نقش امام حسن عسکری(ع) در آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبت
کد خبر: 4005070
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

نقش امام حسن عسکری(ع) در آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبت

یک استاد حوزه علمیه در همدان به تحلیل نقش امام حسن عسکری(ع) برای آماده سازی مردم برای ورود به عصر غیبت پرداخت.

نقش امام حسن عسکری(ع) در آمادگی مردم برای ورود به عصر غیبتحجت‌الاسلام سید حسین موسوی، استاد حوزه علمیه همدان در این باره با بیان اینکه رویکرد علمی حضرت در راستای آماده‌سازی شیعه برای ورود به عصر غیبت بوده است، اظهار کرد: یکی از محورهای مهم فعالیت امام حسن عسکری(ع) آماده‌سازی شیعیان برای ورود به عصر غیبت بود، امام همه نکات علمی لازم را به شیعیان آموختند و شبهات مردم را در این راستا پاسخ دادند به‌طوری که تلاش می‌کردند شبهه‌ها از ذهن مردم پاک و شیعیان در ارتباط با کل جامعه اسلامی بتوانند نقش ایفا کنند.

وی ادامه داد: امام سعی می‌کردند پشتوانه علمی جامعه اسلامی را تقویت کنند، یکی از نکات مهم در این زمینه رجوع به علوم قرآنی است، امام حسن عسکری(ع) توجه خاصی به علوم قرآن و تفسیر قرآن داشتند که گزارش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

موسوی گفت: دو دوره تفسیر قرآن از ایشان به یادگار مانده که بسیار ارزشمند هستند یکی از این تفاسیر ابن شرا مازندرانی در معالم‌العلما است که طبق نقل ابن شرا، ایشان محضر امام حسن عسکری را قبل از امامت درک می‌کنند و در این حضور تفسیر جامعی مشتمل بر 120 جلد را با امضای امام دریافت می‌کنند‌، گنجینه گران سنگی بوده که در قرن چهار و پنج موجود اما متاسفانه امروزه در دسترس نیست.

وی ادامه داد: تفسیر دیگری نیز وجود دارد که توسط دو برادر اهل شهر گرگان جمع آوری شده که امروزه بخش‌هایی از آن در دسترس است.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به نقش امام حسن عسکری(ع) در تثبیت جایگاه قرآن گفت: تثبیت جایگاه قرآن کریم به عنوان بزرگترین معجزه پیامبر و ثقل اکبر از خدمات علمی آن حضرت است که اگر جایگاه آن به خطر بیافتد ارزش و اعتبار آن ضعیف شده و خسارت سنگینی متوجه جامعه مسلمانان خواهد شد.

توسعه شبکه وکلا از اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع)

وی در بخش دیگری از سخنانش توسعه شبکه وکلا را از مهم‌ترین اقدامات امام حسن عسکری(ع) دانست و گفت: ایشان بسیاری از شبهات مردم را که در مناظرات مطرح می‌کردند پاسخ می‌دادند، در حقیقت یکی از کارهای مهم ایشان توسعه شبکه وکلا بود که از این طریق با شیعیان ارتباط می‌گرفتند و در جهت حفظ اجتماع شیعیان گام برمی‌داشتند این اقدام بسیار مهم و البته از اقدامات دشوار حضرت بوده است.

وی در ادامه به نقش امام حسن عسکری(ع) در تثبیت جایگاه امامت پرداخت و اظهار کرد: ایشان همواره سعی داشتند وجود حضرت مهدی(عج) را به منظور حفظ جان این حصرت کتمان کنند و در همین راستا ضمن اینکه وجود ایشان را از عوام کتمان می‌کردند به معرفی ایشان به خواص و کسانی که مورد اعتماد بودند می‌پرداختند، ایشان معتقد بودند که این مسیر باید ادامه پیدا کند تا ظهور حضرت اتفاق بیافتد و امامت به جایگاه اصلی خود دست یابد.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه امام حسن عسکری(ع) یادآور شد: ایشان نه تنها در منظر شیعیان بلکه از دیدگاه علمای اهل سنت و شخصیت‌های جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار هستند در روایاتی در کتب اهل سنت داریم جعفر کزا از معتمد عباسی درخواست کرد که وی را به امامت منصوب کند و مقام امام نهم را بعد از ایشان به وی واگذار کند، معتمد به جعفر گفت منزلت و مقام برادرت مربوط به ما نمی‌شود بلکه به خداوند مربوط است و این مقام فقط از جانب خداست علت آن هم این است که ما هر چه در نابودی و پایین آوردن مقام آنها تلاش کردیم خداوند از این مسئله ابا داشت و هر روز به مقام و منزلت اینها افزود، با بیان این روایت مشخص است که جایگاه امامان معصوم ما برای علمای اهل سنت پوشیده نبوده است.

موسوی در ادامه گفت: شخصی به نام احمد بن عبیدالله بن خاقان وزیر معتمد عباسی و از دشمنان سر سخت اهل بیت بود، وی مامور شده بود که جایگاه و منزلت کسانی که از آل ابی طالب مقیم اهل سامرا هستند را نسبت به سلطان گزارش دهد. احمد اینگونه گزارش می‌دهد که در سامرا ندیدم و نشناختم کسی از خاندان علی به مانند حسن بن علی و نشنیدم جز سکوت و عفت و بزرگواری او در بین مردان و فهمیدم که دوست و دشمن ایشان را دوست دارند و احترامش را حفظ می‌کنند. این روایتی است که در کتب اهل سنت به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه ویژگی خاص امام حسن عسکری(ع) این است که ایشان پدر امام زمان(عج) هستند که از اول خلقت تاکنون همه پیامبران آرزوی دیدار او را داشتند، افزود: نقش امام حسن عسکری(ع) را در ترویج فرهنگ تشیع نمی‌توان نادیده گرفت، روایت معروفی از ایشان هست که نشانه‌های مومن را پنج چیز بیان می‌کنند. انگشتر در دست راست انداختن، بلند بسم‌الله الرحمن‌الحیم گفتن در نماز، پیشانی بر خاک نهادن، 51 رکعت نماز خواندن در شبانه روز و زیارت اربعین،  امام با همه شیوه‌ها به دنبال ترویج فرهنگ تشیع بودند چراکه در زمان ایشان تشیع قدرت پیدا کرده بود و ایشان درصدد بودند قدرت شیعیان را نه تنها کتمان نکنند بلکه به رخ جهانیان بکشند.

وی ادامه داد: ایشان با ارائه راهکارهای مختلف به مردم یاد می‌دادند که چگونه فرهنگ تشیع را در میان مردم گسترش دهند.

 

انتهای پیام
captcha