وحدت گفتمان قرآنی است/ همدلی مسلمانان در جریان افغانستان مشهود بود
کد خبر: 4006573
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

وحدت گفتمان قرآنی است/ همدلی مسلمانان در جریان افغانستان مشهود بود

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه وحدت یک گفتمان قرآنی است، گفت: در وقایع اخیر افغانستان مشاهده کردیم که اهل سنت در قندهار و قندوز افغانستان در صدر اهدای خون به برادران شیعه بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)، موارد وحدت‌آفرین را در جامعه مسلمانان برشمرد و گفت: وحدت یک گفتمان قرآنی است که هم آیات قرآن کریم و هم سیره پیشوایان دینی ما بر آن تأکید داشته‌اند.

وی افزود: وقتی خداوند متعال می‌فرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد...» (آیه 103 سوره آل عمران) و همچنین می‌فرماید «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ...؛ و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد و با هم نزاع مكنيد كه سست‏ شويد و مهابت‏ شما از بين برود...» (آیه 46 سوره انفال)  حجت بر مسلمانان تمام می‌شود که باید با یکدیگر متحد بوده و منازعه نکنند زیرا این منازعه باعث ضعفشان خواهد شد.

استوارمیمندی یادآور شد: پیشوایان دینی ما پیوسته به دنبال انس و وحدت مسلمانان بودند چنانچه در تاریخ می‌خوانیم وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شدند، جنگ و اختلاف چند صدساله قبیله اوس و خزرج جای خود را به انس و الفت و همدلی مهاجرین و انصار داد.

وی با بیان اینکه اگر تأکید بر مشترکات مذاهب اسلامی کنیم، مشترکات مسلمانان بسیار بیشتر از اختلافات عقیدتی آن‌هاست، گفت: مشترکاتی داریم مثل قرآن، کتاب خدا؛ همان قرآنی که شیعه می‌خواند، سنی هم می‌خواند. همچنین قبله همه ما کعبه است. خدای واحدی به نام الله داریم. پیامبر رحمت به نام حضرت محمد(ص) داریم و همچنین چه شیعه و چه سنی اهل بیت(ع) را دوست داریم و به آن‌ها عشق می‌ورزیم. دشمن می‌خواهد نقاط اختلافات مسلمانان را به گونه‌ای برجسته کند و به اختلافات دامن بزند تا از یک طرف به اهداف استعماری خود برسد و از طرف دیگر بتواند جامعه اسلامی را دچار ضعف و تزلزل کند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس به وقایع افغانستان اشاره کرد و گفت: اتفاقات  افغانستان در راستای پروژه القای تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی است که با نام تشکل‌ها و گروه‌های سنی می‌آیند خود را در مساجد شیعه منفجر می‌کنند درحالی‌که اکثریت اهل سنت با این اقدامات مخالف هستند و مشاهده کردیم برادران اهل سنت در قندهار و قندوز افغانستان در صدر اهدای خون به برادران شیعه خود بودند.

استوار‌میمندی این مورد را جلوه وحدت مسلمانان توصیف کرد و گفت: منظور از وحدت امت اسلامی یعنی اینکه آحاد مسلمانان همدل بوده و همزیستی همدلانه داشته و همراه باشند و در دفاع از اهداف مشترک اسلام ید واحده باشند و در مقابله همه توطئه‌های دشمنان اسلام و نظام سلطه دوشادوش یکدیگر بایستند.

انتهای پیام
captcha