همایش «خانواده و دانشگاه» در شیراز برگزار شد
کد خبر: 4006088
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

همایش «خانواده و دانشگاه» در شیراز برگزار شد

همایش «خانواده و دانشگاه» ویژه والدین دانشجویان نوورود دانشگاه شیراز به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فارس، همایش «خانواده و دانشگاه» ویژه والدین دانشجویان نورود دانشگاه شیراز به همت معاونت فرهنگی ـ اجتماعی این دانشگاه امروز، 26 مهرماه برگزار شد.

این همایش با هدف ایجاد فرصت مناسب برای تقویت و تحکیم تعامل مفید و موثر والدین با دانشگاه، آشناسازی والدین با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه، آگاهی از برنامه‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه ویژه والدین و ارائه خدمات مشاوره به آن‌ها با حضور هیئت ‌رئیسه و دیگر مسئولان دانشگاه و تعداد محدودی از والدین به صورت حضوری و بیش از 500 نفر به صورت مجازی به اجرا درآمد.

حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز در این مراسم به معرفی دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: دانشگاه شیراز به‌عنوان سرمایه‌ ملی و معنوی در جنوب کشور با 70 سال سال قدمت، در شمار ۱۳دانشگاه برتر کشور قرار دارد و دارای سبقه‌ ملی و بین‌المللی است.

وی از والدین نودانشجویان خواست تا همان‌طور که تاکنون حامی فرزندانشان در زمینه‌ قبولی کنکور و رسیدن به جایگاه دانشجویی بودند، از این پس نیز حمایت خود را دریغ نکنند.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه یکی از شاخصه‌های حمایت‌ کردن دانشجویان را ایجاد محیطی امن، با طمأنینه و آرامش برای ادامه تحصیل فرزندان معرفی کرد و گفت: دانشجویان باید احساساس کنند به علم‌اندوزی علاقه‌مند هستند و برای کسب آن از آن‌ها حمایت می‌شود.

وی افزود: متأسفانه به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و ناگزیری از برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی، کار خانواده‌ها در زمینه‌ی رصد دانشجویان به‌لحاظ مختلف دوچندان است.

نادگران تصریح کرد: تمهیداتی برای حضور دانشجویان در دانشگاه نیز اندیشیده شده و این موضوع در حال بررسی همه‌جانبه است؛ اما فعلا باتوجه به شرایط موجود همه‌گیری کرونا تصمیم نهایی گرفته نشده است.

علیرضا افشاری‌فر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز سخنان خود را درزمینه‌ی شیوه‌ آموزش دانشگاه ارائه داد و گفت: به‌دلیل شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، در نیم‌سال جاری شیوه‌ی‌ تحصیل دانشجویان به‌صورت ترکیبی خواهد بود؛ عمدتا به‌صورت غیرحضوری است و اگر ان‌شاءالله شرایط اجازه دهد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را سعی می‌کنیم به‌صورت حضوری مورد استفاده دهیم که البته این موضوع منوط به اجازه ستاد کرونای استان است.

وی خطاب به والدین تأکید کرد: یکی از بحث‌های جدی در آموزش غیرحضوری، بحث تشویق دانشجویان برای حضور جدی، فعال و منظم در کلاس‌هاست.

افشاری‌فر در ادامه به بیان برخی قوانین آموزشی دانشگاه در زمینه‌ی حضور و غیاب دانشجویان، مدت‌زمان فارغ‌التحصیلی و تسهیلات دانشجویان دارای استعدادهای درخشان پرداخت و افزود: در دانشگاه برای هر دانشجو، یک استاد مشاور تعیین شده است که دانشجویان می‌توانند مسائل آموزشی خود را با اساتید مشاور درمیان بگذارند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در دانشگاه امکان تغییر رشته وجود دارد، از والدین دانشجویان خواست تا چنانچه متوجه شوند دانشجویان نسبت به رشته‌ تحصیلی خود بی‌علاقه هستند یا از انتخاب رشته دانشگاهی خود پشیمان شدند، برای رفع مشکل و گرفتن مشاوره در این زمینه، از راهنمایی مشاوران مرکز مشاوره دانشگاه شیراز استفاده کنند.

وی از دیگر تسهیلات دانشگاه، ورود دانشجویان به بازار کار معرفی کرد و گفت: دفتری در حوزه‌ معاونت آموزشی با نام «شورای بهبود مهارت‌آموزی و هدایت توان اشتغال‌پذیری» شکل گرفته است که مهارت‌های موردنیاز هررشته را تعیین می‌کند و خدمات مشاوره شغلی، آموزشی و مهارت‌آموزی را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز تأکید کرد: امروز برای اشتغال‌پذیری صرف مدرک کفایت نمی‌کند و هر دانش‌آموخته‌ای باید مهارت‌های مختلفی برای کسب موقعیت شغلی داشته باشد. به‌همین منظور، در دانشگاه کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلفی برای دانشجویان در زمینه‌ مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار درنظر گرفته شده است که باید دانشجویان را برای شرکت در آن‌ها تشویق کرد.

وی اظهار کرد: همه مسؤولان دانشگاه تلاش دارند که دانش‌آموختگانی را روانه بازار کنند که نقش مؤثری در آینده کشور داشته باشند و تعامل و همکاری والدین با این مسؤولان می‌تواند مؤثر و راهگشا باشد.

چنگیز رحیمی، مدیر مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه تمام دانشگاه‌های کشور دارای مرکز مشاوره و روان‌درمانی هستند، گفت: این مرکز از دوبخش مشاوره و روان‌درمانی تشکیل شده است. مشاوره برای کسانی است که در زمینه‌های مختلف نیاز به مشاوره دارند مانند مشاوره تحصیلی، شغلی، ازدواج، و... روان‌درمانی ویژه‌ کسانی است که دردی دارد.

وی ادامه داد: همه‌ ما در مقاطعی نیاز به مشاوره و روان‌درمانی داریم و خوشبختانه در سال‌های اخیر باورهای نادرست درخصوص کسانی‌که به مرکز مشاوره رجوع می‌کنند و برچسب‌زدن به آن‌ها به‌عنوان بیمار روانی  کاهش یافته است.

رحیمی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان گفت: وظیفه مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه پیشگیری از آسیب‌ها است و ما از والدین تقاضا داریم که بدون هیچ ترسی، همه‌ مسائل را با ما درمیان بگذارند تا امکان پیشگیری و رفع مشکلات پیدا شود.

وی از دیگر وظایف این مرکز را کمک به ارتقای سطح سلامت روان جامعه معرفی کرد و گفت: برای سالم‌ترین افرادهم نیاز به ارتقای سطح سلامت روان هست و ما نیاز به همیاری و همکاری خانواده‌ها در زمینه‌ی شناسایی نیازها و مشکلات دانشجویان و ارتقای سلامت آن‌ها داریم.

مدیر مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه شیراز بااشاره به وجود حوزه‌های مختلف مشاوره و روان‌درمانی از همه‌ خانواده‌ها دعوت کرد تا برای هرگونه نیازی به این مرکز مراجعه کنند و افزود: این مرکز طرحی دارد به‌نام «طرح ارتباط با اولیا دانشجو» که با آن‌ها تماس گرفته و گفت‌وگو می‌شود و از آن‌ها برای شرکت در کارگاه‌های مختلف نیز دعوت می‌شود.  

وی همچنین به «طرح سلامت روان» و «طرح سلامت جسم» برای دانشجویان اشاره کرد و از والدین خواست تا از وضعیت شرکت فرزندان خود در این طرح مطمئن شوند.

رحیمی همچنین به معرفی کانون همیاران سلامت که متشکل از دانشجویانی‌ است که با مرکز مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه برای ارتقای سطح سلامت روان همکاری می‌کنند نیز پرداخت و باری دیگر از اولیا دانشجویان خواست تا با دانشگاه همکاری ویژه داشته باشند و از تسهیلاتی که دانشگاه برای مشاوره و سلامت روان دانشجویان درنظر گرفته است، بهره‌مندی لازم ببرند.

در ادامه‌ این مراسم، محمدی، مدیر حراست دانشگاه شیراز نیز گفت: حراست دانشگاه به‌هیچ عنوان باکسی برخورد نمی‌کند و حق برخورد ندارد؛ بلکه در دانشگاه نقش حراست و نگهبانی دارد و چنانچه مسئله یا مشکلی دیده شود؛ آن را به مسئولان ذی‌ربط ارجاع می‌دهد و منتقل می‌‌کند.

وی تأکید کرد: شعار حراست دانشگاه، اقتدار همراه ‌با احترام است و در واقع فعالیت ما در زمینه‌ کنترل، پیشگیری و کمک به دانشجویان است.

محمدی در پایان با در اختیارقرار دادن شماره‌های مربوط به حراست دانشگاه، از والدین خواست تا چنانچه مشکل یا مسئله‌ای را رصد کردند، به این بخش منتقل کنند.

سیدمجتبی واعظی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: دانشگاه شیراز از جمله دانشگاه‌هایی است که در آن دو مجموعه‌ مدیریت فرهنگی و دانشجویی در هم ادغام شده است و معاونت فرهنگی دانشجویی به‌منظور هم‌افزایی دو حوزه‌ فرهنگی و دانشجویی با هم کار می‌کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه شیراز یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که زیرساخت‌های ارزشمندی دارد و به‌عنوان یکی از استوانه‌های فرهنگی شهر و استان به شمار می‌رود. همین‌طور امکانات بسیار خوبی همچون مجموعه‌های ورزشی متعدد مانند سالن‌های ورزشی برای رشته‌های ورزشی مختلف، استخر دانشگاه و...، تالارهای متعدد برای برنامه‌ها و... وجود دارد.

واعظی ادامه داد: در دانشگاه کانون‌های مختلف فرهنگی، انجمن‌های مختلف علمی، نشریات مختلف دانشجویی که تعداد آن‌ها بالغ ‌بر ۲۰۰عدد است و همین‌طور تشکل‌های مختلف سیاسی وجود دارد.

وی به رتبه ممتاز دانشگاه در حوزه‌ انجمن‌های علمی و نشریات نیز اشاره کرد و از والدین نودانشجویان خواست تا فرزندانشان را برای فعالیت‌ در زمینه‌های مختلف فرهنگی و دانشجویی ترغیب کنند.

واعظی همچنین با اشاره به خوابگاه‌های مختلف دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: دوران شیوع همه‌گیری کرونا و در پی آن تعطیلی خوابگاه‌ها، فرصتی را ایجاد کرد که در این مدت به تعمیر خوابگاه‌ها و تجهیزکردن آن‌ها بپردازیم، بدین‌ترتیب تعدادی از خوابگاه‌ها در این مدت تعمیرات اساسی شده است.

انتهای پیام
captcha