بالاترین مأموریت آموزش و پرورش باید ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز باشد
کد خبر: 4006007
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
علیرضا کاظمی:

بالاترین مأموریت آموزش و پرورش باید ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز باشد

سرپرست آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: مهمترین و اولین و بالاترین مأموریت آموزش و پرورش باید توسعه وترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز باشد. این مهم مبنای قرآنی دارد چنانکه مبنای رسالت پیامبر اکرم(ص) و فعالیت و قیام اهل‌بیت(ع) و امام راحل نیز همین بوده است.

بالاترین مأموریت آموزش و پرورش ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز باشد/ دروازه ورود به انس با قرآن؛حفظ جزء سی‌ام در مقطع ابتداییبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، امروز 26 مهرماه، در آیین افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: اتفاقات خوبی در حوزه قرآن، عترت و نماز پایه‌ریزی شده است. طی مرور و آسیب‌شناسی برنامه‌ها، شاهد آثار آنها در دوره گذشته بودیم؛ از این تجربیات در برنامه‌ریزی‌های پیش رو استفاده می‌کنیم تا شاهد آورده‌های بیشتری در حوزه قرآن، عترت و نماز باشیم.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های شبانه‌روزی رؤسای ادارات برای برپایی هرچه بهتر این مراسم، ادامه داد: امروز بخشی از این دستاوردها در قالب کتاب «زلال تربیت» رونمایی می‌شود. تبیین برنامه‌های سه حوزه قرآن، عترت و نماز  طی دو سال آینده، استفاده از تجربیات یکدیگر، مشارکت با دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی خارج از بدنه آموزش و پرورش از مهمترین اهداف این دوره است.

کاظمی ادامه داد: به عنوان یک معلم می‌گویم؛ مهمترین و اولین و بالاترین مأموریت آموزش و پرورش باید توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز باشد. این مهم مبنای قرآنی دارد چنانکه مبنای رسالت پیامبر اکرم(ص) و مبانی فعالیت و قیام اهل‌بیت(ع) و امام راحل نیز همین بوده است و ما وظیفه دیگری جز این نداریم و اگر غیر از این عمل کنیم با سایر کشورها تفاوتی نخواهیم داشت. اگر به دنبال ارتقای ساحت‌های علمی، اقتصادی، زیستی، اجتماعی و تعلیم و تربیت هستیم باید به دنبال تربیت دینی برویم و اساس و بنای تربیت دینی نیز قرآن، عترت و نماز است.

سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به سفارش نبی اسلام(ص) در آخرین لحظات حیاتشان بر حدیث ثقلین و اینکه قرآن و عترت منجی سعادت و نجات انسان است، افزود: فلسفه خلقت انسان چیزی جز عبادت نیست. هرگز نباید آموزش و پرورش مأموریت اصلی خود را در پیچ و خم‌های اداری فراموش کند و همواره باید به قرآن، عترت و نماز به عنوان اولویت برنامه‌های خود توجه کند همانطور که در قرآن نیز بر آن تصریح شده است «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ».

وی با تأکید بر اینکه این وظیفه مبنای نظری دارد، تصریح کرد: مهمترین راهبرد قرآن برای نجات جامعه، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و نماز است و اشتباه می‌کنیم اگر به دنبال چیز دیگر برویم «إنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللّٰهِ أَكْبَرُ». خداوند می‌فرماید «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» چنانکه در ادامه می‌فرماید «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». انس با قرآن آورده‌های مادی و معنوی و اثرات دنیوی و اخروی دارد که با هیچ چیز قابل قیاس نیست.

کاظمی بیان کرد: راهبرد قرآن برای جامعه انس با قرآن است و باید خودمان عامل به قرآن باشیم  تا سایرین را به این عرصه بیاوریم. رویکردهای متفاوتی به قرآن همچون نظر کردن، استماع، تلاوت، تدبر و تفسیر و ترجمه وجود دارد اما هدف غایی این فعل و انفعالات تمسک به قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه، من به عنوان کارشناس قرآنی و مسئول قرآنی باید رفتارهای قرآنی در رفتارم جلوه‌گر باشد و در کنار توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی باید یادمان باشد که رفتارهای قرآنی را با تلاش در برخوردهای اجتماعی و فرهنگی و فردی و ... نمایان کنیم، ادامه داد: اتفاقات مختلفی در معاونت پرورشی به ویژه در حوزه قرآن، عترت و نماز انجام شده است هرچند به دلیل شرایط کرونا از برخی از این برنامه‌ها چون اقامه نماز جماعت در مدارس جاماندیم اما توسعه دادیم و به مدیران مدارس و کارشناسان قرآن توصیه می‌کنیم که مراقبت کنید تا زنگ نماز در فضای مجازی در برنامه درسی  گنجانده شود. کلاستان را با قرآن آغاز کنید و اذان در فضای مجازی پخش شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن با رویکرد جزء سی‌ام یکی از برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش بود، گفت: به نظرم بهترین گام و دروازه ورود برای انس با قرآن حفظ جزء سی‌ام برای بچه‌های ابتدایی است. این مهم باید به عنوان محوری‌ترین برنامه آموزش و پرورش در نظر گرفته و توسعه و ترویج یابد و آسیب‌شناسی و کیفیت‌بخشی شود.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع باید در هیئت اندیشه‌ورز جزو برنامه‌های محوری قرار گیرد، گفت: تمرین و تکرار از نقاط کوچک باید شروع شود همانطور که ما نیز از همین طریق و حفظ سوره‌های کوچک با قرآن و نماز آشنا شدیم. اتفاقات بزرگی در زمینه پشتیبانی‌های مالی در حوزه پرورشی، مشاوره و مراقبت افتاده است و امسال واقعاً اتفاق بی‌نظیری افتاد که لطف خداوند بود.

سرپرست آموزش و پرورش اضافه کرد: درخواست دارم که منابع مالی را اثربخش هزینه کنید چراکه ما در مقابل همه هزینه‌ها مسئول هستیم اما درباره هزینه‌های قرآنی مسئولیت بیشتری داریم و تلاش کنیم تا اتفاقات جدیدی در حوزه قرآن، عترت و نماز در سطح کشور رخ دهد. کارشناسان قرآن و مدیران را در حوزه قرآن، عترت و نماز حساس کنیم تا اتفاقات جدید رقم بخورد. تمرکز را بر اثربخشی کار معطوف کنیم و تمرکز بر برنامه‌ها و اقدامات نباشد و باز تأکید می‌کنم «تمرکزمان بر برون‌دادها و نتایج و اثربخشی‌ها» باشد تا شاهد ارتقا باشیم.

کاظمی بیان کرد: حتما چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور می‌تواند توانمندی کارشناسان را در حوزه برنامه‌ریزی و طراحی و انتقال تجربیات ارتقا دهد و ثمرات و برکات خوبی را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: خدمت در نظام جمهوری اسلامی و نفس کشیدن در این دوره نعمت است. نفس کشیدن با امام، زندگی در زمان حیات امام(ره) و زندگی با بالاترین نعمت نظام جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری نعمت است. نباید پیوند خود را با ولایت گم کنیم چنانکه سردار دلها نیز بیان کرده‌اند «والله والله که از نشانه‌های عاقبت بخیری میزان و رابطه و پیوند با ولایت است». همچنین خدمت در نظام تعلیم و تربیت، نعمت بالاتری است و خدمت در حوزه قرآن، عترت و نماز بالاترین نعمت است. قدر این نعمت را باید بدانیم و خدا را شاکر باشیم و تلاش کنیم تا شاهد اتفاق خوب در این عرصه باشیم.

یادآور می‌شود، چهارمین دوره آموزشی و توانمندسازی رؤسا، کارشناسان مسئول و کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور از ۲۶ تا ۲۸ مهرماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در حرم امام خمینی(ره) در قالب ویدئو کنفرانس از طریق شبکه شاد در حال برپایی است. 

انتهای پیام
captcha