شماره دوم «بانگ فرهنگ» منتشر شد
کد خبر: 4005292
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران؛

شماره دوم «بانگ فرهنگ» منتشر شد

شماره دوم نشریه تحلیلی خبری «بانگ فرهنگ» از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش ایکنا، بخش اول این شماره از نشریه مربوط به مطالب تحلیلی است، که عناوینی همچون «اصول اخلاقی و بهره‌مندی از جهان مجازی»، «دیسک حیاتی»، «کرونا و مسئولیت اجتماعی دانشگاه» و «بررسی تکنیک مهارت‌های ارتباطی موثر با دانشجویان» به تحریر درآمده است.
 
نودانشجویان در این شماره از نشریه در محوریت قرار داشتند، از این رو به برخی از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و به‌ویژه مزایای فعالیت‌های گروهی در تشکل‌های دانشجویی برای نودانشجویان در بخش دوم نشریه پرداخته شده است. در این بخش مطالبی در خصوص «کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی»، «انجمن‌های علمی دانشجویی»، «تشکل‌های اسلامی دانشجویان»، «نشریات دانشجویی» و «کارنامه فرهنگی» کار شده است.
 
در بخش سوم نشریه به گوشه‌ای از رویدادهای مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی در شش ماهه دوم سال پرداخته شده است که می‌توان به «سومین جشنواره فرهنگ»، «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار»، «چهارمین جشنواره ملی و اولین دوره بین‌الملل کتاب سال فرهنگی دانشجویان»، «میزبانی چهاردهمین جشنواره بین المللی حرکت» و «هشتمین دوره مسابقه سخنرانی‌های ترویجی دلتا» اشاره کرد.
 
در بخش پایانی نشریه معرفی «بنیاد حامیان دانشگاه تهران» و «انجمن خانواده و دانشگاه» آمده است. همچنین یادداشتی به عنوان یادبود برای زهرا علی اکبری، دبیر فقید کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی» به تحریر درآمده است.
 
در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «کرونا و مسئولیت اجتماعی دانشگاه» آمده است: بحران عالم‌گیر و جهانی شده کرونا تغییرات اساسی و بنیادینی را در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی افراد و نهادهای مختلف موجب شده است. شواهد پزشکی نشان می‌دهد افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و برخوردار از سیستم ایمنی ضعیف‌تر در معرض آسیب جدی‌تری قرار دارند. این موضوع در بعد کلان اجتماعی خود نشان از آن دارد که جوامع و کشورهایی دارای مشکلات زمینه‌ای که از سیستم اقتصادی- اجتماعی ضعیف‌تری برخوردار هستند در معرض خسارت‌های هولناک اجتماعی و اقتصادی جدی‌تری قرار دارند. حال با این واقعیت‌های مسلم مسئولیت اجتماعی ما دانشگاهیان چگونه قابل تعریف و اجرا است؟
 
همچنین در این مقاله آمده است: یکی از بزرگترین درس‌هایی که بحران کرونا به ما مدام یادآور می‌شود این است که خودی و دیگری به چه میزان می‌توانند برهم‌ کنش تقابلی داشته باشند و مرزها و دیوارهای بی‌اساسی که بین خود و دیگری ساخته‌ایم چقدر در این موقعیت به خود ما و دیگری‌ها آسیب‌رسان خواهند بود. خود دانشگاه و دیگری جامعه. درگیری اصلی این روزهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در چگونگی برگزاری کلاس‌های درسی به صورت مجازی، به خوبی نشان می‌دهد هنوز پیوند ارگانیکی بین آنچه در جامعه می‌گذرد و آنچه دانشگاه عمل می‌کند وجود ندارد. موقعیت و منزلت اجتماعی دانشگاه در کشور ما می‌طلبد که امروز به شکل عریان‌تری آنچه وظیفه دارد را در قبـال جامعه به صحنه آورد. حتی فراتر از وظیفه و رسالت، دانشگاه باید ایثار و از خودگذشتگی محسوسی برای بحرانی که خود و اجزای آن درگیر آن نیز هستند، داشته باشد.
 
در بخش دیگری می‌خوانیم: ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که بخواهیم برای عبور از بحران در جامعه‌ای که با مشکلات زمینه‌ای فراوان و ضعف سیستم اقتصادی- اجتماعی مشهود آن، بستری مهیا برای جولان‌دهی پیامدهای متنوع کرونا است، ازخودگذشتگی ناچیزی برای جامعه داشته باشیم. بحرانی که تبعات «به من چه انگاری» در آن پاسخی دردناک را متوجه همه خواهد کرد. موقعیت کرونایی فعلی شاید فرصتی استثنایی برای بازیابی هویت اجتماعی دانشگاه باشد و شاید نیز تهدیدی برای تعمیق انزوای اجتماعی آن.
 
یادآور می‌شود این نشریه به مدیر مسئولی محمدعلی زارع چاهوکی و سردبیری سمانه عیوضی منتشر شده است.
 
دانشجویان، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی و اجتماعی علاقه‌مند به مشارکت در این نشریه می‌توانند، حداکثر تا ۲۰ آبان ماه مطالب خود را مطابق با فراخوان ارسال مطالب که در نشریه آمده است، به رایانامه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به آدرس  cultural@ut.ac.ir ارسال کنند.
 
 برای مشاهده فایل کامل نشریه اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha