بازنگری مجموعه ۳۳ جلدی فرهنگ قرآن به پایان رسید
کد خبر: 4006744
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن؛

بازنگری مجموعه ۳۳ جلدی فرهنگ قرآن به پایان رسید

بازنگری مجموعه ۳۳ جلدی فرهنگ قرآن، به عنوان جامع‌ترین کلان پروژه معجم معنایی قرآن، به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به پایان رسید.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین عیسی‌زاده مدیر گروه فرهنگ نامه‌ها و معاجم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: فرهنگ قرآن جامع‌ترین مُعجم معنایی قرآن در ۳۳ جلد پس از ۱۰ سال تلاش از سوی پژوهشگران گروه فرهنگ نامه‌های قرآنی مورد بازنگری و برای انتشار مجدد ارسال شد.
 
عیسی‌زاده بیان کرد: این اثر قرآنی که افتخار کسب رتبه کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه علمیه و چندین رتبه دیگر را در شناسنامه خویش دارد، از بزرگترین فرهنگ نامه‌های قرآنی جهان اسلام است که ازسوی ده‌ها پژوهشگر برجسته قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین و به جهان اسلام عرضه شده است و هم اکنون به دو زبان عربی و اردو در حال ترجمه و انتشار می‌باشد.
 
وی افزود: از ویژگی‌های این معجم معنایی قرآن، فراهم‌سازی زمینه دسترسی سریع و آسان پژوهشگران، مبلغان، مفسران و عموم جامعه به بیش از ۳ هزار مدخل اصلی و ارجاعی و بیش از ۶۰ هزار موضوع فرعی قرآنی است که زمینه‌ساز تدوین صدها پایان نامه، کتاب و مقالات قرآنی می‌باشد.
 
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: از جمله دیگر ویژگی‌های این فرهنگ نامه استخراج بیش از ۲۰ فرهنگ نامه تخصصی از آن می‌باشد که شامل فرهنگ‌های تخصصی؛ اخلاق، اقتصاد، تاریخ و اعلام، معنویت، کلام، سیاست، امنیت و اطلاعات، پیشرفت، خانواده، مدیریت، هنر و ادبیات، سلامت، مقاومت، مبانی بیانیه گام دوم انقلاب، رمضان، تبلیغ، فقه و حقوق، محمد(ص)، مطالعات تمدنی، محیط زیست، می‌باشد. با توجه به استقبال کم نظیر پژوهشگران در استفاده از این اثر قرآنی، علاوه بر نسخه ویندوزی، نسخه اندرویدی نیز تولید و در کافه بازار به صورت رایگان عرضه شده است.
 
عیسی‌زاده در پایان افزود: از خداوند منان برای بنیان‌گذار این پروژه، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که با در اختیار قرار دادن برداشت‌های قرآنی خویش - که در سال‌های حضورش در زندان رژیم ستم شاهی آماده کرده بود- طلب رحمت نموده و از حمایت‌های ارزشمند حجج اسلام احمد واعظی، ریاست دفتر تبلیغات اسلامی، نجف لک زایی، ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محمد صادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و همه پژوهشگران و همکاران خدمات پژوهشی که با تلاش شبانه روزی خویش زمینه تولید چنین اثر فاخر و ماندگاری را فراهم نمودند صمیمانه تشکر و قدر دانی می‌کنم.
انتهای پیام
captcha