط نیاز به اعمال سلیقه‌ها داریم که صلابت‌آفرین است، گفت: کسی نمی‎‌تواند به رسانه‌ای تحمیل کند که حتماً چه چیزی بگوید و این مخالف آرمان انقلاب است. اعمال سلیقه‌ها خود وحدت‌آفرین است.

وی رسانه‌ها را مهم‌ترین لشکر انقلاب اسلامی به خصوص در دوره جدید توصیف کرد و افزود: هدف این لشکر تحقق اهداف قاطع است اما باید به اجبار از اهداف واسط عبور کرده یا به اهداف قاطع برسیم. هر طرحی که شما دارید، ضد آن طرح را دشمن از قبل پیش‌بینی کرده است. هیچ‌کس حق ندارد که از مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی خارج شود در غیر این صورت رسانه انقلاب اسلامی نیست، رسانه دشمن است، در گام دوم انقلاب اسلامی نیاز به توجه بیشتری به حوزه رسانه داریم. هر ایرانی که دشمن ایران قوی باشد به هویت ملی او باید شک کرد.

سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه رسالت اصلی رسانه‌ها صیانت، حفظ، توسعه و تعمیق ارزش‌های دینی و انقلابی و ملی است، افزود: انقلاب بدون دین یعنی انحراف، دین بدون انقلاب یعنی توقف و ملیت بدون دین و انقلاب، یعنی پشت کردن به بندگی خدا؛ لذا همه این‌ها باید با همدیگر دیده شوند و هیچ‌کدام از این سه واژه نباید مستقل در رسانه‎‌ها بیاید.

انتهای پیام
captcha